Verkkokaupan markkinointiautomaatio tehostaa myyntiä ja parantaa asiakaskokemusta. Lue vinkit markkinointiautomaatiossa onnistumiseen.
Voittava verkkokauppa on osiensa summa. Yksi kokonaisuuteen vaikuttava tekijä on kaupan maksutapavalikoima. Mitä kauppiaan tulee tietää maksutavoista ja mitä maksutapoja omassa kaupassa kannattaa tarjota?
Verkkopankki, luottokortti ja lasku ovat pitäneet pintansa suomalaisten kuluttajien suosikkimaksutapoina. Viime vuosina mobiilimaksut ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti nuorten kuluttajien parissa, kun taas isoja ostoksia tehdään laskua tai osamaksua hyödyntämällä.
Koska maksutavan valintaan vaikuttavat sekä ostettavat tuotteet että kuluttajan omat mieltymykset, voittoisa kauppias varmistaa, että oma kauppa tarjoaa kohderyhmälleen relevantteja maksutapoja – etenkin kun mieleisen maksutavan puutteeseen tyssää jopa 20 % ostoksista.
Tutustutaan seuraavaksi tarkemmin maksutapoihin:
1. Verkkopankki
Verkkopankin suosiminen maksutapana on erityisesti suomalainen ilmiö. Vuonna 2020 jopa noin 70 % Checkoutin kautta maksaneista kuluttajista valitsi maksutavakseen juuri verkkopankin.
Verkkopankissa asiointi on valtaosalle suomalaisista arkipäiväistä, ja verkkopankkimaksamisessa asiakas ohjataan suorittamaan maksu omaan pankin verkkopalveluun. Siksi maksutapa koetaan turvalliseksi ja helppokäyttöiseksi.
Pankit ovat myös kehittäneet digitaalisia palveluitaan ja alkaneet tarjota erilaisia tunnuslukusovelluksia tai mobiiliavaimia paperisten avainlukulistojen tilalle. Digitaalisten palveluiden kehitys pitänee verkkopankkimaksamisen edelleen suosittuna.
Korttimaksaminen pitää kakkostilaa suomalaisten suosikkimaksutapojen joukossa. Vaikka suomalaiset joskus epäröivätkin korttitietojensa syöttämistä, korttimaksaminen on hyvin turvallinen maksutapa. PSD2:n myötä useissa tapauksissa vaaditaan korttitietojen lisäksi kaksivaiheinen tunnistautuminen, jossa maksajan henkilöllisyys varmennetaan todentamispalvelun avulla. Luottokorttimaksamisessa myös korttiyhtiöiden tarjoama kuluttajansuoja on vahva.
Korttimaksamista hyödynnetään myös sovelluksissa tai verkkopalveluissa, joihin korttitiedot voi tallentaa. Tiedot tallennetaan turvallista tokenisointia hyödyntämällä, ja se mahdollistaa sujuvat, yhden painalluksen maksut sovellusten sisällä tai esimerkiksi kuukausittain toistuvat veloitukset.
► Lue lisää tallennetulla kortilla maksamisesta
Pronssitilaa maksutapojen suosiokilvassa pitävät erilaiset lasku- ja osamaksutavat. Niitä suositaan varsinkin isoja ostoksia tehtäessä, ja lasku- ja osamaksuvaihtoehtojen tarjoaminen voi kasvattaa verkkokaupan keskiostosta merkittävästi.
Lasku koetaan turvalliseksi maksutavaksi, koska tuotteet maksetaan vasta toimituksen jälkeen. Mahdollisuus laskulla maksamiseen voi madaltaa kynnystä ensimmäisen ostoksen tekemiseen esimerkiksi niissä tapauksissa, kun kauppa on kuluttajalle uusi.
Mobiililaitteen käyttäminen ostamisessa valtaa alaa rytinällä. Verkkokaupan kehittäminen mobiililaite edellä ei yksinomaan riitä tarjoamaan loistavaa ostokokemusta, vaan myös erilaiset mobiililompakot ja maksusovellukset kannattaa huomioida maksutapatarjonnassa. MobilePayn, Pivon, Siirron ja Apple Payn kaltaiset ratkaisut tarjoavat nopeaa ja luotettavaa maksamista, ja ovat erityisesti nuorten kuluttajaryhmien suosiossa.
Lue myös: 4 syytä, miksi sinun tulee mahdollistaa mobiilimaksaminen asiakkaillesi
Kuluttajien odotukset verkkokaupoille ovat kasvaneet samaa tahtia verkkokauppojen suosion kanssa – enää menestykseen ei riitä se, että myy tuotteita edullisemmin kuin kivijalkakaupat. Pärjätäkseen kilpailussa kauppiaan on panostettava verkkokaupan käytettävyyteen ja ostoprosessin sujuvuuteen.
Maksutapavalikoima on yksi olennainen palikka kaupan käytettävyydessä. Monipuolinen valikoima ja yksinkertainen maksuprosessi tekevät ostamisen helpoksi, ja mitä yksinkertaisempi ostoprosessi kaupalla on, sitä parempi on myös konversio.
Koska kuluttajat pitävät kattavaa maksutapavalikoimaa tärkeänä, kannattaa kauppiaan satsata maksutapoihin. Maksutavat on helpointa ottaa käyttöön palveluntarjoajalta, jolta saat yhdellä sopimuksella monipuolisen valikoiman.
Checkout tarjoaa kauppiaille seuraavat maksutavat:
► Tutustu Checkoutin maksutapoihin ja lue myös, kuinka aktivoit maksutavat kauppiaan Extranetissä
Maksutapojen valinta on vain yksi osa menestyvän verkkokaupan rakentamista. Tutustu kattavaan tietopakettiimme, josta selvität verkkokaupan perustamisen salat liikeideasta ja verkkokauppa-alustan valinnasta toiminnan kehittämiseen asti.
verkkokaupan markkinointi
Verkkokaupan markkinointiautomaatio tehostaa myyntiä ja parantaa asiakaskokemusta. Lue vinkit markkinointiautomaatiossa onnistumiseen.
logistiikka
Mitä kuluttajat toivovat logistiikalta? Mitä verkkokauppiaan tulee huomioida logistiikassa ja miten varautua myyntipiikkeihin? Tästä löydät vastaukset.
verkkokaupan markkinointi
Kiinnostava sisältö houkuttelee asiakkaat verkkokauppaasi. Lue tästä asiantuntijan vinkit sisällöntuotantoon ja jakelukanaviin.