Verkkokaupan markkinointiautomaatio – mitä kauppiaan tulee tietää onnistuakseen?

Markkinointiautomaation avulla verkkokauppias voi tehostaa myyntiä ja parantaa asiakaskokemusta. Onko markkinointiautomaatio vain sähköposteja syöksevä masiina? Entä millaisia ovat sen konkreettiset hyödyt kauppiaalle? Kysymyksiimme vastasi Matti Ruuska markkinointitoimisto Pitkospuusta.

Mitä markkinointiautomaatio on ja miten verkkokauppias hyötyy siitä?

Markkinointiautomaatiosta tulee monille mieleen sähköpostien lähettäminen. Kyse on kuitenkin pelkkää sähköpostia laajemmasta kokonaisuudesta ja ajattelutavasta, joka hyödyttää useita liiketoiminnan osa-alueita. Markkinointiautomaatiosta on etua niin myynnin, asiakaspalvelun kuin markkinoinninkin näkökulmasta.

“Markkinointiautomaatio automatisoi ja tehostaa aiemmin käsin tehtyjä prosesseja. Se auttaa ostamaan, tukee päätöksentekoa ja kannustaa antamaan palautetta kaupan toiminnasta”, Ruuska kuvailee.

Parhaimmillaan markkinointiautomaation avulla voi personoida viestintää ja ostokokemusta. Personoitu sisältö tekee asiakaskokemuksesta entistä paremman ja parantaa kaupan konversiota.

“Kun hyödyntää markkinointiautomaatiota, saa samalla kävijävirralla parempia tuloksia. Esimerkiksi muistutus hylätystä ostoskorista tai kävijädataan perustuvat personoidut viestit tuovat tuloksia ja selvää kilpailuetua.”

 

Verkkokauppaa ei voi pyörittää ilman automaatiota

Verkko-ostos ei ilmesty asiakkaan luo tyhjiöstä. Onnistunut ostoprosessi vaatii monta vaihetta alkaen tietoisuuden herättämisestä toimituksen jälkeiseen tyytyväisyyskyselyyn. 

Jotta asiakaskokemus olisi sujuva, eri vaiheet vaativat kauppiaalta viestintää. Markkinointiautomaatio on kauppiaalle arkea helpottava työkalu läpi ostopolun.

“Markkinointiautomaation minimivaatimuksena voi ajatella tilausvahvistusta, mutta myös kuljetukseen jättämisestä ja seurantakoodista kannattaa lähettää automaattinen viesti. Usein kyvykkyys näihin löytyykin jo verkkokauppa-alustasta.”

Vaikka verkko-ostamiseen liittyen onkin tunnistettavissa yllä mainittuja selkeitä vaiheita viestinnälle, kannattaa omaa viestintäkokonaisuutta pysähtyä hetkeksi miettimään ennen toteuttamista. Omat tarpeet, tavoitteet ja ongelmat määrittävät myös sen, miten automaatiota hyödynnetään.

“Markkinointiautomaatio ei ole mikään irrallinen viestikikkare, vaan sen on ratkaistava jokin tietty ongelma: oli se sitten asiakaspalvelun helpottaminen, myynnin tehostaminen tai nämä molemmat. Tilausprosessiin liittyvän viestinnän lisäksi automaattisia viestejä kannattaa kehittää pidemmälle: niitä voi hyödyntää esimerkiksi asiakastyytyväisyyden mittaamiseen.”

 

Kynä käteen ja hahmottelemaan

Miten markkinointiautomaation kanssa pääsee alkuun? Ruuska vinkkaa ottamaan kynän käteen ja piirtämään prosessikaavion tapahtumista.

“Mieti esimerkiksi, mitä vaiheita pitää tapahtua, jotta kuluttaja päätyy ostamaan kaupastasi nähtyään mainoksesi: millaista sisältöä, viestintää ja toimenpiteitä se vaatii?”

Markkinointiautomaation toteuttaminen ei välttämättä vaadi järeitä teknologiaratkaisuja. Osa automaatioista voi hoitua jo omalla verkkokauppa-alustalla, kuten Shopifyn tai WooCommercen avulla. 

Personoidumpaan viestintään on tarjolla lukuisia työkaluja, kuten HubSpot, Custobar tai Omnisend. Sopivan järjestelmän valintaa ohjaavat omat tarpeet, kustannustaso sekä integroitavuus omiin järjestelmiin.

“Jos harkitsee automaatiojärjestelmän käyttöönottoa, kannattaa aina selvittää sen yhteensopivuus oman verkkokauppa-alustan kanssa. Manuaalisessa tiedonsiirrossa hukkaa vain aikaa. Lisäksi kannattaa kokeilla demoversioita – suuri osa järjestelmistä tarjoaa demon tai maksuttoman kokeilun.”

Vinkkejä voi kysellä myös kumppaneilta, joilta saa tukea sopivan alustan valintaan ja käyttöönottoon. Käyttöönoton kesto riippuu siitä, mitä ongelmia automaatiolla ratkaistaan: nopeimmillaan kaikki on valmista parissa päivässä, pisimmillään edessä voi olla kuukausien projekti.

 

Pelasta ensin ostoskorit

Automaatiot tarjoavat lukuisia ratkaisuja verkkokaupan tehostamiseen. Jos niitä ei ole aiemmin kaupassaan hyödyntänyt, mihin kannattaa tarttua ensimmäiseksi?

“Aluksi kannattaa huolehtia ostoskorin pelastamisesta, eli hylätystä ostoskorista viestimisestä. Tämä on tekemättä monella pienellä kaupalla. Toinen on uudelleenmarkkinointi digikanavissa, jolloin hylätty ostoskori tai selatut tuotteet pidetään asiakkaan mielen päällä mainostamalla niitä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.”

Vaikka sähköposti onkin yleinen markkinointiautomaation keino, se ei suinkaan ole ainoa. Myös asiakasta palvelevat chattibotit, teksti- ja multimediaviestit, kohdennettu mainonta ja asiakaspalautteen pyytäminen pop upilla kuuluvat keinovalikoimaan.

“Näiden keinojen lisäksi word-of-mouthin voimaa ei kannata aliarvioida. Sana hyvästä kokemuksesta kiirii kyllä, ja hyvä kokemus saa kuluttajan palaamaan takaisin. Hyvien kokemusten luomisessa automaatio ja huolella mietityt polut ovat avainasemassa.”

Matti Ruuska on markkinointitoimisto Pitkospuun toimitusjohtaja, jolla on yli 10 vuoden kokemus digimarkkinoinnista.

► Lue myös: 7 vinkkiä verkkokaupan digitaaliseen markkinointiin & Näin luot kiinnostavaa sisältöä verkkokauppaasi