Tämä seloste koskee Checkout Finland Oy:n tarjoaman Checkout POS -palvelun saavutettavuutta verkko-osoitteissa: pos.checkout.fi sekä checkout.fi/pos.
Saavutettavuutta ovat arvioineet projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia. Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 15.12.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 2.6.2021.
Checkout POS -palvelun verkkosisällöt täyttävät vaatimukset vain osittain. Kaikki mainitut puutteet Checkout POS -palvelussa ja verkkosivustoilla pyritään korjaamaan vuoden 2021 aikana.
Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Saavutettavuuspuutteita on Checkout POS -hallintapaneelissa ja Checkut POS -verkkosivustolla. Näiden palveluiden puutteita on muun muassa siinä, että toimintojen käyttäminen apuvälineillä kuten ruudunlukijalla voi olla mahdotonta tai huomattavan hankalaa. Palvelussa on myös puutteita esimerkiksi graafisten elementtien tekstivastineissa, nimilapuissa ja taulukoissa.
Nämä puutteet pyrimme korjaamaan vuoden 2021 aikana.
Alla on lueteltuna ne WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita palvelut eivät vielä täytä.
WCAG 1.1.1 Ei tekstuaalinen sisältö: Sulkemisruksi
WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet, otsikointi, tiedon esittäminen, tyhjät rivit, PDF tiedostot
WCAG 1.3.5 Määrittele syötteen käyttö
WCAG 2.4.2 Sivuotsikot
WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput, Kielivalinta
WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus
WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
WCAG 2.1.1 Näppäimistö
WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
WCAG 3.1.1 Sivun kieli
WCAG 3.1.2 Osien kieli
WCAG 1.4.1 Värien käyttö
WCAG 1.4.3 Kontrastit
WCAG 1.4.10 Responsiivisuus
WCAG 1.4.11 Tekstimuotoisen sisällön kontrasti
WCAG 1.4.13 Sisältö osoitettaessa tai kohdistettaessa
WCAG 3.2.2 Ymmärrettävä syöte
WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
WCAG 3.3.2 Nimilaput ja ohjeet
WCAG 3.3.3 Virheen korjausehdotus
WCAG 3.3.3 Virheiden ennaltaehkäisy
WCAG 4.1.1 Jäsentäminen
WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
Checkout POS:n verkkosisällöt on siirretty omalta verkkosivultaan checkout.fi -verkkosivustolle.
Sen saavutettavuus on kuvattu omalle selosteelleen.
Palveluissa ei ole sellaisia sisältöjä, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät soveltuisi.
Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta.
Asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.
Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä palveluita. Henkilötietoja käsitellään Checkout POS:n asiakasrekisterissä.
Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi.
Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon.
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000