7 vinkkiä verkkokaupan digitaaliseen markkinointiin

Onko verkkokauppasi rakenteilla, mutta pohdit, mistä sinne saadaan asiakkaat? Millainen markkinointi vetoaa nykykuluttajaan ja missä kanavissa sitä pitäisi tehdä?

Uuden yrityksen markkinoinnin käynnistämisessä on paljon tekemistä, ja budjettikin on usein rajallinen. Toimivat ja kustannustehokkaat keinot ovat siis tarpeen. Onneksi digitaalinen markkinointi tarjoaa pulmaan erinomaisia ratkaisuja.

Kokosimme 7 neuvoa, joilla pääset vauhdikkaasti liikkeelle. Tästä oppaasta saat hyvän kuvan siitä, miten herätät ostohalukkaiden asiakkaiden kiinnostuksen, palvelet heitä paremmin ja tönäiset myyntisi kasvuun.

Aloita markkinointi heti

Markkinointi ei ole irrallinen prosessi, jonka miettimisen voi jättää siihen hetkeen, kun ”kaikki muu on jo valmista”. Markkinoinnin tarpeet kannattaa ottaa huomioon jo verkkokauppa-alustaa valitessa ja kaupan rakennetta suunnitellessa. Haaveiletko menestyvistä mainoskampanjoita? Siinä tapauksessa kilpailijoista erottuva brändi ja sivustosi sisällöt on syytä hioa kuntoon saman tien.

Suunnittele ja ennakoi

Markkinoinnin suunnittelemiseen kannattaa keskittyä kunnolla. Mieti millaisia mitattavia tavoitteita saat markkinoinnille suoraan liiketoimintasuunnitelmastasi. Entä kuinka paljon varaat markkinointiin työaikaa ja millainen on budjettisi? Mitä kanavia käytät?

Jotta esimerkiksi sesongeista saa irti parhaan hyödyn, niihin liittyvät markkinointitoimet on syytä aikatauluttaa hyvissä ajoin.

Milloin kauppa käy ja milloin taas useilla aloilla tyypillisesti on hiljaista? Lue lisää parhaista myyntiajankohdista.

Tunne asiakkaasi

On mahdotonta puhutella yhtä aikaa kaikkia. Kun panostat tärkeimpien asiakasryhmiesi tunnistamiseen ja kohdennat viestit heille, kauppa sen sijaan alkaa käydä.

Ihanneasiakkaasi iän, sukupuolen ja sijainnin lisäksi arvioi esimerkiksi näitä: Mitä asioita he arvostavat ja mistä ovat kiinnostuneita? Minkä heidän ongelmansa tuotteesi ratkaisee? Mitä asiakas itse asiassa ostaa, kun hän hankkii tuotteitasi? Kenties sujuvaa arkea tai kiireettömiä viikonloppuaamuja? Ostajapersoonien luominen auttaa ymmärtämään, millaisia tyyppejä asiakkaasi ovat.

Viilaa sisällöt erottuviksi

Mikä erottaa juuri sinun tuotteesi kilpailijoista? Se voi olla itsellesi päivänselvää, mutta varmista, että konkretisoit sen myös sivustollasi vierailevalle. Visuaalisen markkinoinnin keinot auttavat paitsi kivijalkayrittäjää, myös verkkokauppiasta.

Anna tuotteidesi loistaa. Hyvä tuotekuva on paitsi teknisesti laadukas, kertoo myös rehellisesti, millainen tuote on ja näyttää sen yksityiskohdat. Jos vain mahdollista, ota tuotekuvat itse. Myös tuotekuvaukset kannattaa kynäillä omin sanoin. Muualta, kuten tuotevalmistajalta kopioidut tekstit voivat heikentää verkkokaupan sijoitusta hakutuloksissa.

Lue myös: Miss Windy Shop luottaa persoonallisiin tuotekuviin

Palvele nykykuluttajaa

Kun haluamansa tuotteet voi tänä päivänä tilata näppärästi mistäpäin maailmaa tahansa, juuri silloin kun itselle parhaiten sopii, on valta todellakin siirtynyt kauppiaalta kuluttajille. Kankean tai muutoin huonon ostokokemuksen jättävä verkkokauppa ei kilpailussa enää pärjää.

Kohtaa asiakkaasi siellä, missä hän on

Jos kuluttajan askeleet joskus muinoin kaarsivatkin mainoksen näkemisen jälkeen suoraan lähimpään myymälään, on matka nykyään mutkikkaampi. Ostopolku voi kulkea tänä päivänä vaikkapa seuraavasti: asiakas hakee tuotetta Googlesta ja päätyy somevaikuttajan blogiarvioon. Asiakas janoaa lisää mielipiteitä ja jatkaa tuotteeseen tutustumista YouTubessa. Hän vertailee hintoja eri verkkokaupoissa ja kysyy vielä ennen ostopäätöstä lisätietoa chatissa.

Kun ymmärrät polveilevaa ostopolkua, osaat tarjota asiakkaalle oikeanlaista tietoa sen eri vaiheissa ja johdattaa hänet lopulta kauppasi kassalle.

Ostokset tehdään nyt mobiilissa

Merkittävin muutos viime vuosina ollut mobiiliostamisen kasvu. Esimerkiksi 40 % amerikkalaisista teki Black Friday -ostoksensa mobiililaitteella vuonna 2018. On siis selvää, että ostamisen tulee olla nyt mobiilissa yhtä vaivatonta kuin läppärillä tai pöytäkoneella. Tämä onnistuu, kun huomioon otetaan niin verkkokaupan helppokäyttöisyys kuin sujuva mobiilimaksaminen.

Kontaktit ovat arvokkain omaisuutesi

Asiakkaasi ja muut markkinointiluvan antaneet ihmiset ovat arvokkainta omaisuuttasi. On esimerkiksi viisi kertaa kalliimpaa hankkia uusi asiakas kuin pitää kiinni vanhasta ja uskollisesta. Millaisia keinoja kerätyistä kontakteista kiinni pitämiseen sitten on?

Aloita sähköpostimarkkinointi

Uutiskirje on edelleen yksi tehokkaimpia markkinointityökaluja. Se on yksinkertainen ja halpa tapa markkinoida. Sähköpostimarkkinointiin sijoitetun summan tuotto on erinomainen. Oleellista on kirjeen laatu: olemme kaikki kyllästyneet postilaatikkomme täyttävään tauhkaan, mutta hyödyllinen viesti ilahduttaa.

Huomioi uutiskirjeessä vetävä otsikko, helppo silmäiltävyys sekä selkeä ulkoasu, joka toimii erilaisilla sähköpostiohjelmilla. Tarjoa kiinnostavaa sisältöä, älä pelkästään mainosta. Aivan niin kuin brändisi, myös sähköpostimarkkinoinnin tulee puhutella ideaaliasiakastasi.

Näin aloitat sähköpostimarkkinoinnin:

  1. Houkuttele uutiskirjeelle tilaajia eli rakenna markkinointiyleisö. Saat heitä sivustosi vierailijoista, someseuraajistasi ja asiakkaistasi. Perustele, miksi uutiskirje kannattaa tilata.
  2. Suunnittele uutiskirjeen sisältö ja lähetysrytmi. Pelkkä tuotteiden tuputtaminen ei toimi, tarjoa lukijoille myös hyödyllistä tietoa ja inspiraatiota.
  3. Ole pitkäjänteinen. Oman yleisön rakentaminen vie aikaa, mutta se kannattaa.

Muuta hylätyt ostoskorit myynniksi

Markkinoinnin automaatio tai sähköpostiautomaatio tarjoaa paljon mahdollisuuksia, joilla tunnistettua, kuten sähköpostiosoitteensa jättänyttä, kävijää voidaan aktivoida ostamaan lisää. Hylätyt ostoskorit on automaatiotyökalulla helppo muuttaa myynniksi, kun asiakas saa muistutuksen unohdetusta korista suoraan sähköpostiinsa.

Verkkokaupoille toimivia työkaluvaihtoehtoja tarjoavat mm. MailChimp, Klaviyo ja HubSpot. Työkalun opettelu voi ottaa ensiksi aikaa, mutta hyödyt myöhemmin, kun jokaista samanlaisena toistuvaa viestiä ei tarvitse käydä erikseen lähettämässä.

Lue myös: 5 asiaa, jotka verkkokaupan markkinoinnissa kannattaa laittaa kuntoon

Löydy hakukoneista

SEO ja SEM, nuo kummat kirjainlyhenteet, tulevat digitaalista markkinointia aloittavalle vastaan nopeasti. SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa orgaanista hakukoneoptimointia ja SEM (Search Engine Marketing) maksettua hakukonemainontaa.

Erittäin moni ostoprosessi alkaa sillä, että tuotetta etsitään hakukoneesta, käytännössä Googlesta tai Amazonista. Kun tämä porukka halutaan ohjata omaan kauppaan eikä kilpailijalle, on paras mahdollinen hakukonenäkyvyys syytä ottaa tosissaan.

Googlen toisella sivulla olet näkymätön

Keskimääräinen käyttäjä klikkaa jotakin viidestä ensimmäisestä saamastaan hakutuloksesta. Jos kauppasi lymyilee vasta Googlen toisella sivulla, on melkein sama kuin sitä ei olisi tuloksissa lainkaan. Joten mikä neuvoksi?

Hakukoneystävällisyys kattaa niin teknisiä kuin sisällöllisiä keinoja. Esimerkiksi hitaasti latautuvat sivut karkottavat sekä Googlen että asiakkaat. Hakusanaoptimoinnissa puolestaan pääset jäljille, kun mietit, millä sanoilla haluat tuotteidesi löytyvän ja millä itse tekisit niistä hakuja. Parhaiden sanojen löytämiseen saat apua Google Adsin avainsanojen suunnittelijasta tai teettämällä hakusanatutkimuksen. Tiedoista on hyötyä niin kauppasi sisältöjen kirjoittamisessa, teknisessä optimoinnissa kuin vaikkapa sivuston hierarkian rakentamisessa.

Hakukoneet pitävät ennen kaikkea ihmisille kirjoitetuista sisällöistä. Sijoitustasi tuloksissa nostavat myös asiakkaiden tuotteistasi jättämät arvostelut, päivittyvät sisällöt kuten blogi ja erilaiset linkitykset.

Hakukonemainonta nostaa kärkisijoille

Kilpaillulla toimialalla hakutulosten ykköspaikkaa ei ole yksinkertaista saavuttaa. Hakukonemainonta onkin erinomainen lisä, kun haluat tavoittaa tuotteitasi etsivät asiakkaat. Tärkein työkalu tähän on Google Ads.

Jotta saat hakukonemainonnasta tehot irti, vaatii se jonkin verran kokeilemista ja korjaamista. Mainosten sisältöön kannattaa panostaa, sillä laadukas mainos on usein halvempi kuin hutaisten tehty. Varmista myös, että hintatarjouksesi on tarpeeksi korkea parhaan mainospaikan saamiseen. Ja kun mainos on pyörimässä, ei optimointi lopu siihen. Seuraa esimerkiksi, millä hakusanoilla mainostasi on oikeasti näytetty ja muokkaa hakusanoja sen mukaan.

Houkuta ostoksille hyödyllisillä sisällöillä

Kiinnostavien sisältöjen jakaminen toimii markkinoinnin kaikissa vaiheissa: tietoisuuden herättämisessä, sitouttamisessa, ostopäätöksen tukemisessa ja uskollisen asiakassuhteen luomisessa. Kun rakennat itsellesi aseman alasi ykkösasiantuntijana, kääntyvät ostoaikeissa olevat asiakkaat puoleesi.

Auta, älä tuputa

Digitaalisessa markkinoinnissa pelkkä tuotteiden tyrkyttäminen harvoin vetoaa. Inhimillisyys, vuorovaikutteisuus ja pyyteetön auttaminen sen sijaan toimivat. Millaisia vinkkejä voit kertoa tuotteiden valintaan tai niiden käyttötapoihin?

Herätät asiakkaidesi mielenkiinnon ja luottamuksen tarjoamalla arvokasta sisältöä ilmaiseksi jo ennen ostotilannetta. Hyvä sisältö inspiroi, opettaa, koskettaa, hauskuuttaa ja saa reagoimaan. Sisältö voi olla vaikkapa blogiartikkeleita, videota tai julkaisuja sosiaalisessa mediassa. Jotta saat sisällöntuotannosta aktiivista, älä aseta rimaa liian korkealle.

Heittäydy somessa asiantuntijaksi myös omana itsenäsi: nimi ja kasvot muistetaan paremmin kuin yrityslogo.

Valitse kanavat, joissa asiakkaasi ovat

Sosiaalisesta mediasta tavoitat yleisösi kustannustehokkaasti ja vaikuttavalla tavalla. Facebookia käyttää vuonna 2019 säännöllisesti yli 2,3 miljardia ihmistä ja Instagramia yli miljardi. Amerikkalaisista 18–24-vuotiaista 96 % viettää aikaa YouTubessa samalla kun perinteisen television katsojamäärät ovat laskussa. On selvää, että somealustojen voima markkinoinnissa on valtava.

Kanavien erityispiirteet eroavat toisistaan. YouTubea käytetään hakukoneena, kun taas Instagram on monille inspiraation lähde. Twitter toimii asiantuntijanäkyvyydessä. Jos taas yleisösi on nuorissa, Snapchat voi olla valintasi. Visuaalinen ilmoitustaulu Pinterest hyödyttää kuluttajatuotteita markkinoivia ja LinkedIn palvelee erinomaisesti B2B-myynnissä.

Kanavia on paljon, eikä yrityksesi välttämättä ehdi sukeltaa mukaan niihin kaikkiin. Mutta ei hätää! Ota mieluummin muutama kanava kunnolla haltuun kuin monta huonosti. Keskity juuri niihin kanaviin, joissa asiakkaasi ovat.

Kiinnostavinta on nyt liikkuva kuva

Ihmiset katsovat tällä hetkellä joka vuosi enemmän videoita. Videolla, kuten muillakin sisällöillä, voit kasvattaa tietoisuutta brändistäsi, esittää asiantuntemustasi ja vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen. 90 % katsojista pitää videoita hyödyllisinä päätöksenteossa.

Sosiaalinen media mahdollistaa videoiden tekemisen pienillekin yrityksille. Autenttisuudella voi monesti voittaa ison budjetin tuotannot. Sama video ei kuitenkaan käy sellaisenaan kaikkiin kanaviin. Esimerkiksi YouTubessa, jota käytetään usein uusien taitojen oppimiseen, ihmiset ovat valmiita katsomaan pidempiä videoita kuin muualla.

Mikä verkkomainonnassa toimii ja mikä ei?

Aiemmin saattoi riittää, että yritys julkaisi Facebookissa päivityksen, ja sen näki ilman muita ponnisteluja hyvinkin moni seuraaja. Algoritmit ovat kuitenkin muuttuneet, ja tänä päivänä yritykset tarvitsevat somenäkyvyyteen lähes aina mainosrahaa. Vastapainoksi maksettu mainonta tarjoaa hyvät mahdollisuudet tarkkaan kohdentamiseen.

Sekä some- että Google-mainonta lähtevät liikkeelle tavoitteista. Google-mainoksen julkaiseminen on nopeaa Google Adsin ohjaamana, mutta mainoksen seuranta ja optimointi vaativat usein hieman lisäpanostusta.

Eivätkö Google-mainoksesi tuota haluttua tulosta? Lue, kuinka vältät tyypilliset sudenkuopat.

Anna muiden puhua puolestasi

Puskaradiomarkkinoinnin (word-of-mouth marketing) voima on tänä päivänä suurempi kuin koskaan. Asiakkaista 62 % etsii tuotteesta arvosteluja ennen ostopäätöstä ja 90 % uskoo ystäviensä brändisuosituksiin. Jos vinkkejä kysyttiin ennen appiukolta, naapurilta ja työkaverilta, nyt ajatuksia ja kokemuksia on mahdollista vaihtaa helposti ja nopeasti tuhansien ihmisten kanssa. Sekä hyvä että huono kokemus kuuluu siis kauas.

Miten puskaradion kultakaivokseen sitten pääsee käsiksi? Keinoja tarjoavat muun muassa tuotearvostelut, vaikuttajamarkkinointi sekä aktiivinen läsnäolo ja aito vuorovaikutus asiakkaidesi suosimissa somekanavissa.

Anna ostaneille asiakkaillesi mahdollisuus arvioida tuotteitasi ja kannusta heitä siihen. Tuotearvostelut parantavat sekä hakukoneoptimointia, kuluttajien luottamusta tuotteisiisi että lopulta myyntiä.

Vaikuttajamarkkinointi on somevaikuttajien, kuten bloggaajien tai YouTube-tähtien kanssa tehtyä markkinointiyhteistyötä. Nämä tyypit ovat mielipidevaikuttajia, joiden vinkkejä ja tuotesuosituksia heidän seuraajansa kuuntelevat. Parhaimmillaan hyvin suunniteltu vaikuttajamarkkinointi on tehokasta ja näkyy suoraan tuotemyynnissä.

Vinkki: vaikuttajamarkkinointi toimii myös suppeassa mittakaavassa! Jos myyt verkkokaupassasi vaikkapa kalastustarvikkeita, yhteistyö jonkun pienen, mutta sitoutuneen yleisön saaneen eräbloggaajan kanssa voi olla erinomainen idea.

Mittaa ja analysoi

Viimeinen, mutta suorastaan tärkein vinkkimme: poimi datan tarjoamat hyödyt. Data kertoo reaaliaikaista tietoa asiakkaistasi. Onko markkinointiviesti tavoittanut ihmiset? Miten kaupallasi menee?

Ilman kunnollista seurantaa on vaikea sanoa, onko tehty oikeita asioita vai pitäisikö jossain parantaa. Liiketoiminnalliset tavoitteet määrittävät, mitä tietoa kannattaa kerätä ja miten asettaa mittarit. Tavoite voi olla vaikkapa myynnin kasvattaminen tietyn prosentin verran tietyssä ajassa.

Aloita mittaaminen näin:

  1. Ota käyttöön Google Analytics ja perehdy somekanavien omiin työkaluihin
  2. Mieti mittarit, jotka tukevat liiketoimintasi tavoitteita
  3. Rakenna Google Analyticsiin verkkokaupan perus-dashboard (tilannekuva) ja laita se tulemaan itsellesi sähköpostilla esimerkiksi joka aamu
  4. Seuraa analytiikkaa säännöllisesti ja toimi havaintojen pohjalta

Lue lisää: Miten markkinointia mitataan tuloksellisesti?

Markkinoinnissa ei voi aina etukäteen tietää, mikä toimii ja mikä ei. Erilaisia taktiikoita pitää uskaltaa kokeilla. Kokeilemisen perustana on oman verkkokaupan analytiikan tunteminen.

Markkinointi on pitkäjänteistä työtä, eivätkä tulokset aina näy heti. Toisaalta yksittäisillä toimenpiteilläkin on mahdollista saavuttaa selviä onnistumisia.

Toivomme, että näistä vinkeistä oli sinulle avuksi verkkokauppasi alkutaipaleella! Digitaalisen markkinoinnin keinovalikoima ei suinkaan lopu tässä esiteltyihin vaihtoehtoihin. Kun luotsaat markkinointiasi, ole avoin uusille ajatuksille. Esimerkiksi nyt kannattaa seurata Amazonin ja muiden alustatalouden markkinapaikkojen kehitystä.

Menestystä kaupallesi! Haluatko kuulla lisää verkkokaupan maksunvälityksestä? Ota meihin yhteyttä: opkaupankaynti@op.fi