Uusi Extranet tekee kauppiaan arjesta sujuvaa

Olemme kuluneen vuoden aikana kehittäneet uutta Extranetia, joka tulee kauppiaiden käyttöön vuoden 2019 aikana. Uuden Extranetin tavoitteena on tehdä maksamiseen liittyvistä päivittäisistä tehtävistä entistä sujuvampia sekä tuoda kauppiaidemme liiketoimintaa tehostavia palveluita osaksi Extranetia. Näitä palveluita ovat esimerkiksi logistiikkapalvelu OP Paketti sekä kassajärjestelmä OP Kassa.

Rakennamme uutta Extranetia yhdessä kauppiaiden kanssa. Pilotissa tähän mennessä mukana olleet kauppiaat ovat osallistuneet järjestelmän käyttöön ja vaikuttaneet palautteellaan sen kehitykseen. Nyt haluamme ottaa pilottiin mukaan lisää käyttäjiä, jotta voimme huomioida kauppiaiden tarpeet kehityksessä mahdollisimman laajasti. Jutun lopussa on ohjeet siitä, miten pääset mukaan pilottiin.

Mikä sitten muuttuu verrattuna nykyiseen Extranetiin?

Maksutapahtumahaku monipuolistuu

Uudessa Extranetissa on nykyistä monipuolisemmat mahdollisuudet hakea maksutapahtumia sekä jakaa ja tallentaa hakutuloksia.

  • Tapahtumia voi jatkossa hakea entistä laajemmilla hakukriteereillä: esimerkiksi tilaajan nimellä, maksun kuvauksella tai tilitysraportilla.
  • Hakukriteerit voi tallentaa ja hakutulokset jakaa helposti linkillä kollegalle.
  • Yksittäisten maksu- ja palautustapahtumien tietojen esitystä on selkeytetty siten, että kunkin tapahtuman tiedot avautuvat näkyville omaan näkymäänsä.
  • Hakutuloksen maksutapahtumat voi ladata CSV-tiedostona omalle koneelle.
  • Tilitysraporttien erittelyt haetaan jatkossa samaisella CSV-tiedostolla nykyisen tekstimuotoisen erittelyn sijaan.

Maksulinkin lähetys helpottaa maksujen keräämistä

Voit halutessasi luoda maksutapahtuman Extranetissa ja lähettää maksuohjeet eli ns. maksulinkin asiakkaalle. Maksulinkkien avulla voit kerätä maksuja asiakkailtasi esimerkiksi tilanteissa, joissa tuote ei ole valittavissa verkkokauppasi valikoimasta tai jos asiakas ei halua tai pysty käyttämään verkkokauppaa.

  • Extranetin kautta luotaville maksulinkeille voi jatkossa antaa oman viitteen.
  • Maksun tiedot voi kopioida helposti leikepöydälle ja lähettää ne omasta sähköpostista asiakkaalle.

Maksujen palauttaminen yksinkertaistuu

Maksujen palautusten tekeminen onnistuu jatkossa entistä sujuvammin Extranetin kautta.

  • Checkoutin uusien maksurajapintojen kautta tehtyjen maksujen palatuksille voi jättää kommentin, joka tallentuu palautustapahtuman tietoihin.
  • Maksutapahtumalla näytetään palautushistoria, josta näkee palautusten tekijät ja pääsee tarkastelemaan yksittäisen palautustapahtuman tietoja.
  • Shop-in-Shop pääkauppiaat voivat palauttaa alikauppiaiden maksuja ostoskorivikohtaisesti, jos maksut on tehty Checkoutin uusilla maksurapinnoilla.

Lue lisää Checkoutin uusista maksurajapinnoista.

Käyttäjätunnusten ja käyttöoikeuksien hallinnointi monipuolistuu

Käyttäjähallinnan uudistukset parantavat kauppiastilien ja niiden sisältämien tietojen tietoturvallisuutta ja vähentävät väärinkäytösten riskiä.

  • Uudessa Extranetissa on mahdollista luoda jokaiselle käyttäjälle yksilölliset käyttäjätilit. Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoite.
  • Käyttäjät voivat vaihtaa salasanansa itse ja palauttaa unohtuneen salasanan.
  • Käyttäjätunnuksille voi antaa erilaisia käyttäjärooleja, jotka antavat oikeudet mm. tietojen muokkaamiseen ja maksutapahtumien käsittelyyn. Pääkäyttäjät voivat luoda uusia käyttäjiä ja antaa näille rooleja.
  • Jos yrityksellä on useita kauppiastilejä samalla y-tunnuksella, voivat käyttäjät siirtyä näiden välillä ilman erillistä ulos- ja sisäänkirjautumista.
  • Kielivalikoimaa on monipuolistettu, ja käyttäjä voi valita palvelun kieleksi suomen, ruotsin tai englannin.

Muita uudistuksia

  • Extranetin käyttö pieneillä näytöillä on jatkossa sujuvampaa näytön kokoon mukautuvan käyttöliittymän ansiosta.
  • Laskutushistoria tulee saataville Extranetiin.
  • Maksutapojen asetusten muokkaaminen helpottuu selkeämmän käyttöliittymän ansiosta.
  • Osamaksujen ja laskujen sekä suoraveloitusten manuaalinen vahvistaminen ei tule olemaan mahdollista.
  • Kauppiaaksi tuleminen ja sopimuksen sähköinen allekirjoitus yksinkertaistuvat jatkossa.

Tarvitseeko minun tehdä jotain, kun uusi Extranet tulee käyttöön?

Pyrimme siihen, että siirtymä nykyisestä Extranetista uuteen olisi kauppiaillemme mahdollisimman vaivaton. Siirrämme kaikki kauppiastilit automaattisesti uuteen Extranetiin. Uusi ja vanha Extranet toimivat siirtymäaikana rinnakkain.

Yksilöllisiin käyttäjätunnuksiin siirtyminen vaatii, että kauppias luo työntekijöilleen käyttäjätunnukset Extranetissa. Suosittelemme tätä lämpimästi tietoturvan takia.

Tilitysraporttien erittelyn muuttuminen nykyisen kaltaisesta tekstiversiosta CSV-tiedostoksi saattaa vaikuttaa siihen, miten kirjanpitonne tehdään jatkossa. Suosittelemme, että osallistut pilottiin, jos aihe on sinulle tärkeä ja haluat vaikuttaa ominaisuuden kehitykseen.

Tiedotamme uudistuksen 2019 aikataulusta ja vaiheista tarkemmin sen lähestyessä ja kehityksen edetessä.

Miten osallistun uuden Extranetin pilottikäyttöön?

Jätä meille yhteystietosi lomakkeella. Otamme ensimmäiset 50 ilmoittautunutta kauppiasta mukaan pilotin seuraavaan vaiheeseen. Ilmoitamme pilottiin lisätyille asiakkaille sähköpostilla, kun pilottikäyttö alkaa. Jos et ehtinyt 50 ensimmäisen joukkoon, niin ehdit mukaan seuraavassa vaiheessa.

Nykyinen ja uusi Extranet toimivat rinnakkain pilotin ajan, joten voit käyttää halutessasi molempia. Extranetiin liittyvät kehitysehdotukset voit jättää meille uudesta Extranetista löytyvällä palautelomakkeella.

Maksamiseen ja muihin arjen askareisiin liittyvät kysymykset kannattaa osoittaa normaaliin tapaan Checkoutin asiakaspalveluun.