Tuoreen verkkokauppiaan ABC

Oletko juuri pistänyt verkkokaupan pystyyn? Hieno homma! Tästä löydät aloittelevan verkkokauppiaan tietopaketin sekä ohjeet, joiden avulla saat polkaistua kauppasi käyntiin.

 

Tutustu verkkokauppaa koskevaan lainsäädäntöön ja varmista, että kaupastasi löytyvät tarvittavat tiedot

Verkkokauppiaan tulee olla selvillä verkkokauppaa koskevasta lainsäädännöstä. EU-alueen verkkokauppalaki takaa alueen kuluttajille yhtenäisen suojan ja edellyttää, että kerrot verkkokaupassasi maksutavoista ja -ehdoista, palautusoikeudesta sekä peruutusehdoista. Näiden lisäksi verkkokaupassasi tulee näkyä yrityksesi nimi ja puhelinnumero sekä sijaintipaikan osoite.

Kuluttajansuojalaki edellyttää, että kaupastasi löytyvät kattavat tuotekuvaukset, palautus- ja peruutusoikeus sekä tilaus- ja toimitusehdot. Tilauksesta on saatava tilausvahvistus, ja lisäksi verkkokaupalla on oltava rekisteriseloste ja tieto evästeiden käytöstä.

► Lue lisää verkkokaupan lainsäädännöstä ja viilaa kauppasi tiedot kuntoon

 

Valitse kauppaasi sopivat maksutavat

Sujuva maksaminen ja monipuoliset maksutavat ovat verkkokauppiaan elinehto. Suomalaiset kuluttajat suosivat pankkipainikkeita, luottokortteja ja laskuja, mutta käyttäytyminen on eri kuluttajaryhmissä erilaista: nuoret ovat omaksuneet nopeat mobiilimaksutavat, isoja hankintoja puolestaan tehdään mieluusti laskulla. Siksi maksutavat kannattaa optimoida myytävien tuotteiden ja kohderyhmän mukaan.

► Lue lisää maksutavoista ja niiden suosiosta

► Katso myös, miten aktivoit maksutapoja Checkoutin Extranetissä

 

Näin yhdistät Checkoutin maksutavat ja verkkokauppa-alustasi

Checkout tarjoaa valmiit moduulit suosituimpiin verkkokauppa-alustoihin. Niiden avulla maksutapojen ja verkkokauppa-alustan yhdistäminen onnistuu sujuvasti. Löydät meiltä moduulit ja asennusohjeet Finqu-, Magento 1-, Magento 2-, Shopify-, Vilkas- ja Woocommerce -verkkokauppoihin.

► Tutustu asennusohjeisiin täällä

► Lue lisää verkkokauppa-alustoista verkkokaupan perustamisoppaasta

 

Ota toimitukset haltuusi

Kuljetusyhtiöitä ja logistiikkapalveluita on paljon. Aloitteleva verkkokauppias pääsee alkuun yhdellä kuljetusyhtiöllä, mutta sen valintaan kannattaa kiinnittää huomiota. Sopiva kuljetusyhtiö kannattaa valita kauppasi sijainnin ja tuotteiden mukaan – suuret tai särkyvät tuotteet tarvitsevat erilaisia kuljetuspalveluita kuin pienikokoiset tuotteet.

Mieti valintaa tehdessäsi kuljetusyhtiön toimipisteverkostoa, kuljetuspalveluvalikoimaa, hinnoittelua ja yhtiön ratkaisujen yhteensopivuutta verkkokauppa-alustasi kanssa. Yhteensopivat järjestelmät helpottavat esimerkiksi lähetysten seuraamista ja pakettikorttien luontia ja tulostamista.

► Haluatko tietää lisää logistiikasta ja logistiikkapalveluista? Ilmoittaudu maksuttomaan logistiikkawebinaariin ja ota toimitukset haltuusi.

 

Tavoita kuluttajat markkinoinnilla

Markkinoinnin avulla kohderyhmäsi löytää kauppasi, ja siksi markkinointi on yksi avaintekijöistä menestyvää kauppaa rakennettaessa. Digitaalisissa kanavissa on monia vaihtoehtoja markkinoinnin toteuttamiselle: houkuttelevat sisällöt, hakukoneoptimointi, sosiaalisen median hyödyntäminen sekä mainostaminen digitaalisissa kanavissa. Tuotteesi ja kohderyhmäsi ratkaisevat, mitkä kanavat toimivat kaupallesi parhaiten, ja kokeilu ja tulosten mittaaminen auttavat kehittämään markkinointia oikeaan suuntaan.

Tutustu verkkokaupan markkinointioppaaseen

 

Viritä verkkokauppasi huippukuntoon

Verkkokauppa on kilpailtu ala, mutta onneksi yksinkertaisilla toimilla voit vaikuttaa kauppasi menestykseen. Kattavat tuotetiedot, hyvät hakuominaisuudet ja selkeä navigaatio helpottavat tuotteiden selaamista ja löytämistä. Näin tuotetietoja ei tarvitse lähteä etsimään hakukoneesta, josta pahimmillaan päätyy kilpailijan kauppaan ostoksille.

Toinen tärkeä huomioitava seikka on kaupan hyvä mobiilikäytettävyys, tapahtuuhan nykyään suuri osa surffailusta mobiililaitteella. Siksi kannattaa tarkistaa, onnistuuhan navigointi, tuotteiden selaus ja ostoskorin käyttäminen myös pienellä kosketusnäytöllä. 

► Lue lisää voittoisan verkkokaupan ominaisuuksista sekä verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittämisestä

Onko verkkokaupan perustamiskuvioissa vielä mietittävää? Lue myös opas verkkokaupan perustamiseen.