Neuvoja ja vastauksia tiimiltämme

Käyttäjähallinta

Extranet-käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoite. Käyttäjätunnuksilla on erilaisia rooleja, joilla on erilaiset oikeudet. Tästä artikkelista löydät tietoa rooleista sekä ohjeet tunnuksen luomiseen, muokkaamiseen ja poistamiseen.

Käyttäjätunnukset ja -roolit

Extranetissä on erilaisia käyttäjätunnuksia ja käyttäjärooleja. Kaikilla käyttäjillä on oikeus nähdä kaikki maksutapahtumat ja tiedot Extranetissä. Muilta osin käyttäjätunnukset eroavat seuraavasti:

 

Pääkäyttäjä

Käyttäjä, jolle on annettu pääkäyttäjän rooli. Pääkäyttäjä voi käyttää kaikkia Extranetin toiminnallisuuksia sekä nähdä, lisätä, poistaa ja muokata käyttäjätunnuksia. Yrityksellä voi olla useita pääkäyttäjiä. 

 

Muut käyttäjät

Käyttäjät, joita ei ole erikseen määritelty pääkäyttäjiksi, voivat tehdä Extranetissä sellaisia tehtäviä, jotka heidän käyttäjäroolinsa sallii. 

 

Käyttäjäroolit:

Palvelun tietojen hallinta 

Käyttäjärooli, joka mahdollistaa organisaation, palvelun tai maksutapojen asetusten muokkauksen.

Palvelun maksujen hallinta 

Käyttäjärooli, joka mahdollistaa maksujen luomisen ja palauttamisen.

 

Käyttäjätunnuksia ja niiden rooleja voi muokata käyttäjähallinnassa. Siihen löydät ohjeet seuraavasta luvusta.

 

Käyttäjätunnuksen luominen ja muokkaaminen

Uuden käyttäjätunnuksen luominen tai olemassa olevan tunnuksen muokkaaminen onnistuu seuraavin ohjein. Huomaathan, että ainoastaan pääkäyttäjä pystyy hallinnoimaan käyttäjiä.

    1. Mene sivunavigaatiosta kohtaan Käyttäjät
    2. Valitse Luo käyttäjä käyttäjähallinta1
    3. Syötä avautuvaan ikkunaan käyttäjän sähköpostiosoite, valitse käyttäjän kieli sekä aseta käyttöoikeudet. 
      1. Yritys-kohdassa voit asettaa käyttäjän pääkäyttäjäksi. Jos jätät kohdan tyhjäksi, käyttäjä voi tehdä vain käyttäjäroolinsa sallimia tehtäviä.
      2. Kauppiastili-kohdassa voit asettaa käyttäjäroolit, joita ovat palvelun tietojen hallinta ja palvelun maksujen hallinta.
      3. Kun olet täyttänyt haluamasi tiedot, paina Jatka.käyttäjähallinta2
    4. Tarkista avautuvassa näkymässä, että tiedot ovat oikein. Jos ne ovat oikein, paina Luo käyttäjä. Jos haluat muokata tietoja, valitse Peruuta.
käyttäjähallinta3

 

Uusi käyttäjä saa sähköpostitse viestin, jonka vahvistuslinkin avulla hän voi aktivoida tilinsä ja asettaa salasanan. Linkki on voimassa 24 tuntia. Tarvittaessa voit lähettää käyttäjälle uuden aktivointilinkin painamalla käyttäjälistassa riviä, jolla käyttäjän tiedot ovat.

 

Käyttäjätunnusta ja sen rooleja voit muokata seuraavasti:

  1. Mene sivunavigaatiosta kohtaan Käyttäjät
  2. Valitse käyttäjälistalta käyttäjä, jota haluat muokata ja klikkaa riviä, jolla käyttäjätunnus on.
  3. Muokkaa tietoja avautuvassa ikkunassa. Voit poistaa haluamiasi rooleja tai oikeuksia painamalla niiden kohdalla ruksia tai lisäämällä rooleja tai oikeuksia niille varatuissa kentissä.
  4. Kun olet tyytyväinen muokkauksiin, paina Jatka.
  5. Tarkista vielä tiedot avautuvassa ikkunassa. Kun painat Tallenna, muutokset astuvat voimaan.

 

Käyttäjätunnuksen poistaminen

Pääkäyttäjät voivat poistaa käyttäjiä tarvittaessa. Käyttäjän poistaminen tapahtuu seuraavasti:

  1. Mene sivunavigaatiosta kohtaan Käyttäjät
  2. Valitse käyttäjälistalta käyttäjä, jonka haluat poistaa ja klikkaa käyttäjää.
  3. Paina avautuvan ikkunan alareunasta Poista käyttäjä ja vahvista käyttäjän poistaminen avautuvassa vahvistusikkunassa.

Käyttäjähallinta4

 

Hyvä tietää käyttäjähallinnasta

  • Muistathan käydä säännöllisesti läpi yrityksen käyttäjätunnukset sekä poistaa tunnukset henkilöiltä, jotka eivät ole enää töissä yrityksessä.
  • Viimeistä pääkäyttäjää ei voi poistaa, joten huolehdithan uuden käyttäjätunnuksen luomisesta ja pääkäyttöoikeuden antamisesta tilanteessa, jossa viimeinen pääkäyttäjä on tarve poistaa.

 

Lue myös: