Bistro Naapuri perusti verkkokaupan alle viikossa

Vuonna 2019 perustettu Bistro Naapuri on neljän naisen, Piia Marjamaan, Maarit Vihman, Sanna Leivon ja Johanna Törmän yhteisyritys. Tampereen keskustassa sijaitseva Bistro Naapuri panostaa hyvään ruokaan ja hyvinvointiin kaikille aisteille – samasta rakennuksesta löytyy esimerkiksi hyvinvointistudio ja kauneushoitola. Ruoan lisäksi Bistro Naapurista voi ostaa Marjamaan pyörittämän Hyvän tuulen puodin sisustustuotteita.

Vuonna 2020 puhjennut koronavirusepidemia sai yrittäjät miettimään muita keinoja palvella asiakkaitaan. Bistro Naapurin verkkokauppa syntyi alle viikossa vastaamaan muuttuneeseen tilanteeseen.

 

Keskiössä asiakas

Bistro Naapurin kilpailuvalttina on erinomainen asiakaskokemus: liiketilassa on panostettu visuaalisuuteen ja viihtyisyyteen. Valikoimasta löytyy terveellisiä annoksia, joissa huomioidaan erikoisruokavaliot, ja kaikki valmistetaan tuoreista aineksista paikan päällä. Tarjolla on esimerkiksi salaatteja, lämpimiä annoksia, smoothieita ja raakakakkuja. Hyvän tunnelman ja makuelämykset luovat yrityksen työntekijät.

“Panostamme palveluun ja siihen, että meillä on mukava olla ja viihtyä pidempään. Tässä avainasemassa ovat upeat työntekijämme”, Piia Marjamaa kertoo.

“Myös asiakkaat suosittelevat meitä paljon, ja maine on kiirinyt suusta suuhun.”

Koronavirusepidemian vuoksi asetetut rajoitukset iskivät rajusti palvelu- ja ravintola-alalle, ja ravintolat joutuivat sulkemaan ovensa asiakkailta. Koska ruoan ulosmyynti on kuitenkin sallittua, alkoi moni ravintola panostaa noutoruoan myyntiin. Myös Bistro Naapuri pystytti pikaisella aikataululla verkkokaupan, josta voi tehdä ruokaostoksia. Aamupäivällä verkosta tehdyt tilaukset voi noutaa Naapurista saman päivän aikana.

Vaikka koronavirusepidemia toimi katalyyttinä verkkokaupan perustamiselle, idea syntyi jo ennen tiukimpia rajoitustoimia. Ajatuksena oli myös tarjota uusi asiakaspalvelukanava.

“Verkkokauppamme on paitsi reagointia nykytilanteeseen, myös yksi hyvä kanava palvella asiakkaitamme. Samalla se antaa tilaisuuden kuunnella asiakkaiden palautetta uudessa kanavassa.”

 

Viikossa verkkokauppiaiksi

Verkkokaupan perustaminen kävi Bistro Naapurin omistajanelikolta nopeasti: idea syntyi sunnuntai-iltana, ja jo seuraavana lauantaina kauppa oli pystyssä. Kaupan perustamista jouduttivat Marjamaan aikaisempi verkkokauppakokemus, aiemmin tehty verkkosivu-uudistus sekä hyvä it-kumppani.

“Olimme tehneet uudet verkkosivut aikaisemmin, ja niitä varten otettuja tuotekuvia pystyi hyödyntämään myös verkkokaupassa. Verkkosivumme on toteutettu Wordpressillä, joten WooCommerce-kaupan perustaminen niiden yhteyteen oli helppo valinta”, Marjamaa kertoo.

Vaikka WooCommerce on helppokäyttöinen alusta, Marjamaa korostaa hyvän kumppanin merkitystä verkkokaupan perustamisessa.

“Hyvä yhteistyökumppani on tosi tärkeä, varsinkin jos haluaa saada kaupan nopeasti pystyyn. Vaikka ideamme on simppeli, meilläkin on yllättävän monimutkaisia juttuja ja tuotevariaatioita: halusimme esimerkiksi, että annoksiin voi valita täytteitä ja kastikkeita. Oli hyvä, että apuna oli ammattilainen.”

Myös verkkokaupan maksunvälitys hoitui jouhevasti, ja Checkout valikoitui käyttöön kotimaisuuden ja ennalta tuttuuden vuoksi.

“Kysymyksiimme vastattiin hyvin ja sovitut aikataulut pitivät”, Marjamaa kehaisee.

Verkkokaupasta haaveileville Marjamaa vinkkaa julkaisemaan kaupan heti, kun se vain toimii.

“Tärkeintä verkkokaupassa on päästä alkuun. Kauppaa voi parantaa jatkuvasti ja virheitä voi korjailla. Kyllä meilläkin on tullut matkan varrella kaikenlaista vastaan, mutta siitä huolimatta tilauksia on tullut.”

► Lue myös asiantuntijoiden vinkit verkkokaupan perustamiseen

 

Brändi rakentuu asiakaskohtaamisissa ja somessa

Bistro Naapurin käyntikorttina on ollut viihtyisyys ja hyvä asiakaspalvelu. Hyvää palvelua saaneet asiakkaat ovat osaltaan levittäneet sanaa. Marjamaa vinkkaakin panostamaan asiakaskokemukseen sekä huomioimaan nykyasiakkaat uusien palveluiden tai myyntikanavien markkinoinnissa.

“Kannattaa aktiivisesti kertoa nykyasiakkaille uusista palveluista ja mahdollisuuksista, sillä he ovat jo valmiiksi kiinnostuneita.”

Asiakaspalvelun lisäksi Naapurissa on panostettu sosiaalisen median kanaviin. Naapurin väki vastaa somekanavien pyörittämisestä itse.

“Meille somen tekeminen itse on luonteva tapa rakentaa brändiä ja olla yhteydessä asiakkaisiin. Tuntuu kivalta pitää yhteyttä henkilökohtaisesti ja uskon, että aitous ja tunne välittyvät näin paremmin asiakkaille.”

Toisin kuin ensin ajattelisi, noutoruoka ja Foodoran kautta tehdyt tilaukset ovat myös mahdollisuus kohdata asiakas ja ilahduttaa.

“Jokainen asiakas palvellaan meillä mahdollisimman hyvin. Jos meiltä hakee ruokaa mukaan tai tilaa sitä Foodoran kautta, laitamme mukaan viestin. Se voi olla pieni toivotus tai kiitos. Näin kontakti välittyy meiltä asiakkaalle, vaikka lähettipalvelun kautta tilatussa ruuassa kontaktia meihin ei olekaan.”

► Katso myös tuoreen verkkokauppiaan ABC

► Tutustu verkkokauppawebinaareihimme, joista löydät vinkit verkkokaupan perustamiseen, markkinointiin ja logistiikkaan

Tilaa uutiskirjeemme!

Kauppiaan tietopankki