Miten kauppias voi ehkäistä väärinkäytöksiä? Varimport jakaa vinkkinsä!

Varimport on vuodesta 1993 saakka toiminut suomalainen Apple-tuotteiden jälleenmyyjä. Yrityksellä on toimipisteet kolmessa kaupungissa: Apple-brändätyt Premium Reseller -kivijalkamyymälät Turussa ja Tampereella sekä Apple Authorised -myymälä ja pääkonttori Helsingin Malminkartanossa. Myös verkkokauppaa pyöritetään Helsingistä käsin. Lisäksi Varimport huoltaa laitteita, kouluttaa ja konsultoi sekä myy erilaisia oheistuotteita kaikissa kolmessa kaupungissa.

Koska Varimportin valikoima koostuu arvokkaista ja helposti jälleenmyytävistä tuotteista, on liiketoiminnassa huomioitava väärinkäytöksien ja varkauksien mahdollisuus. Niiden ehkäisemiseksi yrityksessä on tehty pitkäjänteistä työtä, ja Varimportin henkilökunta jakaa nyt vinkkinsä kauppiaille niin verkkoon kuin kivijalkaankin.

Väärinkäytökset näkyvät kivijalassa ja verkkokaupassa eri tavoin

Väärinkäytökset ja niiden yritykset esiintyvät verkko- ja kivijalkakaupoissa eri tavoin. Varimportin verkkokaupassa väärinkäytökset ovat vähentyneet huippuvuosien päivittäisistä tai viikoittaisista yrityksistä, kun taas kivijalassa myymälävarkaudet ovat viime aikoina jopa lisääntyneet.

“Verkkokauppatilauksia käsitellessä huomio kiinnittyy esimerkiksi tilanteisiin, joissa yritetään tilausta kaikilla mahdollisilla maksutavoilla. Sen jälkeen tilaajan nimi vaihtuu, mutta osoite pysyy samana ja yritetään uudelleen. Epäilyksiä herättävät myös hämärät yhteystiedot, prepaid-numerot, tilauksen hoputtaminen tai pelkästään pienillä kirjaimilla tehty tilaus.”

“Myös Tupas-tunnusten väärinkäyttöä näkyy yllättävän paljon. Näitä tapahtuu esimerkiksi erojen yhteydessä tai siten, että isovanhempien tunnuksia käytetään heidän tietämättään. Kysymme aina tilausten perään, jos vaikuttaa siltä, että tilaajan nimi- ja osoitetiedot eivät täsmää.”

Kivijalkakaupoissa väärinkäytökset ovat usein perinteisiä myymälävarkauksia.

“Kivijalkamyymälässämme väärinkäytökset ovat näitä niin sanottuja juoksupuhelimia. Tampereen myymälämme ikkunasta peruutettiin kerran aamuyöllä autolla sisään, ja mukaan kahmittiin muutamassa minuutissa paljon tavaraa.”

“Identiteettivarkaudet ja väärinkäytökset myymälöissä ovat lähinnä yksittäistapauksia. Näissä tapauksissa on kyse esimerkiksi urkitun pin-koodin ja varastetun luottokortin käytöstä, luoton hakemisesta väärennetyillä henkilöllisyyspapereilla tai ostamisesta yrityslaskulle, jota ei ole aikomustakaan maksaa.”

Väärinkäytöksiä ehkäistään tarkkaavaisuudella ja tiedolla

Vuosien kokemus arvokkaiden tuotteiden myynnistä on virittänyt Varimportin toimintamalleja ja opettanut huomaamaan yleisimpiä petosyrityksiä.

“Olemme esimerkiksi arvioineet verkkokauppamme maksutapavalikoimaa riskiemme kannalta. Lisäksi tarkkailemme verkkokauppatilauksia, ja jos jokin herättää epäilyksiä, kysymme lisätietoja. Emme luovuta noutotilauksia ilman asianmukaista henkilöllisyystodistusta.”

“Kivijalassa kuluttajapuolella huolellinen henkilöllisyystodistuksen tarkistaminen on kaiken a ja o luotollisissa maksutavoissa. Yrityspuolella varmistamme, kenellä on yrityksen osto-oikeus. Uusille yritysasiakkaille emme automaattisesti myönnä luottoa vaan tarkistamme ensin taustat.”

“Kivijalkamyymälöissämme on konkreettisia keinoja myyjien turvaksi ja varkauksien estämiseksi: valvontakamerat, ryöstöpainikkeet ja yhteistyö vartiointiliikkeen kanssa auttavat tilanteiden ehkäisyssä ja selvittelyssä. Lisäksi maksupäätteet on ohjelmoitu niin, että hyvityksiä voi tehdä vain henkilökunta. Näin kukaan ei voi hyödyntää mahdollisuutta hyvittää kortilleen rahaa.”

Varimportin organisaatiossa tieto kulkee hyvin työntekijöiden kesken, ja keskusteluilla ja yhteisellä valvonnalla saadaan jo paljon aikaiseksi. Tieto yleisimmistä petostrendeistä ja henkilökunnan asiantuntemuksen kehittäminen ovatkin avaintekijöitä väärinkäytösten torjumisessa.

“Seuraamme uutisointia, sisäistä tiedotustamme ja Apple-piirien uutissyötteitä. Samoin keskustelu muiden jälleenmyyjien kanssa on arvokasta. Vartijoilta kuulee myös ruohonjuuritason tietoja esimerkiksi siitä, jos lähistöllä on ollut jotain ongelmia.”

Terveisiä muille kauppiaille: huolellisuudella ja hoksottimilla pääsee pitkälle

Varimportlaiset kehottavat muita kauppiaita pitämään hoksottimet aktiivisina, karsimaan turhan sinisilmäisyyden ja olemaan tarkkoja henkilöllisyydestä varsinkin tilausten luovuttamisen tai luotollisten maksutapojen suhteen.

“Ostajan henkilöllisyys kannattaa varmistaa huolellisesti, jos käytetään luotollista maksutapaa. Samoin yritysten taustat kannattaa varmistaa: laskutusasiakkaiden kanssa voi syntyä helposti isoja tappioita, jos on liian sinisilmäinen.”

“Riskit ovat lopulta aika pienet, jos jaksaa tarkistaa tiedot huolellisesti. Lisäksi riskiä pienentää se, että luovuttaa tuotteen vasta, kun on saanut siitä maksun.”

Varimportin henkilökunta korostaa myös kauppiaan roolia turvallisuustiedon jakamisessa ja lisäämisessä.

“Pyrimme ohjeistamaan asiakkaita mahdollisimman hyvin tilauksesta ja maksutavoista. Samoin muistutttelemme usein, että luottokorttinumeroita tai pin-koodeja ei koskaan saa luovuttaa toiselle. Meille voi myös aina soittaa, jos tulee kysyttävää.”

“Tunnetun brändin kivijalkakaupoilla on myös tietynlainen asiantuntijarooli, johon asiakkaat luottavat. Esimerkiksi myymäläämme saattaa tulla asiakas, joka pyytää tarkistamaan Applen nimissä tulleen viestin.”

Juttua varten on haastateltu Gitta Kauppia, Tomi Halmelahtea, Karoliina Iivosta, Teemu Wahlroosia ja Jani Rajamäkeä.