Apple Pay ja muut mobiilimaksutavat parantavat ostokokemusta verkkokaupassa

Checkout tarjoaa ensimmäisenä maksunvälittäjänä Suomessa Apple Pay -maksutavan verkkokauppoihin ja -palveluihin sekä sovelluksiin. Mitkä ovat mobiilimaksamisen vahvuuksia ja miksi mobiilimaksutavat kannattaa tarjota omassa verkkokaupassa?

Mobiilimaksaminen verkkokaupassa kasvaa kohisten

Mobiilimaksaminen on ylivoimaisesti nopeiten kasvava maksutapa kuluttaja-asiakkaiden joukossa. Vuonna 2020 mobiilimaksujen osuus kasvoi Checkoutilla jopa 118 % edelliseen vuoteen verrattuna. Mikä tekee mobiilimaksamisesta niin suosittua?

“Kaikki mobiilimaksutavat ovat nopeita käyttää. Apple Pay on niistä sujuvin, sillä siinä tunnistautumiseen käytetään sormenjälkeä tai kasvontunnistusta", kertoo tuoteomistaja Arno Hietanen Checkoutilta.

Mobiilimaksaminen tuo maksukokemukseen kaivattua nopeutta ja helppoutta. Niiden lisäksi se on hyvin turvallista: maksusovellusten käyttöönotto vaatii vahvan tunnistautumisen, ja maksun suorittaminen edellyttää joko pääsykoodia tai biometristä tunnistetta.

 

Ostaminen siirtyy mobiililaitteisiin – vastaatko kuluttajien tarpeisiin?

Verkko-ostaminen ei ole enää aikoihin rajoittunut pelkkään tietokonesurffailuun, vaan mobiililaitteiden osuus on kasvanut jatkuvasti. Maailmanlaajuisesti jo yli puolet verkko-ostamisesta tapahtuu mobiililaitteella. Samoin mobiililompakoiden käyttäjämäärät ovat nousussa: esimerkiksi Pivolla on yli miljoona käyttäjää. Myös Apple Payn käyttäjämäärä kasvanee lähitulevaisuudessa huomattavasti OP:n tuodessa sen saataville maksukorteilleen.

Mobiililaitteilla tehdään ostoksia paitsi verkkokaupoista, myös erilaisista sovelluksista. Tämä asettaa omia vaatimuksiaan myös maksutavoille – miksi käyttää aikaa korttinumeron näpyttelemiseen, kun mobiililompakko mahdollistaa sujuvan maksukokemuksen muutamalla painalluksella?

“Maksutapavalikoima kannattaa miettiä kuluttajan tarpeiden ja ostokokemuksen kannalta. Relevantit ja sujuvat maksutavat helpottavat ostamista ja parantavat kaupan konversiota", Hietanen sanoo.

 

Sujuva maksaminen parantaa kaupan konversiota

Verkkokauppa on erittäin kilpailtu toimiala, ja siksi kaupan käytettävyys kannattaa miettiä kuntoon. Muuten asiakkaat suuntaavat kauppaan, joka toimii paremmin tai josta löytyy omiin tarpeisiin paremmin sopiva maksutapa.

Maksamisen sujuvuus ja kattava maksutapavalikoima ovat olennaisia kaupan konversioon ja ostokokemukseen vaikuttavia seikkoja. Mitä muita seikkoja kauppiaan tulee huomioida?

“Kaupan käytettävyys, erityisesti mobiililaitteella, on aivan ykkösjuttu tätä nykyä: siksi kannattaa varmistaa, että palvelu skaalautuu hyvin myös pienemmälle näytölle, että sen valikot ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä ja että maksukokemus on sujuva", sanoo designer Juho Rantakari.

► Lue myös: Verkkokaupan asiakaskokemus näkyy suoraan viivan alla

► Katso, miten aktivoit Apple Pay:n verkkokauppaasi

 

Checkout tarjoaa kattavan maksutapavalikoiman verkkokauppoihin, -palveluihin ja sovelluksiin. Valikoimaan kuuluvat kotimaisten pankkien verkkomaksupainikkeet, yleisimmät maksukortit, valikoima lasku- ja osamaksutapoja sekä mobiilimaksutavoista Apple Pay, MobilePay, Pivo ja Siirto.