Neuvoja ja vastauksia tiimiltämme

Peruutukset ja palautukset

Ohjeet tilauksen peruutuksen tai palautuksen merkitsemiselle.

Jos tilaus peruuntuu tai sille tulee palautus, on ehdottoman tärkeää merkitä tästä tieto tilaukselle, jotta sekä Stockmann että asiakas ovat tietoisia tilauksen tilasta.

 

Peruutus

Peruuntuminen tarkoittaa tilausrivin peruuntumista ennen toimitusta

Tilausrivi voidaan joutua perumaan joko asiakkaasta tai kauppiaasta johtuvista syistä.

  • Esimerkiksi asiakas voi ilmoittaa, ettei haluakaan tilausta.
  • Peruuntuminen voi johtua myös siitä, että varastolla ollut tuote on viallinen tai sitä ei ole enää saldoilla.
  • Peruuntuminen merkitään kohdasta “Lisää toimintoja” ->  “Luo peruutus”

Avautuvasta ikkunasta voit merkitä, mitkä tilausrivit haluat peruuttaa. Voit myös merkitä, palautetaanko tuotteet varastosaldoille, jolloin ne ovat välittömästi uudestaan myytävissä.

Lisäksi on tärkeää klikata “Asiakas peruuttaa” -ruutu, jos peruutus johtuu asiakkaasta. Muuten peruutus laitetaan sinun lukuusi.

HUOM. Peruuntumisen yhteydessä asiakkaalle palautetaan peruuntuneista riveistä rahat. Sinun ei tarvitse erikseen palauttaa asiakkaalle rahoja Checkoutin Extranetin kautta, vaan se tapahtuu tässä yhteydessä automaattisesti.

Kun tilausrivi on peruutettu, tulee peruutus näkymään tilausnäkymään “Hyvitykset ja palautukset” -osioon. Myös palautettu summa tulee näkyviin maksuhistoriaan.

 

Palautus

Palautus tarkoittaa tilauksen palautumista toimituksen jälkeen

Asiakas on palauttanut tilauksen takaisin kauppiaalle postilla tai muulla tavoin.

Palautus merkitään myös “Lisää toimintoja” valikon kautta kohdasta “Luo palautus”. Palautuksen luominen on mahdollista, jos tilauksella on toimituksia.

Palautusta luotaessa valitse tuotemäärä ja syykoodi, jonka asiakas on merkinnyt palautusilmoitukseen.

Voit antaa myös asiakkaalle hyvitystä ilman palautusta. Merkitse tällöin lukumäärä nollaksi (tuotetta ei palautettu), ja merkitse hyvityskenttään euromäärä, jonka haluat palauttaa asiakkaalle

HUOM. Myös palautuksen yhteydessä asiakkaalle palautetaan rahat. Sinun ei tarvitse tai pidä erikseen palauttaa asiakkaalle rahoja Checkoutin Extranetin kautta, vaan se tapahtuu automaattisesti.

Kun palautus on onnistuneesti kirjattu järjestelmään, se näkyy “Hyvitykset ja palautukset” -osiossa.

Maksuhistoriassa näkyy rahamäärä, joka palautuksesta on palautettu asiakkaalle. Tilauksen tila on palautettu vasta, kun kaikki tilauksen rivit on palautettu. Muussa tapauksessa tilauksen tila pysyy edellisessä tilassa.

Voit milloin tahansa palata tilausnäkymään ja tarkastella tilauksen tietoja.

 

Jäikö jokin askarruttamaan?

Ota yhteyttä! Kotimainen asiakaspalvelumme auttaa ma–pe 8–21 ja la–su 8–16. Arkipyhät suljettu.

  • Soittamalla

    Soita numeroon: 010 252 0800.
    Kiinteän verkon lankaliittymistä ja kotimaisista matkapuhelinliittymistä 0,0835 € / puhelu + 0,167 € / min (hinta sisältää ALV:n).

  • Sähköpostilla

    Lähetä viestisi osoitteeseen kassatuki@checkout.fi