Kaipaako verkkokauppasi uudistamista?
Ota esimerkkiä Joutsenen tarinasta

Untuvatakkeja ja vuodevaatteita valmistava Joutsen Finland Oy uusi verkkokauppansa kokonaan vuosi sitten. Joutsen halusi herättää digitaalisen liiketoimintansa ruususen unesta ja ottaa harppauksen tähän päivään. Mitä vinkkejä heillä on jakaa uudistusprosessistaan muille kauppiaille?

Ensimmäinen askel on nähdä verkkokauppa osana toisiaan vahvistavaa, monikanavaista liiketoiminnan kokonaisuutta.

– Kun verkkokauppa ja verkkosivusto ovat kunnossa, tukevat ne niin kivijalkakauppoja kuin jälleenmyyjiä. Ensisijaisesti hyvin toimiva kokonaisuus palvelee asiakkaita. Uuden verkkokaupamme ensimmäisen elinvuoden perusteella tämä on jo nähtävissä, sanoo Joutsenen varatoimitusjohtaja Erkki Juhonen.

”Verkkokauppa ei voi olla koskaan valmis”

Verkkokauppaprojekti ja sen jälkeen jatkunut kehitystyö ovat olleet Joutsenelle opettavaisia.

– Olemme ymmärtäneet, että verkkokauppa ei ole koskaan valmis. Sen tulee muuttua samaa vauhtia kuin ympäröivä todellisuus. Edellisissä uudistuksissamme kaupan kehittäminen oli jäänyt suurin piirtein siihen, kun palvelu oli tilattu toimittajalta. Oikeasti työ vasta alkaa, kun kauppa on saatu avattua, kuvaa Juhonen.

– Kehittämistyön tekee kiinnostavaksi mahdollisuus kaupan jatkuvaan seurantaan ja variaatioiden kokeilemiseen. Se on innostavaa ja erilaista kuin perinteinen myyntityö.

– Samalla on tullut selväksi, että verkkokauppa vie paljon aikaa – se on auki 24 tuntia vuorokaudessa, 365 päivää vuodessa. Kampea pitää niin sanotusti kääntää joka päivä, eikä työ aina noudata tavallisia työaikoja.

Sujuva maksaminen tehostaa ostamista

Joutsen valitsi tuoreeseen kauppaansa Checkout Finlandin maksunvälityksen. Syinä olivat sekä suositukset että palvelun erinomainen yhteensopivuus Shopify-alustan kanssa. Sujuvalla maksamisella on myynnin kannalta iso merkitys.

– Kun asiakasta halutaan palvella mahdollisimman hyvin, on vaivattomalla maksamisella keskeinen rooli. Myös maksutapavalikoiman on oltava riittävän laaja, jotta voidaan puhua onnistuneesta asiakaspalvelusta, toteaa Juhonen.

– Checkoutin maksunvälityspalvelu on toiminut meillä hyvin. Olemme olleet tyytyväisiä. Verkkokauppaprojektiin liittyy paljon tekniikkaa, ja olen ollut ylipäätään hämmästynyt, miten hienosti kaikki mennyt siltä osin. Verkkokauppa on ensisijaisesti kaikkea muuta kuin tekniikkaa, mutta tekniikan pitää toimia.

Jos kauppasi ei vastaa nykypäivää, aloita uudistaminen tänään

Verkkokaupan modernisoinnin aloittaminen heti tänään palvelee yrityksesi tulevaisuutta. Juhonen sanoo heidänkin hypänneen liikkeessä olevaan junaan, ja kiinni kurottavaa löytyi. Uudistuksen tulokset ovat olleet kuitenkin vakuuttavia.

Juhosella on prosessiin lähtijälle 3 tärkeää vinkkiä:

  • Ota hyvä yhteistyökumppani – ja perehdy asioihin alkuvaiheessa myös itse kunnolla, jotta tiedät, mitä saat ja mitä siitä kannattaa maksaa. Kumppanin referenssit ovat tärkeitä. Kokemuksia kumppaneista kannattaa kysellä myös muilta!
  • Valitse uudistustiimiin ihmisiä, jotka ovat innostuneita digitaalisesta kaupankäynnistä. Työaika saattaa näissä hommissa venyä, kun kauppa on auki niin sunnuntaisin kuin joulupäivänä, joten innostus auttaa.
  • Huolehdi, että saat ainakin alkuun voimakkaasti tukea kumppanilta. On hyvä, jos sinulla on joku suorastaan vähän ruoskimassa asioita eteenpäin.

Joutsen valitsi omaksi kumppanikseen verkkokauppa-asiantuntija Woolmanin.

Löydä viestiisi nykykuluttajaa puhuttelevat teemat

Teknisesti erinomaisesti toimiva verkkokauppakaan ei menesty ilman kiinnostavia ja mietittyjä sisältöjä. Kun verkkoliiketoiminta halutaan ottaa kunnolla haltuun, on kaupan lisäksi kunnossa oltava koko digitaalisen markkinoinnin paletti.

– Esimerkiksi uutiskirjetilaajia ja yrityksen somefanien määrää kannattaa ruveta seuraamaan nopeasti ja asettaa niiden kasvattamiselle tavoitteita, muistuttaa Juhonen.

– Ja jos et löydy Googlesta, sinua ei ole olemassa! Hakukonenäkyvyyden ja digitaalisen markkinoinnin koko potentiaalin hyödyntäminen vaatii pitkäjänteistä työtä, mutta on lopulta tehokasta ja toimivaa.

Joutsenen on ollut helppo löytää tuotemarkkinointiinsa nykykuluttajaa puhuttelevia aiheita: hyvät vuodevaatteet edistävät unta ja lepoa, joista on tullut meille kiireisessä ja uuvuttavassa arjessa entistä merkityksellisempiä.

Eettisyyden ja ekologisuuden arvot puolestaan juontavat jo yrityksen yli 80-vuotisesta historiasta. Kuluttajien halu etsiä omaan arvomaailmaansa sopivia valmistajia on osoittautunut Joutsenen kilpailueduksi kansainvälisessä markkinassa:

– Ei haittaa, että olemme globaalissa mittakaavassa pieni valmistaja. Kuluttajat hakevat pieniä, eksoottisia toimijoita, joilla arvot ja tuote ovat kunnossa. Internet on myös poistanut kaupankäynnistä valtioiden rajat.

Laadukkaiden tuotteiden valmistaminen oli jo Joutsenen perustajan motto.

– Meille on tärkeää tehdä tuotteita, joihin ihmiset ovat tyytyväisiä. Tällä olemme päässeet Aasiaan, Saksaan ja muille erittäin kilpailluille markkinoille, joissa tuote joutuu kovaan syyniin, kertoo Juhonen.

Tilaa uutiskirjeemme!

Kauppiaan tietopankki