Hyvä tuotesivu vetää puoleensa ostajat ja hakukoneet

Verkkokaupassa paras tuotesivu rohkaisee ostamaan ja kertoo muutakin kuin pelkät valmistajan antamat perustiedot. Keräsimme seitsemän vinkkiä ja yhden bonuksen rohkealle verkkokauppiaalle.

Parhaimmillaan personoidun tuotesivun tyyli puhuttelee asiakasta erinomaisesti ja tekninen toteutus tukee hyvää asiakaskokemusta.

Hyvä tuotesivu on ratkaisevassa roolissa verkkokaupalle, tietää myös Jimm’s-verkkokaupan toimitusjohtaja Antti Järvinen. Tietokoneita ja oheistarvikkeita myyvä Jimm’s on saanut useita tunnustuksia verkkokauppakokemuksestaan.

1. Osallistu itse sisällöntuotantoon

 Jimms’illä parhaat tuotekuvaukset kirjoitetaan itse ja kumppanien kanssa. Valmistajan geneeriset tuotetiedot eivät useinkaan riitä, vaan niin ihmiset kuin hakukoneet haluavat jotain muuta.

2. Hyvä tuotekuvaus antaa enemmän kuin pakolliset tiedot

Tuotetietojen lisäksi kuvaukseen tulisi rakentaa asiakasta puhutteleva ja personoitu osio. Tätä varten tuotteen ostajan motiivit tulee tuntea yhtä hyvin itse tuote. Osiossa voi olla tekstiä, kuvia, vertailuja, suosituksia, arvioita ja vaikkapa tuotevideo.

Personoidut tuotetekstit ovat saaneet verkkokauppoja nousemaan hakukoneessa jopa kolmen parhaan hakutuloksen joukkoon heti ensikuukausina, kerrotaan myös Verkkokaupan perustamisen oppaassamme.

3. Hyödynnä automaatio

Pakollinen perustieto päivittyy automaattisesti tuotetietohallinnan tai -järjestelmän kautta (PIM). Näin leikkaa-liimaa -työtä jää vähemmän ihmisten pöydälle.

4. Äänensävy puhaltaa tuotteen eloon

Verkkokaupan tuotekuvauksen sisällöntuotannossa on tärkeää päättää sävy ja tyyli eli Tone of Voice. Mikä on meidän ja asiakkaidemme mielestämme hauskaa, mitä emme kommunikoi?

Lähes mistä tahansa tuotteesta voi kirjoittaa puhuttelevasti.

”Meillä esimerkiksi pelitietokoneesta ei kerrota pelkästään raakaa faktaa”, Järvinen kertoo.

Jimms'illä tuotekuvauksessa saattaakin lukea esimerkiksi: ’nämä suunnitellaan äärimmäisellä huolella ja rakkaudella.’ Erityisen tärkeää tämä on, jos tuotteella on tavallista korkeampi hinta.

5. Huomioi hakukoneet monipuolisesti

Hakukone suosii verkkokauppaa, jos sen tuotetiedot ovat muutakin kuin valmistajalta kopioituja. Kuten Verkkokaupan perustamisen oppaassamme todetaan, ainoastaan valmistajan valmiita tekstejä ja tuotekuvia käyttävän hakukonenäkyvyys voi romahtaa jopa kymmenillä sivuilla.

Verkkokaupan tuotetekstien hakukoneoptimointia voi opetella aluksi SEO-asiantuntijan kanssa. Järvinen teetti itse SEO-analyysin ja suunnitteli omalle tuotteistustiimilleen toimintaohjeet, miten saavutetaan parempi löydettävyys tuotetietojen avulla. Työn tulokset näkyivät merkittävällä tavalla.

6. Harkitse kuvien ja videoiden kokoa

Hakukoneystävällisessä verkkokaupassa liian isot kuvat eivät tee sivustosta liian raskasta, mikä saa jälleen hakukoneet suosimaan sivustoa. Jimms’illä asiakas saa kuvat suuremmiksi halutessaan pikkukuvaa klikkaamalla.

Jimm’illä työntekijät ovat itse tehneet tuotevideoita tuotekuvausten yhteyteen. Videoissa on hyvä muistaa käyttäjäystävällisyys, Järvinen sanoo:

”Video ei saa olla liian iso – eikä se saa lähteä itsekseen pyörimään keskellä yötä täydellä volyymilla.”

7. Laita metatiedot kuntoon

Myös metatiedot kuten dokumentin otsikko, source title, page title tai seo title ja metakuvaus, meta description tai metaselostus on syytä askarrella kuntoon.


Verkkokaupan tuotekuvaus: 
kiteytetty tarkistuslista

Verkkokaupan tuotekuvauksien tekijän kannattaa miettiä kuntoon ainakin seuraavat asiat:

  • hyödyt asiakkaalle heti ensimmäisillä riveillä: miksi tuote sopisi minulle?
  • perustieto: mm. olennaiset yksityiskohdat, väri, koko, käyttö
  • ominaisuuksia sopiva määrä: älä tukahduta liioilla yksityiskohdilla!
  • personoitu osio, esim. miltä tuntuu, minkä ongelman ratkaisee, arviot, suosittelut
  • asiakasta puhutteleva sävy ja tyyli
  • hakukoneystävällisyys: kuvat ja tekstit
  • vertailu- ja lajittelumahdollisuus: miten tämä tuote eroaa toisesta?
  • rikastava video

+1. Bonus: rehellisyys! Mitä tuotteesta tai palvelusta puuttuu?

Järvinen vinkkaa, että joissain tapauksissa tuotekuvaukseen kannattaa kirjoittaa auki myös mitä tuote tai palvelu nimenomaan ei sisällä – tai miten se on muuttunut uudistuksen jälkeen?

”Me haluamme herättää sillä ajatuksen, että olemme rehellisiä. Jos kilpaileva verkkokauppa ei kerro puutteista, niin kuluttaja saattaa miettiä, ovatko he muutoin rehellisiä.”