Verkkokaupan markkinointiautomaatio tehostaa myyntiä ja parantaa asiakaskokemusta. Lue vinkit markkinointiautomaatiossa onnistumiseen.
Oletko koskaan huomannut, että markkinointi tapahtuu sykleittäin? Kun perustit verkkokaupan, käytit aikaa ja vaivaa markkinointiin. Kun asiakkaita alkoi virrata verkkokauppaan, sinulla oli kädet täynnä töitä ja markkinointi jäi vähemmälle.
Ja kun markkinointiin ei ehditty panostaa, asiakasvirta alkoi vähetä. Heräsit jälleen markkinoinnin tärkeyteen ja panostit siihen. En tiedä sinusta, mutta itseäni tämä kuluttaa ja kuormittaa. Siksi halusin rakentaa helpon "markkinointikoneiston", joka tuo tasaisesti uusia asiakkaita kauppaani.
Saanko auttaa sinua rakentamaan samanlaisen markkinointikoneiston ilmaiseksi? Koneiston, joka tuo sinulle tasaisesti asiakkaita niin sosiaalisesta mediasta kuin Googlesta?
Tässä artikkelissa kerron 3 helppoa ja konkreettista keinoa, joilla markkinoit verkkokauppaasi – ilmaiseksi.
Jotta onnistut tässä, tarvitset:
Ja ennen kuin hätäilet, lupaan, että teen bloggaamisen sinulle todella helpoksi. Seuraavaksi esittelen kolme selkeää keinoa vaivattomaan blogimarkkinointiin.
Ostajapersoona auttaa sinua kohdistamaan postauksen henkilölle, joka tarvitsee, haluaa tai hyötyy tuotteesta. Kun kirjoitat postausta kuvittele, että ostaja istuu sinua vastapäätä. Kirjoita suoraan hänelle. Tämä tekee postauksesta läheisemmän ja henkilökohtaisemman.
Markkinoinnin vuosikello puolestaan auttaa sinua suunnittelemaan blogin sisältöä pitkäjänteisesti. Kampanjat, juhlapyhät ja isot tapahtumat rytmittävät vuotta, jolloin sisällön tuottaminen on helpompaa. Älä kuitenkaan jätä kirjoittamista liian lähelle tapahtumia. Ihmiset eivät välttämättä ehdi reagoimaan sisältöön.
Puhun valmennuksissani ihmisten "lämmittämisestä". Tämä tarkoittaa, että kirjoitan sisältöä, joka johdattaa lukijan lempeästi kohti varsinaista kampanjaa. Tällaiseen lämmitykseen käytän aikaa tyypillisesti 2–4 viikkoa. Itse kampanja on 1–2 viikon mittainen.
Postauksia ei tarvitse kirjoittaa paljon. Jo yksikin laadukas postaus viikossa riittää.
Verkossa toimiessa on tärkeää muistaa, että ihmiset reagoivat blogipostauksiin yleensä viiveellä. Tunnistamalla omat ostajapersoonat opit, miten pitkä viive on. Yleisellä tasolla voidaan puhua 1–2 viikon viiveestä.
Jos siis julkaiset postauksen tänään ja jaat sitä somessa, suurin osa tulee lukemaan postauksen parin viikon aikana – ei ensimmäisenä päivänä. He saattavat tykätä somessa julkaisustasi, mutta jos heillä ei ole aikaa juuri sillä hetkellä lukea, he tarvitsevat useamman muistutuksen postauksestasi. Siksi postauksia kannattaa jakaa somessa tasaisesti 1–2 viikon ajan.
Bloggaaminen on pitkäjänteistä työtä, ja sen vaikutus myyntiin näkyy pidemmällä aikajänteellä. Laadukas sisältö takaa, että lukijamäärä kasvaa tasaisesti, mikä mahdollistaa yhä suuremman yleisön päätyvän verkkokauppaasi.
Suurin haaste yrittäjillä on päättää, mistä kirjoittaa. Tehdään tämä helpoksi. Valitse tuotevalikoimastasi TOP 5 myydyintä / suosituinta tuotetta ja kirjoita niistä. Voit kirjoittaa hyvinkin monipuolisesti vaihtamalla hieman näkökulmaa. Tärkeintä on kirjoittaa vain yhdestä näkökulmasta kerrallaan.
Esimerkiksi voit kirjoittaa seuraavia juttuja jokaisesta TOP 5 myydyimmästä tuotteesta:
Kuten huomaat, näistäkin saadaan vielä useampia variaatioita, jolloin postausideat eivät lopu koskaan kesken. Ja mikä parasta, kun olet kirjoittanut näistä TOP 5 myydyimmästä tuotteesta, voit sen jälkeen nostaa esiin muita verkkokaupan tuotteita.
Kuten jo tiedät, ilman markkinointia ei yksikään yritys voi menestyä. Mutta voit antaa blogin tehdä markkinoinnin puolestasi. Monille yrittäjille on vaikeaa "myydä", mutta blogin avulla voitkin kääntää myymisen auttamiseen.
Kuten edellisessä kohdassa näit, muotoilin postaukset tarkoituksella ratkaisuiksi ongelmiin. Kun postauksella ratkaistaan ongelma, se alentaa kynnystä ostaa tuote.
Tämän jälkeen julkaisun jakaminen sosiaalisessa mediassa on helppoa ja vaivatonta. Otat yhden tekstin ja jaat sitä tasaisesti eri somekanavissa ja ryhmissä eri päivinä. Esimerkiksi maanantaina 2 somekanavassa ja tiistaina 2 FB-ryhmässä.
Vuonna 1930 Yhdysvalloissa elokuva-alalla huomattiin, että ihmiset tarvitsivat 7 kosketuspintaa markkinoinnista, ennen kuin he tulivat katsomaan elokuvaa. Syntyi termi "Marketing Rule of 7". Ihmisten tulee kuulla markkinointiviestisi (ja kun puhutaan sisältömarkkinoinnista, tarkoitan blogipostauksiasi) 7 kertaa, ennen kuin he tekevät päätöksen tuotteen ostamiseksi.
Esimerkiksi:
Bloggaaminen voi tuntua työläältä, mutta haluan muistuttaa, että yksikin laadukas blogipostaus viikossa riittää. Postauksen markkinointiin on mahdollista rakentaa työtä nopeuttavia prosesseja, jolloin saat nopeasti ison määrän markkinointimateriaalista tehtyä lyhyessä ajassa.
Sinun ei tarvitse blogata joka päivä. Kirjoita vähemmän mutta laadukkaampaa sisältöä. Suunnittele tekstit hyödyntämällä markkinoinnin vuosikelloa, kirjoita suoraan ostajalle ja hyödynnä TOP 5 myydyintä tuotetta.
Kuten huomaat, bloggaaminenkin voi olla yllättävän helppoa.
-----
Vieraskynän kirjoittaja
Blogivalmentaja Tiia Konttinen on Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Tiia on valmentanut jo yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi. Tiian verkkokaupassa voi maksaa Checkoutin maksutavoilla.
Kun haluat tavoittaa vähintään 25.000 lukijaa joka kuukausi omalla blogillasi ja saada tuloja blogin avulla, Tiia auttaa sinua mielellään. Lue lisää Tiian blogista: www.tiiakonttinen.fi/blogi
verkkokaupan markkinointi
Verkkokaupan markkinointiautomaatio tehostaa myyntiä ja parantaa asiakaskokemusta. Lue vinkit markkinointiautomaatiossa onnistumiseen.
logistiikka
Mitä kuluttajat toivovat logistiikalta? Mitä verkkokauppiaan tulee huomioida logistiikassa ja miten varautua myyntipiikkeihin? Tästä löydät vastaukset.
verkkokaupan markkinointi
Kiinnostava sisältö houkuttelee asiakkaat verkkokauppaasi. Lue tästä asiantuntijan vinkit sisällöntuotantoon ja jakelukanaviin.