Huomioithan tämän uuden Paytrailin palautuksissa / Please note this when making refunds in the new Paytrail

18. toukokuuta 2022

Palautusten logiikka toimii uudessa ja vanhassa Paytrailissa eri tavalla. Siksi vanhan Paytrailin mukaiset toimintatavat eivät toimi kaikkien kauppiaiden kohdalla ihanteellisesti.

Tästä löydät tietoa uuden ja vanhan Paytrailin palautuslogiikasta sekä ratkaisuja ja tietoa uuden Paytrailin parannuksesta.

Erot palautuslogiikassa

Uudessa Paytrailissa palautukset eivät jää odottamaan tulevia tilityksiä, vaan palautukset vähennetään Kauppiastilin saldosta. Palautuksia tehdessä onkin tärkeää tarkastaa Kauppiastilin saldo.

Koska palautus ei jää odottamaan tulevaa tilityslaskentaa, asiakkaasi saavat rahat nopeammin tililleen. 

Jos Kauppiastilin saldo ei riitä palautuksen tekemiseen, palautus ei onnistu. Tästä saat virheilmoituksen Kauppiaspaneelissa. Jos teet palautuksia verkkokauppajärjestelmässäsi, et saa samaa virheilmoitusta.

Kauppiastilille voi ladata rahaa, mutta tili nollautuu aina tilitysten yhteydessä, kun Kauppiastilin varat siirretään kauppiaalle. Saldon lataus ei siis vaikuta tilin saldoon tilityssykliä pidemmällä ajalla. 

  Vanha Paytrail Uusi Paytrail
Palautukset odottavat tulevia tilityksiä x  
Kauppiastilille voi ladata rahaa   x

Ratkaisuja uuden palvelun palautuksiin

  1. Olemme tehneet palautuksen laskentalogiikkaan parannuksia, jotka ratkaisevat analyysimme mukaan yli 9% tapauksista tilanteessa, jossa tulevaa tilityserää ei voi hyödyntää palautuksen automatisoinnissa
  2. Palautuksia tehdessäsi tarkista, onko Kauppiastililläsi riittävästi saldoa. Mikäli saldo ei riitä, voit ladata Kauppiastilillesi lisää varoja.
    1. Huomaathan, että Kauppiastili tyhjenee aina tilityksen yhteydessä, kun siirrämme rahat sinulle. Teethän siis palautukset ennen seuraavaa tilitystä
  3. Voit myös pidentää tilityssykliäsi, jos se sopii liiketoimintaasi. Tuolloin Kauppiastili ei tyhjene päivittäin ja siellä on varmemmin varoja palautuksia varten. Ohjeet tilityssyklin vaihtamiseen.

 

Please note this when making refunds in the new Paytrail

We have received some questions from customers who have moved to the new Paytrail, which are clearly related to the differences in refund logic between the two services.

Because refunds do not work the same way with the new service, the old practices do not work optimally for all merchants. So we want to explain the difference in the refund logic, highlight solutions and share what improvements have been made.

Difference in refund logic

In the new Paytrail, refunds are not connected to future settlements, but are deducted from the Merchant account balance. When making refunds, it is important to check the balance of your Merchant account.

With the new refund model, your customers will receive their refund into their account faster because the refund is waiting for upcoming settlements and their calculation.

However, if your Merchant account balance isn’t sufficient to cover the amount of a refund, the refund will not be successful. You will receive an error message when making the refund. Please note that if you make refunds directly from your online store platform, you will not receive the error message.

If you have a Finnish bank account, you can transfer money, or top up, your Merchant account to cover refunds. But it is important to note that your Merchant account is always reset to zero during the settlement cycle. This will prevent your account from affecting your account balance for longer than the billing cycle, and the problem described above will recur.

  Old Paytrail New Paytrail
Refunds are connected to upcoming settlements x  
Top up your Merchant account   x

 

Solutions for refunds in the new service

  1. Improvements have been made to the refund calculation logic and based on our analysis they should resolve more than 90% of cases where an upcoming settlement item could not utilize the refund automation.
  2. When making a refund, check that your Merchant account has sufficient balance. If the balance is insufficient, you can top up your Merchant account. Please note that your Merchant account will always be reset upon settlement when we transfer money to you. So please make refunds before your next settlement.
  3. You can also extend your settlement cycle if it suits your business. Then your Merchant account will not be reset daily so there should sufficient funds available for refunds. Instructions: How to change the settlement cycle.