Neuvoja ja vastauksia tiimiltämme

Palautukset

Tästä artikkelista löydät ohjeet palautusten tekemiseen kauppiaan Extranetissä.

Tee palautus aina Extranetin kautta asiakkaan maksutapahtumaan, jotta palautustieto kohdistuu oikealle maksutavalle. Näin esimerkiksi luottokortti- tai lasku- ja osamaksutapahtumista ei välity asiakkaalle turhaan laskuja. Suurin osa palautuksista hoituu automaattisesti, mutta muutamissa tapauksissa palautus tehdään sähköpostipalautuksena (ks. sähköpostipalautuksen ohjeet alla).

Huomioithan, että suurin palautettava määrä on maksutapahtuman kokonaissumma. Palautukset veloitetaan kauppiaan kauppiastilin varoista. Varmistathan siis, että kauppiastilin saldo riittää palautuksen tekemiseen.

>> Lue myös ohje varojen siirtämiseen kauppiastilille.

Palautus Extranetin kautta

1. Aloita palautusten teko kirjautumalla Extranetiin

2. Valitse Extranetin etusivun vasemman laidan valikosta Maksutapahtumat.

3. Etsi palautettava maksutapahtuma sopivien hakuvaihtoehtojen avulla. Lue tarkempi ohje maksujen hakuun.

Maksutapahtumahaku

4. Avaa listalta klikkaamalla maksutapahtuma, johon haluat palautuksen tehdä.

5. Siirry maksutapahtuman tiedoissa kohtaan Tilauksen sisältö ja palautukset. Kirjoita tähän palautettava summa euromääräisesti.

Asiakkaalle voi hyvittää maksutapahtuman kokonaan, mutta myös osapalautusten teko on mahdollista. Palautusta koskeva avoin kommenttikenttä on tarkoitettu kauppiaan omaan käyttöön, eikä viesti välity eteenpäin asiakkaalle. Huomioithan, että kommentointi on mahdollista vai maksuille, jotka on tehty uudella maksurajapinnalla.

Tilauksen sisältö

6. Paina ”Palauta”-painiketta, ja hyvitys siirtyy maksutavasta riippuen eteenpäin. 

 

Palautusten tarkastelu

Palautuksia  voit myöhemmin selailla Maksutapahtumien kautta “Näytä lisää hakuvaihtoehtoja” linkistä. 

Palautusten tapahtumahaku

  • Palautetut maksutapahtumat: Haku palauttaa maksutapahtumat, joihin on tehty palautus. Eli normaalit maksut, joihin liittyy joko osa- tai kokopalautus. Haussa eivät näy tapahtumat, joihin palautusta ei ole tehty.
  • Palautustapahtumat: Haku palauttaa maksutapahtumiin tehdyt palautukset. Eli ainoastaan palautustapahtumat, ilman niihin liittyviä alkuperäisiä maksuja
  • Palautetut maksut ja palautustapahtumat: Haku palauttaa maksutapahtumat, joihin on tehty palautus ja maksutapahtumiin tehdyt palautukset. Tämä hakutulos näyttää siis molemmat ylläolevista tapahtumista samalla haulla.

Sähköpostipalautus

Palautukset siirtyvät asiakkaalle joko suoraan palautusrajapinnan kautta tai sähköpostipalautuksena. Palautusprosessi tapahtuu molemmissa tilanteissa samoin,  mutta sähköpostipalautuksessa asiakas antaa tilinumerotiedon palautusta varten.

Sähköpostipalautukset koskevat esimerkiksi S-pankin, Ålandsbankenin tai Nordean yli 13 viikkoa vanhoihin maksutapahtumiin tehtäviä hyvityksiä. Käyttöliittymä tarjoaa sähköpostipalautusta aina, kun pankin rajapinta ei suostu vastaanottamaan palautusta.

Näin teet sähköpostipalautuksen

1. Tee yllä mainitun ohjeen kohdat 1–6.

2. Kun olet klikannut palautuspainiketta, syödä asiakkaasi sähköpostiosoite. Asiakas saa viestissä linkin, jonka kautta ilmoittaa tilinumeronsa. Tilinumeron ilmoittamisen yhteydessä asiakas tunnistetaan vahvasti.

Esimerkki asiakkaalle lähtevästä viestistä:

Palautus sähköposti

Sähköpostipalautuksen keskeytys

Tarvittaessa sähköpostipalautuksen voi keskeyttää. Tällöin sähköpostipalautuksen tulee olla tilassa “Uusi”.

1. Valitse etusivun vasemman laidan valikosta "Maksutapahtumat".

2. Etsi sähköpostipalautukset klikkaamalla "Näytä lisää hakuvaihtoehtoja".

3. Valitse Palautus- valikosta sähköpostipalautukset ja Tila- valikosta uusi

Sähköpostipalautuksen keskeytys, kuva 1

4. Avaa yksittäinen maksutapahtuma ja klikkaa “Keskeytä palautus”. Tämän jälkeen sähköpostipalautuksen linkki menee kiinni ja sähköpostipalautusta ei voi enää käyttää. Tällöin palautus ei ole vielä vähentynyt maksutapahtumasta.

Sähköpostipalautus kuva 2

 

Lisää ohjeita ja vinkkejä palvelumme käyttöön löydät tukisivultamme ja vinkkipankista

Jäikö jokin askarruttamaan?

Ota yhteyttä! Kotimainen asiakaspalvelumme auttaa ma–pe 8–21 ja la–su 8–16. Arkipyhät suljettu.

  • Soittamalla

    Tavoitat asiakaspalvelumme puhelimitse numerosta 0800 552 010.

  • Sähköpostilla

    Lähetä viestisi osoitteeseen asiakaspalvelu@checkout.fi.

  • Lomakkeella

    Voit jättää myös yhteydenottopyynnön lomakkeellamme.