Neuvoja ja vastauksia Checkout-tiimiltä

Käyttäjähallinta

Mikä käyttäjähallinnassa on erilaista verrattuna vanhaan Extranetiin?

  • Uusi Extranet mahdollistaa usean käyttäjätunnuksen samalla kauppiastilillä.
  • Tunnukset on kauppiastilin sijaan sidottu sähköpostiosoitteeseen. Samalla sähköpostiosoitteella voi käyttää useaa kauppiastiliä.
  • Uudessa Extranetissä on eritasoisia käyttäjätunnuksia ja rooleja. Ne mahdollistavat helpon ja turvallisen tunnusten hallinnan ja luomisen.

Käyttäjätunnukset ja -roolit

Extranetissä on erilaisia käyttäjärooleja. Kaikilla käyttäjillä on oikeus nähdä kaikki maksutapahtumat ja tiedot Extranetissa. Muilta osin käyttäjien oikeudet eroavat seuraavasti:

Pääkäyttäjä

Käyttäjä, jolle on annettu pääkäyttäjän rooli. Pääkäyttäjä voi käyttää kaikkia Extranetin toiminnallisuuksia sekä nähdä, lisätä, poistaa ja muokata käyttäjätunnuksia. Yrityksellä voi olla useita pääkäyttäjiä. 

Muut käyttäjät

Käyttäjät, joita ei ole erikseen määritelty pääkäyttäjiksi, voivat tehdä Extranetissä sellaisia tehtäviä, jotka heidän käyttäjäroolinsa sallii. 

 

Käyttäjäroolit ovat seuraavat:

Palvelun tietojen hallinta 

Käyttäjärooli, joka mahdollistaa organisaation, palvelun tai maksutapojen asetusten muokkauksen.

Palvelun maksujen hallinta 

Käyttäjärooli, joka mahdollistaa maksujen luomisen ja palauttamisen.

 

Käyttäjätunnuksia ja niiden rooleja on helppo muokata käyttäjähallinnassa. Siihen löydät ohjeet seuraavasta luvusta.

 

Käyttäjätunnuksen luominen ja muokkaaminen

Uuden käyttäjätunnuksen luominen tai olemassa olevan tunnuksen muokkaaminen onnistuu seuraavin ohjein. Huomaathan, että ainoastaan pääkäyttäjä pystyy hallinnoimaan käyttäjiä.

  1. Mene ylänavigaatiosta kohtaan Kauppiastili -> Käyttäjät
  2. Valitse Luo käyttäjä
  3. Syötä avautuvaan ikkunaan käyttäjän tiedot. Pakollisia tietoja ovat etu- ja sukunimi sekä sähköpostiosoite.uusi-kayttaja-lomake-tyhja
  4. Valitse samassa ikkunassa käyttäjän käyttöoikeudet: Yritys-kohdassa voit asettaa käyttäjän tarvittaessa pääkäyttäjäksi, Kauppiastili-kohdassa voit asettaa haluamasi käyttäjäroolit, joita ovat palvelun tietojen hallinta ja palvelun maksujen hallinta. Kun olet täyttänyt haluamasi tiedot, paina Jatka.uusi-kayttaja-lomake-taytetty
  5. Tarkista avautuvassa vahvistusikkunassa, että tiedot ovat oikein. Paina sen jälkeen Luo käyttäjä.uusi-kayttaja-varmistus

Käyttäjä saa sähköpostitse viestin, jossa olevan vahvistuslinkin avulla hän voi aktivoida tilinsä ja asettaa salasanan. Linkki on voimassa 24 tuntia. Tarvittaessa voit lähettää käyttäjälle uuden aktivointilinkin painamalla käyttäjälistassa riviä, jolla käyttäjän tiedot ovat.

 

Käyttäjätunnusta ja sen rooleja voit muokata seuraavasti:

  1. Mene ylänavigaatiosta kohtaan Kauppiastili -> Käyttäjät
  2. Valitse käyttäjälistalta käyttäjä, jota haluat muokata ja paina riviä, jolla käyttäjätunnus on.kayttajalista-2
  3. Muokkaa tietoja avautuvassa ikkunassa. Voit poistaa haluamiasi rooleja tai oikeuksia painamalla niiden kohdalla ruksia tai lisäämällä rooleja tai oikeuksia niille varatuissa kentissä.muokkaa-kayttajaa-rooleja
  4. Kun olet tyytyväinen muokkauksiin, paina Jatka.
  5. Tarkista vielä tiedot avautuvassa ikkunassa. Kun painat Tallenna, muutokset astuvat voimaan.

 

Käyttäjätunnuksen poistaminen

Pääkäyttäjät voivat poistaa käyttäjiä tarvittaessa. Käyttäjän poistaminen tapahtuu seuraavasti:

  1. Mene ylänavigaatiosta kohtaan Kauppiastili -> Käyttäjät
  2. Valitse käyttäjälistalta käyttäjä, jonka haluat poistaa.
  3. Paina avautuvan ikkunan alareunasta Poista käyttäjä sekä avautuvasta vahvistusikkunasta uudelleen Poista käyttäjä.

muokkaa-kayttajaa-poista

Huom. muistathan käydä säännöllisesti läpi yrityksen käyttäjätunnukset sekä poistaa tunnukset henkilöiltä, jotka eivät ole enää töissä yrityksessä.

Viimeistä pääkäyttäjää ei voi poistaa, joten huolehdithan uuden käyttäjätunnuksen luomisesta ja pääkäyttöoikeuden antamisesta tilanteessa, jossa viimeinen pääkäyttäjä on tarve poistaa.

Tilaa nyt

Tilaa Checkout käyttöösi!

Aloita kaupanteko valitsemalla sopiva paketti ja tilaamalla palvelu käyttöösi.

Tilaa nyt

Jäikö jokin askarruttamaan?

Ota yhteyttä! Kotimainen asiakaspalvelumme auttaa ma–su 6.00–23.00 kaikissa kysymyksissäsi.

  • Soittamalla

    Tavoitat asiakaspalvelumme puhelimitse numerosta 0800 552 010.

  • Sähköpostilla

    Lähetä viestisi osoitteeseen asiakaspalvelu@op-maksupalvelu.fi.

  • Chatissa

    Sivuston alakulman chat auttaa asiakaspalvelun aukioloaikoina.

  • Lomakkeella

    Voit jättää myös yhteydenottopyynnön lomakkeellamme.