Verkkokaupan perustaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja kärsivällisyyttä. Ennakoimalla yleisimpiä haasteita saa prosessin rullaamaan sujuvasti.
Yhä useammat ostokset maksetaan erilaisilla maksukorteilla – myös verkossa. Samalla kun korttien käyttö yleistyy, lisääntyy myös niihin kohdistuva rikollisuus. Korttien väärinkäytön taustalla on pyrkimys saada haltuun kortilla olevat tiedot, jotka ovat suora linkki rahaan.
Luottokorttirikollisuus herättää keskustelua ja mietityttää verkkokaupalla elantonsa tienaavia yrittäjiä. Me selvitimme vastaukset ajankohtaisimpiin luottokorttipetosten ympärillä pyöriviin ja Checkoutin kauppiaita eniten kiinnostaviin kysymyksiin. Tekstiä varten on haastateltu yhteistyökumppanimme Nets Oy:n kauppiasväärinkäytön asiantuntijaa Nikita Samotoilovia.
Suomalaisiin kauppiaisiin kohdistuva väärinkäyttö on vähäistä muuhun Eurooppaan verrattuna. Meitä suojaavat muun muassa etäinen sijainti, suhteellisen pienet volyymit ja tehokas poliisi, kertoo Samotoilov.
Väärinkäytösten varhaiseksi havaitsemiseksi ja estämiseksi kauppiaiden valppautta ei kuitenkaan voi liikaa korostaa – on tärkeää, että kauppias seuraa aktiivisesti tilauksiaan ja kiinnittää huomiota mahdollisiin poikkeavuuksiin. Valppaus on merkittävässä roolissa, koska sen lisäksi että väärinkäyttö voi työllistää kauppiasta ylimääräisen selvitystyön muodossa, siitä voi aiheutua myös suoria tappioita.
Pääsääntöisesti todennuspalvelut (Verified by Visa & MasterCard SecureCode), joissa maksutapahtuman aitous varmennetaan esimerkiksi pankkitunnuksilla, suojaavat kauppiasta väärinkäytöksiltä. Mikäli todentaminen on suoritettu tai sitä on todistettavasti yritetty, vastuu väärinkäytöstä jää kortin myöntäneelle pankille.
Todennusten tuomasta suojasta huolimatta kauppias on velvollinen peruuttamaan tapahtumat, jotka ovat ilmiselvästi väärinkäyttöä tai vaikuttavat epäilyttäviltä. Korttijärjestöillä on myös oikeus poistaa todennuspalvelujen antama suoja jopa takautuvasti, mikäli kauppiaalle raportoidaan runsaasti väärinkäyttöä, kertoo Samotoilov. Väärinkäytöksistä voi aiheutua myös maineriskiä, etenkin tilanteissa joissa kortti- tai asiakasdataa vaarantuu tietomurron yhteydessä.
Samotoilov toteaa väärinkäyttäjien suosivan arvokkaita ja helposti jälleenmyytäviä tavaroita. Erityisesti väärinkäyttäjien suosiossa ovat kuluttajaelektroniikka sekä lahjakortit. Toisaalta myös palveluita ostetaan varastetuilla korttitiedoilla. Palveluista rikolliset suosivat Samotoilovin mukaan eniten majoitus- ja matkapalveluja.
Kauppiaat ovat velvollisia seuraamaan tilauksiaan ja peruuttamaan väärinkäytöksi todetut tai epäillyt tapahtumat. Vaikka epäilyttävien tapahtumien määrittäminen voi välillä olla hankalaa, kannattaa huomiota kiinnittää ainakin seuraaviin asioihin:
Mikäli väärinkäyttöä epäillään, on suositeltavaa perua tilaus. Rahallisesti suurten tilausten yhteydessä on suositeltavaa kääntyä myös maksunvälittäjän puoleen. Checkoutin asiakaspalvelu auttaa ja ohjeistaa kauppiaita epäselvien tapausten kanssa.
1. Luottokortti on kansainvälisellä tasolla yksi käytetyimmistä maksutavoista nettikaupoissa ja käyttökertoihin suhteutettuna luottokortin väärinkäytöksiä tapahtuu harvoin. Netsin mukaan luottokorttien käyttö on myös turvallista, sillä väärinkäytösten määrä on vain promilleluokkaa koko korttikäytön volyymista.
2. Suomalaisissa verkkopalveluissa turvallisuus on erityisen hyvä, sillä niissä käytetään lähes poikkeuksetta lisävarmenteena pankkitunnistautumista. Mikäli maksutapahtuman todentaminen on suoritettu tai sitä on todistettavasti yritetty, vastuu mahdollisesta väärinkäytöstä jää kortin myöntäneelle pankille.
3. Luottokortilla tilaaminen on loppuasiakkaan näkökulmasta helppoa – kortti on asiakkaalla yleensä aina mukana, reissussakin! Luottokortti on loppukäyttäjän näkökulmasta myös kannattava maksutapa nettimaksamisessa, koska sen avulla saa tuotteilleen osto- ja tuoteturvaa sekä hyvän suojan muun muassa konkurssitilanteissa. Kortin katoamis- tai varastamistilanteessa kortin asianmukainen sulkeminen myös siirtää vastuun kortin sulun jälkeen tapahtuvasta mahdollisesta väärinkäytöstä kortinmyöntäjälle. Asiakkaan vastuu päättyy sulkuilmoituksen tekemiseen.
verkkokauppa
Verkkokaupan perustaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja kärsivällisyyttä. Ennakoimalla yleisimpiä haasteita saa prosessin rullaamaan sujuvasti.
verkkokauppa
Tältä sivulta löydät kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää menestyvän verkkokaupan perustamisesta ja sen kehittämisestä.
verkkokaupan markkinointi
Millainen markkinointi vetoaa nykykuluttajaan ja missä kanavissa sitä pitäisi tehdä? Kokosimme vinkit verkkokaupan digitaaliseen markkinointiin.