Verkkokaupan maksutavat pähkinänkuoressa

Voittava verkkokauppa on osiensa summa. Yksi kokonaisuuteen vaikuttava tekijä on kaupan maksutapavalikoima. Mitä kauppiaan tulee tietää maksutavoista ja mitä maksutapoja omassa kaupassa kannattaa tarjota?

Miksi monipuoliset verkkokaupan maksutavat kannattavat?

Verkkokauppa on edelleen kasvu-uralla Suomessa. Vuodesta 2018 kasvua on kertynyt 11 %, eikä loppua näy. Verkko-ostaminen on tullut kuluttajille arkipäiväiseksi, ja samalla myös kuluttajien odotukset ovat kasvaneet. Pärjätäkseen kilpailussa kauppiaan on panostettava verkkokaupan käytettävyyteen ja ostoprosessin sujuvuuteen.

Maksutapavalikoima on yksi palikka kaupan käytettävyydessä. Monipuolinen valikoima ja yksinkertainen maksuprosessi tekevät ostamisen helpoksi, ja mitä yksinkertaisempi ostoprosessi kaupalla on, sitä parempi on myös konversio. Postin verkkokauppatutkimuksen mukaan 31 % kuluttajista pitää erilaisten maksuvaihtoehtojen tarjoamista erittäin tärkeänä ja 46 % jossain määrin tärkeänä.

Suomalaisten kuluttajien suosikkimaksutapoja ovat verkkopankki, maksukortit ja lasku. Maksutavan valintaan vaikuttavat sekä kuluttajaryhmä että ostettavat tuotteet. Nuoret kuluttajat suosivat mobiilimaksuja, kun taas isoja ostoksia tehdään mieluiten laskua tai osamaksua käyttämällä. Parhaan ostokokemuksen takaamiseksi kauppiaan kannattaakin olla perillä maksutavoista, niiden erityispiirteistä ja kauppansa kohderyhmästä – etenkin kun mieleisen maksutavan puutteeseen tyssää jopa 20 % ostoksista.

Verkkopankki on suomalaisten suosiossa

Verkkopankin suosiminen maksutapana on erityisesti suomalainen ilmiö, ja noin 70 % suomalaisista maksaa ostoksensa verkkopankin avulla. Verkkopankissa asiointi on valtaosalle suomalaisista arkipäiväistä, ja verkkopankkimaksamisessa asiakas ohjataan suorittamaan maksu omaan pankin verkkopalveluun. Siksi maksutapa koetaan turvalliseksi ja helppokäyttöiseksi.

Pankit ovat myös kehittäneet digitaalisia palveluitaan ja alkaneet tarjota erilaisia tunnuslukusovelluksia tai mobiiliavaimia paperisten avainlukulistojen tilalle. Digitaalisten palveluiden kehitys pitänee verkkopankkimaksamisen edelleen suosittuna.

Korttimaksut ovat turvallisia

Korttimaksaminen pitää kakkostilaa suomalaisten suosikkimaksutapojen joukossa. Vaikka suomalaiset joskus epäröivätkin korttitietojensa syöttämistä, korttimaksaminen on hyvin turvallinen maksutapa. PSD2:n myötä useissa tapauksissa vaaditaan korttitietojen lisäksi kaksivaiheinen tunnistautuminen, jossa maksajan henkilöllisyys varmennetaan todentamispalvelun avulla. Luottokorttimaksamisessa myös korttiyhtiöiden tarjoama kuluttajansuoja on vahva, ja ylipäätään korttimaksamiseen liittyvät petokset ovat viime vuosina laskeneet.

Korttitietojen tallentaminen mahdollistaa sujuvan maksamisen sovelluksissa

Korttimaksamista hyödynnetään myös sovelluksissa tai verkkopalveluissa, joihin korttitiedot voi tallentaa. Tiedot tallennetaan turvallista tokenisointia hyödyntämällä, ja se mahdollistaa sujuvat, yhden painalluksen maksut sovellusten sisällä tai esimerkiksi kuukausittain toistuvat veloitukset.

Lue lisää mukautettavista ratkaisuista

Lasku- ja osamaksuvaihtoehdot tarjoavat joustoa

Pronssitilaa maksutapojen suosiokilvassa pitävät erilaiset lasku- ja osamaksutavat. Niitä suositaan varsinkin isoja ostoksia tehtäessä, ja lasku- ja osamaksuvaihtoehtojen tarjoaminen voi kasvattaa verkkokaupan keskiostosta merkittävästi.

Lasku koetaan turvalliseksi maksutavaksi, koska tuotteet maksetaan vasta toimituksen jälkeen. Mahdollisuus laskulla maksamiseen voi madaltaa kynnystä ensimmäisen ostoksen tekemiseen esimerkiksi niissä tapauksissa, kun kauppa on kuluttajalle uusi. 

Mobiilimaksutavat viehättävät nuoria

Mobiililaitteen käyttäminen ostamisessa valtaa alaa rytinällä. Jo vuonna 2018 suomalaiset käyttivät matkapuhelinta verkko-ostoksiin varsin paljon, ja 37 % Postnordin kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoi tehneensä ostoksia matkapuhelimella.

Verkkokaupan kehittäminen mobiililaite edellä ei yksinomaan riitä tarjoamaan loistavaa ostokokemusta, vaan myös erilaiset mobiililompakot ja maksusovellukset kannattaa huomioida maksutapatarjonnassa. MobilePayn, Pivon ja Apple Payn kaltaiset sovellukset tarjoavat nopeaa ja luotettavaa maksamista, ja ovat erityisesti nuorten kuluttajaryhmien suosiossa.

Lue myös: 4 syytä, miksi sinun tulee mahdollistaa mobiilimaksaminen asiakkaillesi

Miten valitsen maksutavat verkkokauppaani?

Koska kuluttajat arvostavat monipuolisia maksutapoja sekä pitävät kattavaa maksutapavalikoimaa tärkeänä, kannattaa kauppiaan satsata verkkokaupan maksutapoihin. Maksutavat on helpointa ottaa käyttöön palveluntarjoajalta, jolta saat yhdellä sopimuksella monipuolisen valikoiman.

Checkout tarjoaa kotimaisten pankkien verkkomaksupainikkeet, suositut maksukorttipainikkeet, nopeat mobiilimaksutavat sekä laajan valikoiman erilaisia lasku- ja osamaksupalveluita. Tutustu Checkoutin maksutapoihin

Maksutapojen valinta on vain yksi osa menestyvän verkkokaupan rakentamista. Tutustu kattavaan tietopakettiimme, josta selvität verkkokaupan perustamisen salat liikeideasta ja verkkokauppa-alustan valinnasta toiminnan kehittämiseen asti.