4 syytä, miksi sinun tulee mahdollistaa mobiilimaksaminen asiakkaillesi

Kuluttajien ostokäyttäytyminen ja samalla vaatimukset kauppiaita, myyntikanavia ja palvelutasoa kohtaan ovat muuttuneet merkittävästi viime vuosina. Digitalisoituminen ja jatkuvasti kehittyvä teknologia ovat luoneet uusia tapoja ostaa tuotteita paikasta ja ajasta riippumatta. Ja tämä on se uusi normi, jota myös sinun asiakkaasi yritykseltäsi odottavat.

Mobiilimaksamisella tarkoitetaan mobiililaitteilla, kuten puhelimella, tapahtuvaa maksutapahtumaa. Seuravassa esitellään neljä syytä, miksi myös sinun tulee hypätä mobiilimaksamisen kelkkaan juuri nyt.

1. Mobiiliystävällinen verkkokauppa menestyy paremmin

PostNordin vuonna 2018 tekemän tutkimuksen mukaan 18–79-vuotiaista suomalaisista joka kuukausi verkko-ostoksia tekee 48 %.  

Erityisesti mobiiliostaminen yleistyy kovaa vauhtia. Kun vuonna 2016 verkko-ostoksista 27 % tehtiin puhelimella tai tabletilla, oli luku vuonna 2018 jo 39 %.  Ja kun nuoret diginatiivit käyttävät digitaalisia myyntikanavia aiempia sukupolvia enemmän, ei kasvu tule ainakaan heikkenemään.  

Jotta myös sinun yrityksesi pääsee kehityksen kelkkaan, on selvää että verkkokaupan tulee toimia moitteettomasti millä tahansa mobiililaitteella.

Verkkokaupan mobiilioptimointi ei olekaan enää mikään vapaaehtoinen lisäominaisuus, vaan suoranainen pakko, mikäli haluaa verkkokauppansa menestyvän. Se yksinään ei kuitenkaan riitä tarjoamaan nykyaikaista ostokokemusta. Rinnalle tarvitaan luontevana jatkumona mahdollisuus mobiilimaksamiseen. Vaikka asiakas kokisi verkkokaupan olevan muuten ajan tasalla, mutta kohtaa maksutilanteessa rajalliset tai vanhentuneet maksutapavaihtoehdot, saattaa ostos pahimmassa tapauksessa jäädä tekemättä.

Pahimmassa tapauksessa verkkokaupan vierailijat poistuvat kokonaan sivuilta, jos sivuston käyttö koetaan hankalaksi. Tarkastele siis verkkokauppasi ostopolkua siis kokonaisuutena, joka on suunniteltu alusta loppuun helppokäyttöiseksi ja johdonmukaiseksi kuluttajalle, laitteesta riippumatta.

2. Mobiilimaksaminen koetaan helpommaksi ja turvallisemmaksi

Mobiilimaksamisesta on tullut arkipäivää myös suomalaisille. Perinteiset verkkomaksutavat, jotka vaativat pankkien tunnuslukukorttien käyttämistä tai luottokorttitietojen syöttämistä verkkoon, tuntuvat monesti kankeilta vaihtoehdoilta. Etenkin, jos ostosta on suorittamassa julkisessa paikassa, kuten työmatkalla bussissa, voi omien henkilökohtaisten pankkitietojen kaivaminen esiin tuntua epämukavalta.

Perinteisistä maksutavoista poikkeavien vaihtoehtojen, kuten mobiilimaksutapojen, roolit tulevat tulevaisuudessa olemaan yhä kasvavassa roolissa

OPn markkinoille tuoma Pivo-maksunappi on hyvä esimerkki mobiilimaksamisen ratkaisusta, jolla ostamista voidaan nopeuttaa ja helpottaa sekä tehdä maksamisesta kuluttajalle mahdollisimman turvallista.

Lue lisää: Verkkokaupan maksutavat pähkinänkuoressa

3. Mobiilimaksamisen mahdollisuus näkyy suoraan myyntiluvuissa

Lähes jokaiselle verkkokaupassa vierailleelle tilanne on tuttu: etsit jotain tiettyä tuotetta, löydät toiveitasi vastaavan vaihtoehdon ja siirryt kassalle. Kassalla et kuitenkaan löydä itsellesi helpointa tai tutuinta tapaa maksaa. Koet paremmaksi vaihtoehdoksi keskeyttää ostoprosessin kuin maksaa sellaisella tavalla, jota et koe itsellesi tutuksi ja helpoksi.

Tätä ilmiötä seurataan verkkokaupoissa ostoskorin hylkäysprosentilla, joka on Baymard Instituten teettämän tutkimuksen mukaan jopa yli 69%. Mobiilimaksamisella on suora vaikutus tähän prosenttiin. Mitä helpommaksi asiakas maksamisen kokee, sitä todennäköisemmin hän vie ostoksen loppuun saakka. Mobiilimaksamisen teho perustuukin juuri siihen, että helpoin mahdollinen maksutapa on aina käden ulottuvilla.

4. Toimii kaikilla myyntikanavillasi

Mobiilimaksaminen ei ole pelkästään verkkokaupan juttu. Kännykällä on mahdollista maksaa myös myymälöissä, tapahtumissa ja pop up -liikkeissä.

Mobiilimaksaminen kannattaakin tuoda osaksi kaupankäyntiä kaikilla myyntikanavillasi, jotta ostokokemus pysyy mahdollisimman samankaltaisena kanavasta riippumatta. Ja sitä kuluttajat nykyisin jo odottavatkin.

Kivijalkaliikkeissä mobiilimaksamisen mahdollisuus voi lyhentää jonotusaikaa, kun maksaminen on nopeaa, sekä samalla parantaa asiakaskokemusta ja lisää myyntiä.

Lue lisää: Maksaminen kehittyy vauhdilla – miten kauppias pysyy mukana maksutapojen muutoksessa?

Avaimet menestyvän verkkokaupan perustamiseen

Oletko suunnittelemassa yrittäjyyttä ja verkkokaupan perustamista? Kokosimme sinulle yksiin kansiin kaikki tärkeimmät vinkit, joiden avulla ensiaskeleesi verkkokaupan digitaaliseen markkinointiin sujuvat vaivattomasti. Tietopaketin avulla saat hyvän kuvan verkkokaupan perustamisen vaatimuksista digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta.