Paytrail

Verkkokauppias, tiesitkö tämän parhaista myyntipäivistä?

Paytrail Kirjoittanut Paytrail - 15.11.2022

Viikon, kuukauden ja vuoden voitokkaimmista myyntipäivistä on hyvä luoda näkemys jo verkkokauppiasuran alkumetreillä. Eikä kokeneempaakaan kauppiasta todennäköisesti haittaa tieto siitä, milloin varastoissa on syytä olla eniten tavaraa. 

Joulukuu on tunnetusti lähes kaikille vuoden isoin myyntikuukausi. Mutta miksi juuri kevättalvella verkkokaupan myyntitilastot sukeltavat useimmilla toimialoilla? Entä mikä tekee maanantaista viikon ylivoimaisesti kirkkaimman myyntipäivän?

Poimimme tähän juttuun datamme kertomat kiintoisimmat huomiot myyntiajankohdista. Vaikka tuloksiin vaikuttavat Paytrailin kauppiaiden toimialat, moni havainnoista pätee verkkokauppaan aivan yleisesti.

 

Kevättalvella ihmisten ostohalut vähissä 

Tilastot todistavat, että kevättalvella monen kauppiaan myynti hiljenee. Ilmiö on tuttu, ja siihen löytyy monia syitä: Loppuvuoden kampanjapäivien, kuten Black Fridayn ja Cyber Mondayn, ja joulusesongin sekä vuodenvaihteen alennusmyyntien jälkeen monilla on ylimääräinen raha tiukassa. 

myyntidata-kuukaudet-vuosiVuodenvaihteen jälkeen verkkokauppa hiljenee. Piristystä tulee toukokuussa esimerkiksi alkukesän juhlien vuoksi. Kovimmat myyntikuukaudet osuvat loppuvuoteen.

Helmi-maaliskuulle ajoittuvat talvilomat sekä maalis-huhtikuulle osuvat pääsiäislomat houkuttelevat kuluttajia pois verkkokauppojen tarjonnan äärestä. Toukokuussa valmistujaiset ja muut alkukesän iloiset juhlat piristävät kauppaa.

Kesälomillaan kuluttajat ovat tänäkin päivänä melko maltillisia ostajia, vaikka shoppailumahdollisuudet suoraan rannalta ja kesämökeiltä ovat helpottuneet niin tietoverkkojen kattavuuden, vaivattomien mobiilimaksutapojen kuin verkkokauppojen parantuvan mobiilikäytettävyyden myötä.

 

Harvempi hankkii sesongin uutuustuotteita syksyisin

Elokuun puolivälissä kuluttajien ostohalukkuus lisääntyy. Tähän vaikuttavat sekä koulujen ja töiden alun synnyttämät hankintatarpeet että kuluttajien taipumus shoppailla joko ennen tai jälkeen pidempiä lomia.

Syyskuussa verkkokauppa ei varsinaisesti kukoista, kun ihmiset ovat käyttäneet kaikki rahansa kesälomallaan ja heti sen jälkeen. Keskimääräinen kuluttaja ei panosta niinkään syksyn uutuuksiin, vaan suosii alennus- ja kampanjalöytöjen tekemistä.

Vaisumman alkusyksyn jälkeen myyntikäyrät lähtevät huimaan kasvuun. Marraskuuhun sijoittuva huippuviikko Black Week aiheuttaa selvän myyntipiikin marraskuun loppuun ja kirittää kauppaa kohti joulusesonkia.

Joulukuu on kiistämättä monelle kauppiaalle vuoden merkittävin myyntikuukausi, mutta jouluaattona verkko-ostoksia ei juuri tehdä. Myynti kuitenkin piristyy heti ensimmäisenä joulupäivänä, kun heille, joita tavataan vasta aaton jälkeen, hankitaan esimerkiksi nopeasti saatavia digilahjoja.

➡️ Lue myös: Mitä palveluita suomalaiset ostavat verkosta?

 

Palkkapäivät tuovat kuluttajat kauppoihin 

Kuukausitasolla merkittävin myyntipäivä on kuukauden puolivälin tienoilla. Myös kuun alku- ja loppupuolella ostoksia tehdään vilkkaasti.

Näitä huippuja selittävät ennen kaikkea palkanmaksupäivät. Ihmiset ovat paitsi kyvykkäimpiä, myös valmiimpia ostamaan haluamansa tuotteet heti palkkapäivänsä aikaan.

myyntidata-kk-paivatKuukausitasolla myynnin notkahdukset näkyvät ennen kuun puoliväliä ja loppua. Sama kuvio toistuu pääsääntöisesti ympäri vuoden.

Vain alekuukaudet tekevät poikkeuksen tyypillisestä kuviosta: kesä- ja joulukuussa myynti on keskivertoa parempaa myös loppukuusta juhannuksen ja joulun jälkeisten alennusmyyntien vetovoiman takia.

 

Maanantaisin verkkokauppojen kassa  käy tiuhaan 

Viikonpäivistä maanantai on verkkokaupassa myyntivolyymiltaan ylivoimaisesti kovin. Voikin pohtia, onko ostosterapia ihmisten keino selvitä viikonlopun jälkeisestä töihinpaluusta ja viikon alkuun liittyvästä ahdistuksesta. Työviikon ensimmäinen päivä on loisteliain myyntipäivä yhtä lailla lomien jälkeen.

Ostohalut hiljenevät viikonloppua lähestyttäessä, ja erityisesti lauantaisin nettikauppa uinuu. Ihmiset eivät tällöin vietä yhtä paljon aikaa tietokoneiden ja digitaalisten laitteiden äärellä.

myyntidata-vko-paivatLoppuvuoden myyntihuipuissa, kuten Black Weekin aikana ja joulukuussa myynti pysyy tavallista korkeammalla koko viikon.

 

Tuotteidesi hintaluokka vaikuttaa sesonkeihin  

Tehokkaimmissa myyntikuukausissa on toimialoittain luonnollisesti jonkin verran eroja. Esimerkiksi apteekkialalla on monista muista poikkeavat sesonkinsa silloin, kun kansalaiset täydentävät keväällä aurinkovoide- tai syksyllä vitamiinivarastojaan. Loppuvuoden kampanjaviikko Black Week puolestaan näkyy selkeästi esimerkiksi vaate- ja erikoiskaupan toimialoilla.

Toimialaa suurempi vaikutus on kauppasi tuotteiden hintaluokalla. Jos ykkösartikkelisi kilpailevat halvalla hinnalla, kannattaa sinun huomioida ennen kaikkea säästäväisten ja alennussesonkeja odottavien shoppailijoiden suosimat ostoajankohdat. Kuun puolivälin palkkapäivällä on tässä kentässä entistä suurempi merkitys.

Jos tuotteitasi sen sijaan hankitaan niiden erityisen korkean laadun tai brändiarvon takia, ostajia löytyy sekä kauden uutuustuotteen tavoittelijoista, joille hinta ei ole esteenä, sekä heistä, jotka ajoittavat merkkituotteiden hankkimisen vasta alennusmyynteihin. Tällöin keskeiset ajankohdat myynnille ovat erilaiset kuin halvemmilla tuotteilla.

 

Varaudu parhaisiin myyntihetkiin: 4 vinkkiä 

  • Varmista, että verkkokauppasi ja varastosi ovat valmiina ostajia varten ennen kuun 15. päivää sekä ensimmäisenä maanantaina sen jälkeen. Näihin hetkiin ajoittuvat todennäköisesti korkeimmat myyntilukusi.
  • Varastojen täyttämisen aika on kuun loppupuolella, jolloin kauppa on hiljaisempaa ja ihmisten ostovoima matala.
  • Verkko-ostaminen piristyy arkiaamuina klo 9–10 töiden käynnistelyn lomassa. Vuorokauden vilkkain myynti puolestaan osuu iltaan välille klo 18–23. Tämä tarkoittaa, että näihin aikoihin myös mahdollisia ongelmia ilmenee kaupassasi enemmän, joten asiakaspalvelusi olisi hyvä pitää valmiudessa.
  • Vaikka kesäalennusmyynnit ovat vuosi vuodelta aikaistuneet, ihmiset eivät välttämättä ole valmiita ostamaan vielä kovin varhain kesäkuussa. Harkitse siis, kannattaako sinun lähteä tähän trendiin mukaan.

 

Haluatko tietää lisää sesonkimyynnistä ja siihen valmistautumisesta? Tutustu maksuttomaan oppaaseemme ja ota vinkit verkkokauppasi optimointiin talteen.

Verkkokaupan sesonkimyynti opas

paytrail-icon Verkkokaupan myynti ja markkinointi