Neuvoja ja vastauksia tiimiltämme

Ostoksen hyvittäminen ja palauttaminen

Opas palautusten ja hyvitysten tekoon. 

 

Mikä on palautuksen ja hyvityksen ero?

Checkout POS -kassassa palauttaminen tarkoittaa sitä, että asiakas palauttaa tuotteen ja saa ostoksesta rahan takaisin. Palautettava tuote lisätään näin varastoon.

Hyvityksessä palautetaan vain rahaa, ei tuotteita.

 

Näin teet palautuksen (sovellusversio 2.2.0 tai uudempi)

Voit palauttaa ja hyvittää kaikkia ostoksia Tapahtumat-näkymässä.

Toimi seuraavasti:

  1. Jos asiakas haluaa palauttaa tuotteen tai hyvitystä ostoksesta, avaa valikko ja valitse TapahtumatPalautus-tapahtumat1
  2. Etsi tapahtuma Etsi tapahtumaa -kentällä. Voit hakea ostosta kuitti- tai tilausnumeron ja päivämäärän mukaan. etsi-tapahtumaa
  3. Valitse ostos avautuvasta listasta, jolloin avautuvat Tapahtuman tiedot.
  4. Jos asiakas palauttaa tuotteita, valitse Palautapalauta
  5. Valitse palautettavat tuotteet.valitse palautettava tuote
    1. Jos tuotteita on ostettu enemmän kuin yksi kappale, et voi palauttaa yksittäisiä tuotteita. Käytä tällöin hyvitystoiminnallisuutta ja lisää tuote varastoon manuaalisesti.
  6. Paina Seuraava.
  7. Valitse tämän jälkeen palautuspaikka. Voit palauttaa hyväkuntoisen tuotteen takaisin varastoon myytäväksi tai rikkoutuneen hävikkiin.
  8. Valitse, millä maksutavalla ostoksen rahasumma palautetaan asiakkaalle. asiakkaalle palautettava summa
    1. Jos asiakas on maksanut kortilla, voit palauttaa ostoksen suoraan kortille. Kortille palautus tapahtuu automaattisesti, eikä korttia tarvitse laittaa päätteeseen. Kortille voi palauttaa vain sen maksimisumman, joka kyseisellä kortilla on maksettu.
    2. Jos ostos on maksettu useammalla eri kortilla, voit valita, mille kortille summa palautetaan.
    3. Palautuksen voi aina tehdä myös käteisellä tai laskukirjauksena.
  9. Näet lopuksi yhteenvedon tilanteesta. Näet näkymässä kaikki tehdyt palautukset sekä listauksen kaikista palautuksista. Paina sen jälkeen Seuraava. yhteenveto
  10. Lopuksi voit lähettää asiakkaalle kuitin palautuksesta sähköpostiin. Paina sen jälkeen Valmispalautus valmis

 

Näin teet hyvityksen

  1. Etsi hyvitettävä tapahtuma samoin kuin yllä olevassa ohjeessa. (ohjeen kohdat 1–3.)
  2. Valitse avautuvasta näkymästä Hyvitähyvitä
  3. Näppäile asiakkaalle hyvitettävä summa.
  4. Valitse maksutapa, jolle haluat hyvityksen tehdä. hyvitys maksutavalle
    1. Voit valita korttimaksutavan, käteisen tai laskukirjauksen.
    2. Kortille voi hyvittää vain sen verran mitä kortille on makseuttu. Kortille hyvitettäessä asiakkaan ei tarvitse olla paikalla, eikä korttia tarvitse syöttää maksupäätteeseen. Summa palautetaan suoraan kortille.  
    3. Käteismaksua ei ole mahdollista hyvittää kortille.  
  5. Näet yhteenvedon tehdyistä hyvityksistä. Jos olet samalla kertaa hyvittänyt useammalle eri maksutavalla, näet yhteenvedon hyvityksistä. Jatka painamalla Seuraava. hyvitetty yhteensä
  6. Lopuksi voit lähettää asiakkaalle kuitin hyvityksestä sähköpostiin. Paina sen jälkeen Valmis. Jos haluat tulostaa kuitin, voit tehdä sen tässä.hyvitys valmis

 

Jäikö jokin askarruttamaan?

Ota yhteyttä! Kotimainen asiakaspalvelumme auttaa ma–pe 8–21 ja la–su 8–16. Arkipyhät suljettu.

  • Soittamalla

    Soita numeroon: 010 252 0800.
    Kiinteän verkon lankaliittymistä ja kotimaisista matkapuhelinliittymistä 0,0835 € / puhelu + 0,167 € / min (hinta sisältää ALV:n).

  • Sähköpostilla

    Lähetä viestisi osoitteeseen kassatuki@checkout.fi