Paytrail

Haluatko kasvattaa verkkokauppasi myyntiä?

Suvi Tikkanen Kirjoittanut Suvi Tikkanen - 18.8.2022

Jokainen verkkokauppias haluaa kasvattaa kauppansa myyntiä – mutta miten se onnistuu? Tästä kirjoituksesta löydät listan käytännön tekoja, joiden avulla saat myyntikäyrät osoittamaan koilliseen.

1. Lisää verkkokaupan liikennettä

Yksinkertaistettuna voi sanoa, että kaupan myynti kasvaa, kun sinne saadaan lisää liikennettä. Verkkoliikenteessä määrä ei kuitenkaan korvaa laatua: miljoonalla kävijällä ei tee mitään, jos kukaan ei osta mitään. Tärkeintä onkin houkutella kauppaan kävijöitä, joista tulee ostavia asiakkaita. Mutta miten?

1.1 Seikkaile sosiaalisessa mediassa

Ensiksi sinun täytyy tietää, missä potentiaaliset asiakkaasi liikkuvat. Löydätkö heidät sosiaalisesta mediasta, foorumeilta vai jostain muualta? Valitse mainoskanavasi sen mukaan, mistä tavoitat kohderyhmäsi.

Ehkä verkkokauppaasi voisi houkutella lisää väkeä myös vaikuttajamarkkinoinnilla. Kohderyhmääsi vetoavan vaikuttajan blogi, Instagram- tai YouTube-tili voi olla oiva paikka kertoa tuotteistasi ja kaupastasi. 

1.2 Hakukoneoptimoi

Älä unohda hakukoneoptimoinnin merkitystä. Oikeilla avainsanoilla varustetut sivustot keräävät eniten liikennettä, ja tämä pätee myös verkkokauppoihin. Kerro tuotteistasi tarpeeksi tarkkaan, käytä synonyymejä ja kuvaile. 

Hakukoneoptimoinnissa on merkitystä kaikella: niin otsikoilla, väliotsikoilla kuin kuvilla, kuvateksteillä ja alt-teksteilläkin. Hakukoneoptimoinnin tulee ulottua sivustosi jokaiseen nurkkaukseen, aina tuotekuvauksista toimitusehtoihin. 

Kun verkkokauppasi kerää tarpeeksi oikeanlaista liikennettä, Google alkaa arvostaa sitä yhä enemmän. Voit ajatella verkkokauppaliikenteen toimivan kuin sijoituksen, joka kerää korkoa koron päälle: kun saat luotua hyvän pesämunan eli hakukoneoptimoidun pohjan verkkokauppaasi, on lisäliikenteen kerääminen koko ajan helpompaa.  

1.3 Maksa Googlelle mainonnasta

Hakusanamainonta on hyvä tapa kerätä liikennettä verkkokauppaan. Kokeile vaikka naputella Googleen sana "saappaat" ja katso, kuinka monta verkkokauppaa keikkuu tuloksissa.

Jotkut verkkokaupat voivat hyötyä myös display-mainonnasta. Vaikka display-mainonnan maine ei aina ole ollut paras mahdollinen, on se tehokas tapa kerätä liikennettä sivustolle – oikein tehtynä. Display-mainonta on hyvä tapa kasvattaa tunnettuutta siinä vaiheessa, kun verkkokauppasi on niin uusi, ettei kohdeyleisösi vielä osaa hakea sitä hakukoneista. 

1.4 Muista perinteiset mediat

Digielämässä unohtuu helposti perinteisten kanavien rooli. Voisiko verkkokauppaasi houkutella kävijöitä radio- tai televisiokampanjan kautta? Muistat varmasti, miten Zalando karjui itsensä suomalaisten tietoisuuteen televisiomainoksillaan. 

Myös lehtimainonnasta voi olla hyötyä, vaikkakin markkinoinnin tehokkuutta voi olla vaikea mitata. Yksi vaihtoehto on tarjota lukijoille kampanjakoodi, jolla saa alennusta. Näin voit seurata, kuinka paljon asiakkaita tulee lehtikampanjan kautta. 

 

2. Paranna konversioprosenttia

Kerääkö verkkokauppasi mukavasti liikennettä, mutta visiitit eivät konvertoidu myynniksi? Tähän ongelmaan voi olla monta ratkaisua – olennaista on tietysti ensin selvittää, mistä ongelma johtuu. 

2.1 Ovatko tuotekuvasi tarpeeksi hyvälaatuiset? Entä tuotekuvaukset?

Laadukkaat tuotekuvat ja -kuvaukset ovat jokaisen verkkokaupan selkäranka. Ilman niitä kauppaa tuskin tulee. Ota kaikista tuotteistasi mahdollisimman hyvät kuvat, tarpeen mukaan eri suunnista ja yksityiskohdista. Kuvien lisäksi videot voivat toimia hyvin.

Kerro tuotekuvauksessa mieluummin liikaa kuin liian vähän: Mitkä ovat tuotteen mitat? Mitä materiaalia tuote on? Miten se puhdistetaan? Mitä värejä on tarjolla? 

Mieti, tarvitseeko tuotteesi myynnin tueksi ohjeita. Joskus yksinkertaiset how-to-videot voivat kertoa asiakkaalle hetkessä, miten tuotetta voidaan käyttää ja samalla houkutella ostamaan sen. Mitä uudemmasta ja monikäyttöisemmästä tuotteesta on kyse, sitä hyödyllisempi video todennäköisesti on.

2.2 Ohjataanko asiakasta ostamaan vai joutuuko hän erilaisten toimitakehotteiden ristituleen?

Joskus verkkokauppoja riivaa liiallinen vaihtoehtojen, ponnahdusikkunoiden ja toimitakehotteiden sekamelska, joka pahimmillaan karkottaa kuluttajan pois.

Mitä vähemmän ostoprosessissa on klikkauksia ja mitä helppokäyttöisempi ostoskori on, sitä helpompaa ja todennäköisempää ostaminen on. 

Vielä yksinkertaista ostoskoritoimintoa kriittisempää on maksaminen. Harmillisen moni kääntyy  kannoillaan silloin, jos kassatoiminnossa on häiriöitä – tai jos sitä ei edes löydä ilman erillisiä etsintöjä! Kassan tulee olla looginen askel ostoskorista eteenpäin. Kun asiakas tulee tarkastelemaan ostoskorinsa sisältöä, kannattaa tarjota selkeä kehotus: Maksa ostokset.

Onkin erittäin kriittistä verkkokaupan myynnin kannalta, että maksutapasi ovat ajan tasalla ja sellaisia, mitä asiakkaasi haluavat. Kun tunnet asiakkaasi, tiedät myös, mitkä maksutavat toimivat heille parhaiten. 

➡️ Lue lisää: Verkkokaupan maksutavat pähkinänkuoressa

2.3 Tarjoatko oikeanlaisia toimitusvaihtoehtoja ja ovatko palautusehtosi kohtuulliset? 

Tarjoatko asiakkaillesi relevantteja ja kohtuullisen hintaisia toimituksia? Kivakin tuote voi jäädä ostamatta, jos se on vaikea tai kallis saada perille. Toimitusten lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota palautusprosessiin ja sen toimivuuteen – kaikesta huolimatta aina osa tuotteista halutaan palauttaa.

Ostamiseen on pienempi kynnys, kun tuotteilla on takuu ja reilut palautusehdot.  Lain mukaan tuotteen voi palauttaa 14 päivän sisään saapumisesta, mutta voi olla kilpailuetu tarjota pidempi palautusaika käyttämättömille tuotteille. 

Laske myös, kestääkö verkkokauppasi ilmaiset palautukset tai toimitukset. Oli päätöksesi toimituksista ja palautuksista ja niiden kustannuksista mikä vain, kerro ehdot selvästi ja yksiselitteisesti. 

2.4 Toimiiko sivustosi katkotta – myös mobiililaitteella?

Hitaasti latautuva sivusto on verkkokaupan turma. Kärsimättömät asiakkaat eivät jaksa kovin montaa sekuntia odotella kuvien tai tilauksen latautumista. Varmista siis, että verkkokauppasi toimii moitteettomasti ja tuotteiden selailu on nopeaa – myös mobiililaitteella!

 

3. Kasvata keskiostosta

Keskiostoksen kasvattaminen on helpohko tapa lisätä verkkokaupan myyntiä. Keinoja tähän on useita:

  • Suosittele asiakkaalle tuotteita aiempien ostosten perusteella – tarjoa esimerkiksi saman vaatemerkin tuotteita tai lisätarvikkeita juuri ostettuun läppäriin.
  • Tarjoa valmiita tuotepaketteja: jos asiakas on ostamassa shampoota, tarjoa mukaan saman sarjan hoitoainetta ja muotoilutuotteita.
  • Aseta jokin minimiosto, jonka jälkeen asiakas saa kaupan päälle ilmaisen toimituksen.
  • Palkitse jo tilannut asiakas eksklusiivisella ja rajoitetun ajan voimassa olevalla tarjouksella.

 

4. Muista jälkimarkkinointi

On aina edullisempaa myydä jo olemassa oleville asiakkaille kuin haalia jatkuvasti uusia. Siksi on tärkeää muistaa jokaista ostanutta asiakasta ja kohdentaa heille jälkimarkkinointia.

Sähköposti on helppo ja edullinen keino jälkimarkkinointiin: uutiskirjeet, personoidut tarjoukset ja alennuskoodit auttavat houkuttelemaan asioimaan myös uudestaan.

Houkuttele asiakkaat seuraamaan sometilejäsi. Niillä voit julkaista houkuttelevia tarjouksia ja uutuuksia sekä kertoa tarinoita ja antaa yrityksesi takana olevien ihmisten näkyä.

Palkitse parhaimpia ja sitoutuneimpia asiakkaitasi esimerkiksi eksklusiivisilla tarjouksilla, tapahtumilla ja arvonnoilla. Näin osoitat heille, että he ovat tärkeitä – ja juuri siitä verkkokaupan myynnin kasvattamisessa pitkälti on kyse: asiakkaiden arvostamisesta ja heille parhaan tarjoamisesta.

Haluatko tietää lisää verkkokaupan kehittämisestä? Tutustu maksuttomaan tietopankkiimme, josta löydät tietoa verkkokaupan perustamisesta, markkinoinnista ja optimoinnista.

Tutustu tietopankkiin

paytrail-icon Verkkokaupan myynti ja markkinointi