Paytrail

Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

– ja miten verkkokauppias voi hyödyntää sitä?

Paytrail Kirjoittanut Paytrail - 28.9.2022

Mitä vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa, mitä hyötyä siitä on verkkokauppiaalle ja mistä vaikuttajia löytää? Näihin kysymyksiin saat vastauksen tästä kirjoituksesta, joka kokoaa yhteen kaiken tarvittavan perustiedon vaikuttajamarkkinoinnista.

Viime vuosina vaikuttajamarkkinointi on noussut suosituksi keinoksi perinteisemmän mainonnan rinnalle. Vaikuttajamarkkinoinnissa haluttu kohderyhmä tavoitetaan tunnetun henkilöbrändin, eli vaikuttajan, avulla. Vaikuttaja voi olla esimerkiksi bloggaaja, tiktokkaaja, urheilija tai artisti. Olennaista on, että vaikuttajalla on merkittävä ja sitoutunut yleisö sekä halu tuottaa laadukkaita sisältöjä yleisölleen.

Käytännössä vaikuttajamarkkinoinnissa tavoitellaan haluttua kohderyhmää ikään kuin kiertoteitse. Kohderyhmä tavoitetaan vaikuttajan itsensä kautta sen sijaan, että tuotetta, palvelua tai brändiä mainostettaisiin kohderyhmälle perinteisin keinoin. Kyseessä on kansainvälisellä tasolla merkittävä, ja samalla jatkuvassa muutoksessa oleva ilmiö.

 

Ketkä ovat vaikuttajia?

Vaikuttaja eli influencer voi olla kuka tahansa henkilö, jonka mielipiteellä ja sanalla on merkitystä tietylle kohderyhmälle. Aiemmin vaikuttajat olivat pääasiassa artisteja, elokuvatähtiä tai muita julkkiksia. Nykyään vaikuttajat löytyvät paljon lähempää loppuasiakasta, ja he voivat olla somevaikuttajia, bloggaajia tai vaikkapa e-urheilijoita.

Aina seuraajamäärän ei tarvitse olla huippusuuri – tietyn rajatun alueen niche-kuuluisuudet ja mikrovaikuttajat ovat todella hyviä vaikuttajia, jos tuote on tarkoitettu heidän yleisölleen.

Mikrovaikuttajilla seuraajakunta on yleensä muutamia tuhansia, mutta erittäin sitoutunutta vaikuttajan tuottamaan sisältöön ja aihepiiriin.

Niche-kuuluisuudesta hyvä esimerkki puolestaan on hollantilainen Sam de Greef, joka tuli sosiaalisessa mediassa kuuluisaksi trampoliinihypyillään. Suomalainen trampoliinivalmistaja Acon alkoi tehdä vaikuttajamarkkinointia de Greefin kanssa, koska hän vetoaa hyvin kohderyhmään: lapsiin ja nuoriin. 

 

Miten vaikuttajamarkkinointi toimii?

Potentiaaliset asiakkaat etsivät nykyään suositteluja ja kokemuksia verkosta, ja tällöin näkyminen heille tärkeiden vaikuttajien julkaisuissa voi olla markkinoinnin kannalta ratkaisevaa. Vaikuttajamarkkinointi on erinomainen tapa rakentaa brändille tai tuotteelle tunnettuutta tietyssä piirissä, vaikka kyseessä olisi aivan niche-tuote. 

Yksi esimerkki nichestä on Tervakoskelta ponnistanut radio-ohjattavia autoja ja niiden viritysosia myyvä EuroRC. Yritys tuskin pärjäisi pelkästään Suomen markkinoilla, koska sen tuotteet on suunnattu niin pienelle harrastajajoukolle. Yrityksen markkinana on kuitenkin koko maailma, ja sen liikevaihto vuonna 2021 oli 2,6 miljoonaa euroa. Myös EuroRC hyödyntää markkinoinnissaan vaikuttajia eli lajin harrastajia.

Tutkimusten mukaan yleisö uskoo todennäköisemmin perhettä ja ystäviä kuin perinteistä mainontaa. Vaikuttajat vaikuttavat ihmisten mielipiteisiin monessa eri mediassa. He tuovat näkemyksiään esille erilaisissa sosiaalisen median julkaisuissa, kuten kuvissa, videoissa ja live-lähetyksissä. He voivat esitellä tuotteita tai palveluita blogiteksteissä tai verkkosivustollaan, tai jopa oikeissa kohtaamisissa.

Vaikuttajamarkkinoinnin teho perustuukin helppoon lähestyttävyyteen ja siihen, että tuotteista puhutaan kuin vertaiselle. Samalla haluttu kohderyhmä on helpompi tavoittaa kuin vaikkapa printtimainonnalla.

➡️ Lue myös: Esimerkkejä vaikuttajamarkkinoinnista verkkokaupassa

 

Miten löydän vaikuttajia? 

Helpoin tapa aloittaa vaikuttajien etsintä on käydä läpi omat asiakkaat ja sosiaalisen median seuraajat. Heille brändi tai tuote on jo tuttu ja markkinoinnista sopiminen on todennäköisesti helppoa. Voit myös käydä läpi kilpailijan tai tietyn hashtagin seuraajat.

Yksi hyvä keino on tehdä Google-hakuja ja katsoa, mitkä blogit tai profiilit ovat suosituimpia omassa genressä. Valmiiden vaikuttajaverkostojen ja -toimistojen kautta voi myös löytyä potentiaalisia yhteistyökumppaneita.

Vaikuttajia voi hankkia kahdella tavalla: voit vuokrata vaikuttajan käyttöösi jonkin verkoston kautta tai hankkia vaikuttajan talliisi tekemällä diilit suoraan ilman välikäsiä. Jos tavoitteena on tehdä näkyvyyttä tai liikennettä lisääviä klikkikampanjoita, kannattaa valita vuokraus. Tällöin homma on helppoa eikä sido pitkäksi aikaa. Toisaalta tulokset ovat todennäköisesti kehnompia, koska vuokralle tarjotut influencerit harvoin sitoutuvat markkinoitavaan tuotteeseen tai brändiin pitemmäksi aikaa. 

Jos klikkausten sijasta halutaan parantaa omaa kassavirtaa ja minimoida välistävetäjien määrä, kannattaa valita suora sopiminen vaikuttajien kanssa ja rakentaa heidän kanssaan pitkäikäisiä suhteita.

 

Millainen on minun brändilleni sopiva vaikuttaja?

Omalle brändille sopivien vaikuttajien valintaan vaikuttavat monenlaiset seikat, kuten omat tavoitteesi, vaikuttajan seuraajakunta sekä vaikuttajan tuottama sisältö. Mieti ainakin seuraavia kysymyksiä:

Onko vaikuttajan sisältö ja arvomaailma linjassa yritykseni kanssa?

Tutustu sinua kiinnostavan vaikuttajan tuottamaan sisältöön. Vaikuttajayhteistyö onnistuu sitä paremmin, mitä paremmin haluamasi sisältö ja vaikuttajan normaalistikin tuottama sisältö ovat linjassa.

Varmista, osaako vaikuttaja tuottaa sisältöä, jota haluat kampanjassa tuotettavan – kuvaa, videota tai vaikkapa tarinankerrontaa? Entä onko vaikuttajan arvomaailma linjassa yrityksesi kanssa? Olisiko hän uskottava henkilö puhumaan tuotteestasi? Varmista myös, että vaikuttaja osaa merkitä kaupalliset yhteistyöt oikein ja läpinäkyvästi.

Onko vaikuttajan kohdeyleisö sopiva?

Kun käyt läpi potentiaalisia vaikuttajia, mieti, ovatko heidän kauttaan tavoitettavat kohdeyleisöt oikeanlaiset. Pelkkä seuraajamäärä ei myöskään kerro yhtään mitään, koska väärennettyjä seuraajia on helppo ostaa.

Kiinnitä lisäksi huomiota myös Engagement Ratioon, joka lasketaan jakamalla yleisön koko keskimääräisellä reaktioiden määrällä. Luku kertoo, onko jaettu tilillä sisältö relevanttia yleisölle. Jos tuote ei saa reaktioita, kuten tykkäyksiä ja jakoja, ei kyseisen vaikuttajan yleisö ehkä ole sinulle oikeanlainen. Pienemmällä seuraajamäärällä voidaan siten päästä parempiin tuloksiin, jos markkinointi resonoi kohderyhmään oikein.

Jos kyseessä on vaikuttajan blogi tai muu verkkosivusto, mieti, onko sivusto sellainen, josta olisi hyötyä myös hakukoneoptimoinnin kannalta.

 

Vaikuttajia löytyy – mitä sitten?

Kun olet löytänyt omalle brändillesi potentiaalisia vaikuttajia, on aika tehdä viimeinen analyysi vaihtoehdoista. Kerää tiedot taulukkoon tarkempaa pureskelua varten. Kun potentiaalisia vaikuttajia on sopiva määrä, käy vielä käsin läpi jokainen profiili ja mieti, millä tuotteella tai kulmalla tätä kyseistä henkilöä kannattaa lähestyä.

Ota vaikuttajiin yhteyttä mahdollisimman henkilökohtaisesti – vältä aina massapostituksen näköistä viestintää. Yksi hyvä tapa on lähettää viesti Instagramissa sähköpostin sijaan. Voit myös soittaa, jos puhelinnumero on saatavilla. 

Muista aina miettiä etukäteen, millaista diiliä olet tarjoamassa ja millainen neuvotteluvara on olemassa. Diili voi olla esimerkiksi 

  • Tuotearvostelu, jossa annetaan tuote testattavaksi.
  • Arvonta tai giveaway, jossa annetaan tuote testattavaksi ja toinen arvottavaksi seuraajien kesken.
  • Affiliate-linkki, jossa maksetaan linkin kautta tulleista myynneistä provisio.
  • Tuotearvostelu + affiliate-linkki, jossa annetaan tuote testattavaksi ja maksetaan linkin kautta tulleista myynneistä provisio.
  • Tuotearvostelu + alekoodi, jossa annetaan tuote testattavaksi ja lisäksi alekoodi jaettavaksi seuraajille.
  • Tuotearvostelu + alekoodi + komissio, jossa annetaan tuote testattavaksi, alekoodi jaettavaksi seuraajille ja maksetaan koodin kautta tulleesta myynnistä komissio.

Mieti aina, miten diili tarjoaa molemmille osapuolille hyötyä. Esimerkiksi jos yritykselläsi on suuri näkyvyys somessa, voit tarjoutua postaamaan firman sivulle linkin vaikuttajan bloggaukseen, jolloin myös bloggaaja saa uusia kävijöitä. 

Sopimus ei ole välttämätön pienimuotoisissa diileissä, kuten jos annat muutaman tuotteen influencerin käyttöön näkyvyyttä vastaan. Jos kyseessä on isompi yhteistyökuvio, sovitaan tehtävistä postauksista seikkaperäisesti etukäteen ja tehdään suunnitelman pohjalta sopimus.

 

Millaisia tuloksia vaikuttajamarkkinoinnista saa?

Markkinoinnissa tulosten seuraaminen voi olla vaikeaa – etenkin, jos tavoitteita ja mittareita ei ole mietitty etukäteen. Kannattaakin miettiä jo ennen vaikuttajan palkkaamista, millä tasolla tulosseurantaa halutaan harjoittaa, ja valita toimintamalli sen perusteella.

ROIn laskeminen luotettavasti voikin olla joko äärimmäisen helppoa tai yksinkertaisesti mahdotonta – asia riippuu siitä, miten ROIta arvioidaan. Esimerkiksi Instagram-julkaisusta, jossa ei ole mukana linkkiä tai alekoodia, on mahdotonta saada dataa. Affiliate-linkkien seuranta puolestaan on helppoa ja komissioiden maksaminen automaattisia.  

Kun huomaat, että jonkun vaikuttajan kanssa yhteistyö pelaa ja markkinoinnilla päästään tuloksiin, voi olla aika miettiä siirtymistä seuraavalle tasolle: Olisiko syytä laajentaa vaikuttajamarkkinointia brändilähettilään eli brand ambassadorin rooliin? Voisiko messuyhteistyöstä syntyä jotain hedelmällistä? Kannattaisiko vaikuttajan alkaa luoda sisältöä yrityksen omaan blogiin? Voisiko vaikuttajaa pyytää malliksi tuotekuvauksiin?

Vaikuttajamarkkinointi kasvaa koko ajan ja siinä rajana on vain oma mielikuvitus. Kuten ihan missä tahansa markkinoinnissa, myös vaikuttajamarkkinoinnissa olennaista on se, mitä myyt ja kenelle haluat tuotteitasi suunnata. Vasta, kun itse tiedät, keitä haluat tavoitella (ja miksi), kannattaa startata keskustelut vaikuttajien kanssa. 

Etsitkö lisää vinkkejä verkkokauppasi markkinointiin, kehittämiseen tai myynnin kasvattamiseen? Tutustu maksuttomaan tietopankkiimme, josta saat täsmätietoa verkkoliiketoiminnan kehittämiseen!

Tutustu tietopankkiin

paytrail-icon Verkkokaupan myynti ja markkinointi