Tunnetko verkkokauppaa koskevan lainsäädännön?

Liikeidea – tehty. Verkkokauppa-alusta – kunnossa. Maksutavat – hoidettu. Mitä vielä pitää huomioida, kun perustetaan verkkokauppaa? No, ainakin lainsäädäntö. Tunnetko sinä riittävän hyvin verkkokauppiasta koskevan lainsäädännön?

Verkkokaupan pystytyksessä on huomioitava monenlaisia asioita eikä pienin näistä ole omaa liiketoimintaa koskeva lakipykälistö. Jokaisen verkkokauppiaan tulee tietää oman maansa lisäksi myös eri maiden verotuskäytännöt ja muu verkkokauppaa koskeva lainsäädäntö.

EU-alueen verkkokauppalaki takaa kuluttajan selustan

Esimerkiksi EU-alueella on yhtenäinen verkkokauppalaki, joka takaa yhdenmukaisen suojan kaikille EU-alueen kuluttajille. Tämän takia esimerkiksi geoblokkaus eli asiakkaan syrjiminen tai hinnan määrittely  asiakkaan sijainnin mukaan on kiellettyä. 

Verkkokauppalaki määrää myös kertomaan muun muassa sellaisista asioista kuin

  • maksutavat ja toimitukset
  • 14 päivän yleinen palautusoikeus sekä 
  • selkeät peruutusohjeet ja -lomakkeet. 

Näiden lisäksi kuluttajalle tulee antaa yrityksen nimi, sijaintipaikan osoite ja puhelinnumero.

Verkkokauppalain onkin syytä olla hyvin hallussa, sillä jos verkkokauppias ei informoi asiakasta tarvittavista asioista tarpeeksi selkeästi ennen tilauksen tekoa, ratkaistaan asia mahdollisissa ristiriitatilanteissa kuluttajan hyväksi. Kannattaakin varmistaa, että myös kirjanpitäjäsi tuntee kansainvälistä verkkokauppaa ja etämyyntiä koskevat lakipykälät. 

Lue lisää: PSD2 astuu voimaan syyskuussa – mitä verkkokauppiaan tulee tietää siitä?

Mitä kaikkea verkkokaupassa pitää kertoa?

Kuluttajakauppaa koskettavat kuluttajansuojalaki sekä kuluttaja-asiamiehen linjaus verkkokaupasta ja etämyynnistä. Verkkokauppiasta koskettavat myös tietosuojalaki sekä syyskuussa 2019 uudistuvat verkkomaksuihin liittyvät vahvan tunnistautumisen pelisäännöt. Myös hankinta- ja sopimusoikeus voi koskettaa verkkokauppiasta toiminta-alueesta riippuen.

Kuluttajansuojalain mukaan verkkokaupasta tulee löytyä seuraavat tiedot: 

  • Tuotekuvaukset: tuotteen pääominaisuudet, lopullinen hinta veroineen ja toimituskuluineen, tilauksen ehdot (maksu- ja toimitusehdot, peruutusoikeus, virhevastuu) sekä myyjän nimi ja tarkat yhteystiedot.
  • Palautus- ja peruutusoikeus: laki säätää kuluttajalle 14 päivän palautusoikeuden. Kauppias voi määrittää, onko palautus ilmainen vai maksaako kuluttaja kustannukset, mutta tästä on ilmoitettava selkeästi ennen tilauksen tekemistä.
  • Tilaus- ja toimitusehdot, jotka asiakkaan on hyväksyttävä ennen ostotapahtuman loppuun saattamista.
  • Tilausvahvistus, joka toimitetaan asiakkaalle ostotapahtuman jälkeen.
  • Rekisteriseloste ja evästeilmoitus: tutustu tarkempiin ohjeisiin Tietosuojavaltuutetun toimiston yrityssivuilla.

Verkkokauppiaan kannattaa tutustua myös yritysten välisen sähköisen kaupan oikeudellisiin kysymyksiin.

Verkkokauppaan ja sen perustamiseen liittyy monenlaisia asioita, joista lainsäädäntö on vain yksi. Lue lisää verkkokaupan perustamisesta!