Expert roundup: 7 viisasta vinkkiä verkkokaupan perustamiseen

Kuka vain voi perustaa verkkokaupan, sanotaan. Mutta mitä on syytä huomioida, jos haluaa, että verkkokauppa myös tuottaa – ja jonain päivänä ehkä jopa elättää? Kokosimme yhteen verkkokauppa-asiantuntijoiden parhaat vinkit. 

Mainospuheiden mukaan verkkokaupan perustaminen tapahtuu hetkessä. Todellisuus on kuitenkin vähän karumpi. Vaikka verkkokauppa alustan saa käyttöön hetkessä, on se vain yksi askel verkkokauppaa rakennettaessa. Tässä kokeneiden verkkokauppakonkareiden parhaat vinkit nettikaupan rakentamiseen. 

1 - Kaikki lähtee liiketoimintaideasta

Ihan ensimmäinen asia on tietysti miettiä se, mitä ja kenelle myy – eli millaiselle kohdeyleisölle ollaan myymässä ja miten ostajat tavoitetaan. Oman kohdeyleisön tunteminen on kaiken A ja O, sillä paraskaan tuote ei myy itseään, jos se ei ole tarjolla oikeassa paikassa. Kuten Eetu Karppanen toteaa, on turha hassata aikaa pohtimalla sellaisia asioita kuin verkkokaupan alusta tai toimitustavat ennen kuin kaupalla on selvä asiakaskunta. Sinun pitää siis tietää alusta alkaen, onko markkinasi Suomessa vai lähdetkö tavoittelemaan asiakkaita laajemmalta alueelta. 

Huomioi, että eri maissa haetaan verkossa myytäviä tuotteita eri tavoin. Kannattaa siten selvittää, saavuttaako oman kohdeyleisön paremmin omalla verkkokauppa-alustalla vai onko parempi vaihtoehto hyödyntää valmiita kauppapaikkoja, kuten Amazon. Esimerkiksi espanjalaisista yli 16-vuotiaista 80 % hakee tuotteita Amazonista, Alankomaissa vastaava prosenttiluku on vain 13. (Lähde: The Future Shopper Report 2019

Valmiiden markkinapaikkojen etuna on se, että potentiaaliset asiakkaat ovat varmemmin ostohousut jalassa kuin hakukoneiden kautta verkkokauppaan eksyvät. Toisaalta markkinapaikat haukkaavat aina osan katteesta ja niiden sisällä eri tuotteiden välillä on enemmän kilpailua. 

Lue lisää: Tunnetko verkkokauppaa koskevan lainsäädännön?

2 - Tee realistinen budjetti

Budjetointi on verkkokaupassa ihan yhtä tärkeä asia kuin missä tahansa muussakin liiketoiminnassa. 

Verkkokaupan perustamiseen liittyy paljon muitakin kuluja kuin itse tuotteet: verkkokauppa-alusta, maksuvälineet, asiakaspalvelu, toimituskustannukset, integraatiot, varastointi ja pakkausmateriaalit… 

Liian pienellä budjetilla on vaikea lähteä liikkeelle, mutta toki homma voi kaatua liian suuriin tai muutoin vääränlaisiin investointeihin. Jos rahaa hassataan vääriin investointeihin, voi koko verkkokauppa kuivua kokoon ennen kuin se ehtii kunnolla startatakaan. 

Tiedän aloittavan verkkokaupan, joka ensi töikseen teetti tuhansia brändättyjä pakkauksia. Siihen ja muihin ei niin alkuvaiheessa kriittisiin investointeihin homma tyssäsi.Tero Lahtinen, Gelo

Lue lisää: Mitä verkkokaupan perustaminen ja ylläpito maksaa?

3 - Valitse yhteistyökumppanisi huolella

Verkkokauppa vaatii laajaa osaamista: tekniikkaa, markkinointia, hakukoneoptimointia, asiakaspalvelua, osto- ja hankintaosaamista, tilaus–toimitusketjun ja erilaisten säädösten hallintaa – muun muassa. Aloittelevan verkkokauppiaan pitääkin miettiä tarkasti, mitä kaikkea hän voi tehdä itse ja missä tarvitaan asiantuntijoiden apua. 

Yksi verkkokaupan perustamiseen ja osaamiseen liittyvä iso päätös liittyy verkkokauppa-alustaan, jota käsiteltiin jo jonkin verran kohdassa 1: haluatko ylläpitää ohjelmistoa itse vai haluatko ostaa ennemmin jonkun toimittajan ylläpitämää palvelua?

Jos haluat itse hallita teknisiä asioita ja koet, että siitä on yrityksellesi kilpailuetua, voit lähteä hakemaan verkkokaupallesi sopivaa ohjelmistoa. Jos sinulla ei ole teknisiä resursseja, niin kannattaa kääntyä valmiin alustatoimittajan puoleen. 

Jos olet epävarma, voi olla hyvä idea ostaa konsultaatiota asiantuntijalta alkuun pääsemisen helpottamiseksi.

Jossain kohtaa kannattaa ostaa asiantuntijalta konsultaatiota, niin ei tarvitse tehdä kaikkia virheitä itse. Etenkin jos oma verkkokauppa ei edusta ihan perinteisintä ja yksinkertaisinta kuviota.” Perttu Tolvanen, North Patrol

Markku Korkiakoski neuvoo miettimään sitäkin, haluaako satsata ennemmin helppoon vai monipuoliseen verkkokauppapalveluun. Molempia harvemmin saa samassa paketissa. Paras ratkaisu olisi joka tapauksessa satsata palveluun, joka kasvaa kauppiaan tarpeiden mukaan ylös- tai alaspäin.

4 - Varasta ideoita

Poimi aktiivisesti ideoita eri verkkokaupoista, mielellään oman toimialan ja markkinan ulkopuolelta, jossa mittakaavat ovat isompia. Kaikki ei ole tietenkään aina ole pienelle verkkokaupalle mahdollista, mutta mikään ei estä muokkaamasta isojen verkkokauppojen jo käytännössä testaamia ideoita omaan mittakaavaan sopivaksi. 

Ideoiden varastamisen etu on se, että etenkin isompien ulkomaisten verkkokauppojen elementit on testattu isoilla yleisöillä ja todennäköisesti samat asiat toimivat myös pienemmissä nettikaupoissa. 

Kaupan kehitys ei unohdu, kun voi inspiroitua erilaisista keinoista ja tavoista, joilla verkkokauppaa tehdään.Eetu Karppanen

Lue lisää: Miten saat kävijöitä verkkokauppaan?

5 - Huomioi kansainväliset markkinat alusta alkaen

Vaikka yleisesti sanotaan, että verkkokaupassa mikä tahansa keravalainen pienyritys voi myydä tuotteita vaikka Australian markkinoilla sijaitseville asiakkaille, ei tämä kuitenkaan käytännössä ole läheskään aina mahdollista. Ei ainakaan, jos ei verkkokaupassa ole huomioitu myös kansainvälisiä vaatimuksia, kuten eri kieliversioita, maksutapoja tai toimitusvaihtoehtoja. 

Valitettavan usein (todella usein) näen, että verkkokaupassa ei ole kansainvälistä myyntiä edellyttäviä ominaisuuksia. Kieliversiot puuttuvat, maksumuodot ovat vähäiset ja todellisuudessa mainontaan ei ole käyttää rahaa.” Pasi Bruun, Retime 

Vaikka haluaisit aloittaa maailmanvalloituksesi tutusta ja turvallisesta Suomesta, kannattaa jo aloitusvaiheessa varmistaa, että oman verkkokaupan saa notkeasti skaalattua myös kansainväliseen kaupankäyntiin soveltuvaksi. 

6 - Rakenna mielenkiintoista sisältöä

Kun tekniset ja käytännön asiat alustoineen, maksutapoineen ja asiakaspalveluineen on ratkaistu, alkaa varsinainen työ. Kuten Markku Korkiakoski toteaa, kuuluu verkkokauppaan paljon muutakin kuin koodia, joka on vain yksi pieni tekijä toimivassa verkkokaupassa. Suurimmat haasteet ovat yleensä markkinoinnissa. 

Verkkokauppa on paikka, jossa asiakas vakuutetaan ostamaan. Tämä onnistuu vain, jos asiakas löytää nopeasti tarvitsemansa tiedot. Panosta siis tuotekuvauksiin ja -kuviin. Älä pakota asiakasta jollekin toiselle sivulle etsimään lisää tietoa kiinnostavasta tuotteesta, vaan tarjoa hänelle kaikki tarvittava omassa verkkokaupassasi. 

Persoonallisuudesta ja tarinallisuudestakaan ei ole haittaa, päinvastoin. Rohkea ja brändin näköinen markkinointi on tehokkaampaa kuin persoonaton jargon. Jos uskallat, henkilöi verkkokauppaa ja tuo tarina esiin, kuka tai ketkä kauppaa pyörittävät ja mistä idea on lähtenyt. 

Persoonaa peliin myös sisällöissä ja asiakaspalvelussa – se on hyvä keino jäädä mieleen. Maksava asiakas on loistava lähde kuulla, mikä toimii ja mikä ei. Eli korvat auki ja rohkeasti kysymään – erityisesti alkuvaiheessa.Eetu Karppanen

Lue lisää: Näin erotut kilpailijoista verkossa

7 - Keskity olennaiseen ja investoi resurssit viisaasti

Kun verkkokauppa on perustettu ja toiminta pyörähtänyt käyntiin, on (viimeistään) aika alkaa kellottaa omia työtunteja ja keskittyä olennaiseen eli verkkokaupan kehittämiseen ja myynnin kasvattamiseen. 

Moni verkkokauppias astuu siihen ansaan, että tekee ympäripyöreitä työpäiviä ja uskoo samalla olevansa tehokas ja aikaansaava. Viisas yrittäjä kuitenkin kyseenalaistaa omaa toimintaansa ja pohtii säännöllisesti, kasvattavatko käytetyt työtunnit oikeasti verkkokaupan myyntiä tai tehokkuutta vai meneekö aika perustekemisen pyörittämiseen. 

Viimeistään tässä vaiheessa pitääkin olla rohkeutta delegoida ja investoida siihen, että yrityksen tärkeimmät aivot saavat aikaa ajatella ja kehittää liiketoimintaa. Kuten kaikille yrittäjille, myös verkkokauppiaille tuputetaan koko ajan uusia palveluita, kilpailijat ovat kintereillä ja asiakkaat vaativat lisää. On siksi tärkeää pitää pää kylmänä ja fokus selkeänä. Se ei onnistu, jos samanaikaisesti hukutaan rutiinihommiin. 

Priorisoi jatkuvasti. Delegoi ja deletoi. Tee vaikeat asiat aina aamuisin.Markku Korkiakoski, Vilkas

Ja lopuksi: muista, ettei mikään ole priimaa heti ensimmäisellä kerralla. Harvemmin toisellakaan. Mutta tekemällä oppii ja kokemuksen kautta kerätyn opin myötä verkkokauppakin kehittyy aina paremmaksi. Kuten Perttu Tolvanen toteaa: 

“Tärkeintä on saada pää auki, eli verkkokauppa käyntiin, jotta voi alkaa kerryttämään kokemusta. Siitä se lähtee, jos on lähteäkseen.” 

Oletko perustamassa nettikauppaa? Lue lisää vinkkejä tietopaketistamme.