Paytrail

4+1 syytä mahdollistaa mobiilimaksaminen verkkokaupassa

Saila Marttila Kirjoittanut Saila Marttila - 31.3.2022

Mobiilimaksamisen suosio kasvaa vuosi vuodelta – mutta miksi? Listasimme tähän artikkeliin mobiilimaksamisen vahvuuksia sekä syitä tarjota mobiilimaksutapoja omassa verkkokaupassasi tai -palvelussasi.

 

1. Mobiiliystävällinen verkkokauppa menestyy paremmin

Verkko-ostaminen ei ole enää aikoihin rajoittunut pelkkään tietokonesurffailuun, vaan mobiililaitteiden osuus on kasvanut jatkuvasti. Maailmanlaajuisesti jo yli puolet verkko-ostamisesta tapahtuu mobiililaitteella. Koska nuoret diginatiivit käyttävät mobiililaitteita aiempia sukupolvia enemmän, ei kasvu tule ainakaan heikkenemään.

Tämän vuoksi verkkokaupan mobiilioptimointi on välttämätöntä. Mobiilioptimoinnin rinnalle tarvitaan luontevana jatkumona mahdollisuus mobiilimaksamiseen, sillä rajallinen tai ylimääräistä työtä aiheuttava maksutapavalikoima voi käännyttää kuluttajan pois kassalla.

Tarkastele verkkokauppasi ostopolkua kokonaisuutena, joka on suunniteltu alusta loppuun helppokäyttöiseksi ja johdonmukaiseksi kuluttajalle – laitteesta riippumatta.

➡️ Lue myös: Verkkokaupan asiakaskokemus näkyy suoraan viivan alla

 

2. Mobiilimaksaminen on helppoa ja turvallista

Mobiilimaksaminen on ylivoimaisesti nopeiten kasvava maksutapa kuluttaja-asiakkaiden joukossa. Mutta mikä tekee mobiilimaksamisesta niin suosittua?

“Kaikki mobiilimaksutavat ovat nopeita käyttää, ja vaativat maksun suorittamiseen vain muutaman painalluksen”, sanoo Paytrailin asiakkuusjohtaja Jarkko Leinonen.

Mobiilimaksaminen tuo maksukokemukseen kaivattua nopeutta ja helppoutta. Niiden lisäksi se on hyvin turvallista: maksusovellusten käyttöönotto vaatii vahvan tunnistautumisen, ja maksun suorittaminen edellyttää joko pääsykoodia tai biometristä tunnistetta.

”Mobiilimaksutapojen joukossa Apple Pay erottuu edukseen: siinä maksun hyväksymiseen käytetään näpyteltävän koodin sijaan sormenjälkeä tai kasvontunnistusta, mikä nopeuttaa prosessia."

Apple-Pay-ostos-1-1

 

3. Mobiilimaksaminen parantaa käytettävyyttä

Verkkokauppa on erittäin kilpailtu toimiala, ja siksi kaupan käytettävyys kannattaa miettiä kuntoon. Muuten asiakkaat suuntaavat kauppaan, joka toimii paremmin tai josta löytyy omiin tarpeisiin paremmin sopiva maksutapa.

Maksamisen sujuvuus ja kattava maksutapavalikoima ovat olennaisia kaupan konversioon ja ostokokemukseen vaikuttavia seikkoja. Mitä muita seikkoja kauppiaan tulee huomioida?

“Kaupan käytettävyys, erityisesti mobiililaitteella, on aivan ykkösjuttu: siksi kannattaa varmistaa, että palvelu skaalautuu hyvin myös pienemmälle näytölle, että sen valikot ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä ja että maksukokemus on sujuva."

MobilePay-maksuflow-2019-1

 

4. Mobiilimaksaminen parantaa konversiota

pivo-maksuLähes jokaiselle verkkokaupassa vierailleelle on tuttua keskeyttää ostaminen sopivan tai tutun maksutavan puuttuessa. Tätä ilmiötä seurataan

verkkokaupoissa ostoskorin hylkäysprosentilla, joka voi olla jopa 70 %.

Mobiilimaksamisella on suora vaikutus tähän prosenttiin: mitä helpompaa maksaminen on, sitä todennäköisemmin ostos tehdään.

Mobiilimaksamisen teho perustuukin siihen, että helpoin mahdollinen maksutapa on aina käden ulottuvilla.

“Maksutapavalikoima kannattaa miettiä kuluttajan tarpeiden ja ostokokemuksen kannalta. Relevantit ja sujuvat maksutavat helpottavat ostamista ja parantavat kaupan konversiota", muistuttaa Leinonen.

➡️ Lue lisää maksuvaiheen konversiosta

 

+1. Apple Pay, MobilePay, Pivo & Siirto

Mobiilimaksamisen kenttä on nykyään laaja, ja kuluttaja voi valita sovellusten joukosta oman suosikkinsa. Paytrailin maksupalvelusta löytyy neljä erilaista mobiilimaksutapaa: Apple Pay, MobilePay, Pivo ja Siirto.

Koska kuluttajien mieltymykset ja käyttötavat ovat erilaisia, kannattaa kauppiaan ottaa nämä kaikki valikoimiinsa – näin maksaminen ei jää ainakaan sopivasta mobiilimaksutavasta kiinni!

Lue lisää verkkokaupan maksutavoista ja tutustu myös maksuttomaan oppaaseemme verkkomaksupalvelun valinnasta!

Lataa opas maksupalvelun valintaan

paytrail-icon Verkkokaupan myynti ja markkinointi