Neuvoja ja vastauksia Checkout-tiimiltä

Mitä tarkoittavat CIT- ja MIT-maksut ja mikä niiden ero on?

Uuden maksupalveludirektiivin (PSD2) mukaan tallennetulla kortilla tehtävät maksut erotellaan kuluttajan käynnistämiin maksuihin (customer-initiated-transaction, CIT) ja kauppiaan käynnistämiin maksuihin (merchant-initiatied-transaction, MIT).​ 

Teknisesti jokaisessa maksupyynnössä API-rajapintaan tulee ilmoittaa, kummasta veloituspyynnöstä on kyse.​

CIT-maksut

CIT-maksua on käytettävä aina, kun kuluttaja aktiivisesti käynnistää maksun esimerkiksi verkkokaupassa. CIT-maksua tulee käyttää myös tilanteissa, joissa käyttäjä aktiivisesti käynnistää tapahtuman, vaikka varsinainen veloitus tapahtuu myöhemmin (esim. taksimatka, maksullinen parkkeeraus tai polttoainetankkaus).

  • CIT-maksu tulee pääsääntöisesti aina vahvistaa pankin vahvistusmenetelmällä (esim. pankin mobiiliavain).
  • CIT-maksussa mahdollisen maksukortin väärinkäytöksestä johtuvan riskin kantaa kortinmyöntäjä.

MIT-maksut

MIT-maksua käytetään tilanteissa, joissa veloitus tapahtuu ilman asiakkaan vuorovaikutusta. Tällaisia ovat tyypillisesti aikaperusteiset toistuvaisveloitukset, kuten viihdepalvelun kuukausiveloitukset. Toistuvaisveloituksen ei kuitenkaan tarvitse olla samansuuruinen (esim. puhelinlasku), eikä myöskään aikaperusteinen. Veloitus voi tapahtua myös tapahtumaperusteisesti; esimerkiksi parkkihallista ulosajo tai pihakadun puhdistus lumesta. 

  • MIT-maksua ei koske PSD2-asetuksen vaatimus yksittäisen maksun vahvistamisesta, vaan se voidaan veloittaa ilman käyttäjän toimenpiteitä
  • Koska MIT-maksu tapahtuu ilman maksun vahvistamista, veloitusriski maksusta jää kauppiaalle. 
Tilaa nyt

Tilaa Checkout käyttöösi!

Aloita kaupanteko valitsemalla sopiva paketti ja tilaamalla palvelu käyttöösi.

Tilaa nyt

Jäikö jokin askarruttamaan?

Ota yhteyttä! Kotimainen asiakaspalvelumme auttaa ma–su 6.00–23.00 kaikissa kysymyksissäsi.

  • Soittamalla

    Tavoitat asiakaspalvelumme puhelimitse numerosta 0800 552 010.

  • Sähköpostilla

    Lähetä viestisi osoitteeseen asiakaspalvelu@op-maksupalvelu.fi.

  • Chatissa

    Sivuston alakulman chat auttaa asiakaspalvelun aukioloaikoina.

  • Lomakkeella

    Voit jättää myös yhteydenottopyynnön lomakkeellamme.