Tilaa Checkout käyttöösi!
Aloita kaupanteko valitsemalla sopiva paketti ja tilaamalla palvelu käyttöösi.
Tästä artikkelista löydät ohjeet palautusten tekemiseen kauppiaan Extranetissä.
Tee palautus aina Extranetin kautta asiakkaan maksutapahtumaan, jotta palautustieto kohdistuu oikealle maksutavalle. Näin esimerkiksi luottokortti- tai lasku- ja osamaksutapahtumista ei välity asiakkaalle turhaan laskuja. Suurin osa palautuksista hoituu automaattisesti, mutta muutamissa tapauksissa palautus tehdään sähköpostipalautuksena (ks. sähköpostipalautuksen ohjeet alla).
Huomioithan, että suurin palautettava määrä on maksutapahtuman kokonaissumma. Palautukset veloitetaan kauppiaan kauppiastilin varoista. Varmistathan siis, että kauppiastilin saldo riittää palautuksen tekemiseen.
>> Lue myös ohje varojen siirtämiseen kauppiastilille.
1. Aloita palautusten teko kirjautumalla Extranetiin
2. Valitse Extranetin etusivun vasemman laidan valikosta Maksutapahtumat.
3. Etsi palautettava maksutapahtuma sopivien hakuvaihtoehtojen avulla. Lue tarkempi ohje maksujen hakuun.
4. Avaa listalta klikkaamalla maksutapahtuma, johon haluat palautuksen tehdä.
5. Siirry maksutapahtuman tiedoissa kohtaan Tilauksen sisältö ja palautukset. Kirjoita tähän palautettava summa euromääräisesti.
Asiakkaalle voi hyvittää maksutapahtuman kokonaan, mutta myös osapalautusten teko on mahdollista. Palautusta koskeva avoin kommenttikenttä on tarkoitettu kauppiaan omaan käyttöön, eikä viesti välity eteenpäin asiakkaalle. Huomioithan, että kommentointi on mahdollista vai maksuille, jotka on tehty uudella maksurajapinnalla.
6. Paina ”Palauta”-painiketta, ja hyvitys siirtyy maksutavasta riippuen eteenpäin.
Palautuksia voit myöhemmin selailla Maksutapahtumien kautta “Näytä lisää hakuvaihtoehtoja” linkistä.
Palautukset siirtyvät asiakkaalle joko suoraan palautusrajapinnan kautta tai sähköpostipalautuksena. Palautusprosessi tapahtuu molemmissa tilanteissa samoin, mutta sähköpostipalautuksessa asiakas antaa tilinumerotiedon palautusta varten.
Sähköpostipalautukset koskevat esimerkiksi S-pankin, Ålandsbankenin tai Nordean yli 13 viikkoa vanhoihin maksutapahtumiin tehtäviä hyvityksiä. Käyttöliittymä tarjoaa sähköpostipalautusta aina, kun pankin rajapinta ei suostu vastaanottamaan palautusta.
1. Tee yllä mainitun ohjeen kohdat 1–6.
2. Kun olet klikannut palautuspainiketta, syödä asiakkaasi sähköpostiosoite. Asiakas saa viestissä linkin, jonka kautta ilmoittaa tilinumeronsa. Tilinumeron ilmoittamisen yhteydessä asiakas tunnistetaan vahvasti.
Esimerkki asiakkaalle lähtevästä viestistä:
Tarvittaessa sähköpostipalautuksen voi keskeyttää. Tällöin sähköpostipalautuksen tulee olla tilassa “Uusi”.
1. Valitse etusivun vasemman laidan valikosta "Maksutapahtumat".
2. Etsi sähköpostipalautukset klikkaamalla "Näytä lisää hakuvaihtoehtoja".
3. Valitse Palautus- valikosta sähköpostipalautukset ja Tila- valikosta uusi
4. Avaa yksittäinen maksutapahtuma ja klikkaa “Keskeytä palautus”. Tämän jälkeen sähköpostipalautuksen linkki menee kiinni ja sähköpostipalautusta ei voi enää käyttää. Tällöin palautus ei ole vielä vähentynyt maksutapahtumasta.
Lisää ohjeita ja vinkkejä palvelumme käyttöön löydät tukisivultamme ja vinkkipankista.
Ota yhteyttä! Kotimainen asiakaspalvelumme auttaa ma–pe 8–21 ja la–su 8–16. Arkipyhät suljettu.
Tavoitat asiakaspalvelumme puhelimitse numerosta 0800 552 010.
Lähetä viestisi osoitteeseen asiakaspalvelu@checkout.fi.