Verkkokaupan perustaminen
kokemuksia ja asiantuntijoiden neuvoja

Verkkokaupan perustaminen mielessä? Olet oikeassa paikassa! Tältä sivulta löydät kokemuksia, asiantuntijoiden neuvoja ja lähes kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää menestyvän liiketoiminnan rakentamisesta verkkoon.

Johdanto

Tämä verkkokaupan perustamisen opas on suunnattu kaikille menestyvää verkkoliiketoimintaa suunnitteleville sekä hiljattain verkkokaupan perustaneille yrittäjille, jotka tavoittelevat jatkuvaa kasvua.

Oppaan avulla opit

  • Miten kirkastat liikeidean, valitset myyntikanavat, määrittelet tavoitteet ja mittarit, erotut kilpailussa sekä budjetoit nettikaupan perustamisen ja ylläpidon kustannukset.
  • Mitä sinun on otettava huomioon verkkokaupan teknisessä ja visuaalisessa suunnittelussa, verkkokauppa-alustojen vertailussa, asiakaskokemuksen parantamisessa sekä maksutapa-, jakelu- ja asiakaspalvelukanavien valinnassa.
  • Mitä sinun pitää huomioida verkkokaupan sisällön suunnittelussa, mobiilioptimoinnissa, tuotetietojen syöttämisessä ja tuotekuvien käytössä.
  • Millä eri tavoin verkkokauppaa voi ja kannattaa kehittää, myyntiä kasvattaa ja miksi verkkokaupan jatkuva testaaminen ja parantaminen on liiketoiminnalle elintärkeää.

Oppaan sisältämien asiantuntijoiden kokemusten ja vinkkien avulla opit karttamaan aloittavan verkkokauppayrittäjän yleisimmät sudenkuopat ja saat räjähtävän lähdön tulevalle urallesi menestyvänä verkkokauppiaana.

Nautinnollisia lukuhetkiä!

Verkkokaupan perustaminen alkaa liikeideasta

Oli kyse verkkokaupan, kivijalkamyymälän tai minkä tahansa liiketoiminnan aloittamisesta, yritystoiminnan suunnittelu kulminoituu neljään tärkeään kysymykseen:

  • Mitä myyt: Tuotetta, palvelua vai näiden yhdistelmää?
  • Kenelle myyt: Onko yrityksen kohderyhmä kuluttaja- vai yritysasiakkaat?
  • Mihin myyt: Toimitetaanko tuotetta tai palvelua Suomeen, kansainvälisesti vai onko kyseessä täysin digitaalinen tuote?
  • Miksi myyt: Minkä asiakkaan ongelman tuote tai palvelu ratkaisee niin hyvin, että asiakas on valmis maksamaan siitä?

Myyntikanavien valinta

Myyntikanavien valinta tulee ajankohtaiseksi vasta, kun kauppiaalle on selvillä, keitä potentiaaliset asiakkaat ovat, miten heidät voidaan tavoittaa ja missä he mieluiten asioivat. Verkkokauppa voi olla yksi myyntikanava muiden muassa tai yrityksen ainoa kauppakanava. Varsinaisen verkkokaupan lisäksi yritykset voivat tänä päivänä myydä tuotteitaan sosiaalisessa mediassa: asiakkaat voivat shoppailla ja maksaa ostoksensa suoraan Facebookissa tai Instagramissa.

Liikeidea, myytävät tuotteet tai palvelut ja kohderyhmät vaikuttavat myyntikanavien lisäksi verkkokaupan rakenteeseen, ominaisuuksiin, kustannuksiin sekä siihen, paljonko taustatyötä verkkokaupan perustaminen vaatii: onko myynti luvanvaraista toimintaa, millaisia maksuvaihtoehtoja verkkokaupassa on oltava ja miten tuotteen toimitus järjestetään?

Kuinka verkossa voi erottautua kilpailijoista?

Kun päätös verkkokaupan perustamisesta on tehty ja myyntikanavat tiedossa, on aika tutustua alalla vallitsevaan kilpailutilanteeseen. Toimintaympäristön kartoittamiseen ja perusteellisen kilpailija-analyysin tekemiseen kannattaa uhrata aikaa, sillä ne antavat kauppiaalle arvokasta tietoa markkinoista sekä erottautumaan kiristyvän kilpailun keskellä heti ensiaskelista lähtien.

Kiinnitä huomiota erityisesti siihen, mikä kilpailevassa verkkokaupassa toimii ja mikä ei:

  • Mitä kilpailijat tällä hetkellä tekevät ja miten?
  • Kuinka he kuvailevat tuotteitaan tai palvelujaan?
  • Millainen on verkkokaupan visuaalinen ilme ja tuotekuvien laatu?
  • Millainen on verkkokaupan rakenne ja käytettävyys?
  • Millä avainsanoilla kilpailijat löytyvät netin hakukoneista?
  • Millaisia asiakaspalvelukanavia kilpailijat asiakkailleen tarjoavat?

Työvälineinä kilpailutilanteen kartoituksessa toimivat Google ja mahdollisesti muut netin hakukoneet. Googlen ilmaisilla työkaluilla pääsee pitkälle: niiden avulla selvität omalle liikeidealle relevantit hakusanat ja näet, paljonko niillä kilpaillaan, millaisia tuloksia avainsanoilla nousee hakutulosten kärkeen ja millaisia kilpailijoita markkinoilla ylipäätään toimii. Monilla aloilla verkkokauppa on vielä lapsenkengissä, joten kilpailussa on helppo erottautua varmistamalla, että perusasiat ovat kunnossa ja verkkokauppa palvelee asiakasta parhain mahdollisin tavoin.

Jokaisen yrityksen tärkein kilpailuetu on oman idean arvo. Liikeidea – mitä, kenelle ja erityisesti millä keinoin myydään – on ratkaiseva tekijä verkkokauppakilpailussa erottautumisessa.

Lue lisää: Näin erotut kilpailijoista verkossa

Verkkokaupan tavoitteet ja mittarit

Kuten missä tahansa liiketoiminnassa, on myös verkkokaupan tärkein tavoite ja mittari kannattavuus.

Kun kauppaa käydään digitaalisesti, varsinaisen kaupan kustannukset ovat kivijalkaliikettä matalammat mutta kaupan toimivuus sitäkin kriittisempi tekijä. Nopeaan verkkoasiointiin tottuneiden asiakkaiden keskittyminen herpaantuu nopeasti, ja pieninkin ongelma verkkokaupan toimivuudessa saa asiakkaan jättämään ostoskorin puolilleen ja klikkaamaan itsensä kilpailevaan kauppaan.

verkkokaupan perustaminen funnel ostoskori
Verkkokaupan myynti­suppi­lossa kaikista sivuston vierai­li­joista osa päätyy tarkas­te­lemaan tuote­sivuja. Seuraava askel kävijälle on tuot­teiden lisääminen ostos­koriin, jonka jälkeen pienempi osuus lopulta suorittaa varsinaisen maksu­tapahtuman.

Kannattavuuslaskelmien tekeminen on digitaalisessa liiketoiminnassa kivijalkaa helpompaa. Myyntisuppilo on verkossa suoraviivainen: kohdennettu markkinointi tuo asiakkaat suoraan verkkokauppaan, ja heistä tietty prosentuaalinen osuus päätyy tekemään ostoksen. Verkkokaupassa myös skaalauksen hyödyt korostuvat. Mitä suuremmat osto- tai tuotantoerät verkkokauppiaalla on, sen paremman myyntikatteen kauppias tuotteelta saa, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.

Myynnin kannattavuus- ja skaalautuvuuslaskelmat kuuluvat jokaisen aloittavan verkkokauppayrittäjän kotiläksyihin. Selvitä ainakin

  • hankinta- tai tuotantokulut
  • verkkokaupan operatiiviset kustannukset, kuten tilavuokrat, henkilöstökulut ja kirjanpito
  • verkkokaupan kehittämisen kustannukset
  • maksupalvelu- ja toimituskulut
  • ostavien asiakkaiden määrä ja tuotteen tai palvelun vaadittu myyntihinta, jotta toiminta on kannattavaa.

Laske myös, miten myyntikate muuttuu suhteessa myyntimäärään. Jos et pääse myyntihinnassa lähellekään kilpailijoiden tasoa, on liikeideaa syytä harkita uudelleen, jos ei toista selvää kilpailuetua edullisemmalla myyviin kilpailijoihin nähden ole. Verkkokauppiaan kilpailuetuna voi olla esimerkiksi edukseen erottuva asiakaspalvelu, tuotteen tai palvelun saatavuus, toimitusnopeus tai kilpailijoita parempi maksutapavalikoima.

Aloittavan verkkokaupan sudenkuopat

Laiskuus kannattavuuslaskelmissa koituu monen aloittavan verkkokauppiaan kohtaloksi. Erinomaisen liikeidean ja verkkokaupan pienten perustamiskustannusten sokaisemana uskotaan liikaakin idean toimivuuteen ymmärtämättä, ettei markkinointikustannusten, konvertoivien asiakkaiden määrän ja tuotteen sisäänostohinnan välinen kaava toimi.

Aloittavan verkkokaupan sudenkuopat vältät parhaiten testauksen avulla. Testaa liikeideasi ja verkkokauppasi toimivuutta sekä myymiesi tuotteiden ja palvelujen kysyntää ennen suurten rahasummien sijoittamista. Aloita pienin askelin, testaa rauhassa, pyydä rehellistä palautetta ja hio pienimmätkin kompastuskivet kuntoon ennen verkkokaupan näkyvää lanseerausta. Näin varmistat, ettei ainakaan huono suunnittelu koidu aloittavan kaupan kohtaloksi.

Mitä verkkokaupan perustaminen ja ylläpito maksaa?

Eniten verkkokaupan perustamiskustannuksiin vaikuttavat verkkokauppa-alustan valinta, maksulliset lisäosat ja integraatiot sekä verkkokaupan kehitystyö ja ylläpito. Verkkokauppa-alustan valintaa käsittelemme tarkemmin edempänä, mutta edullisimmillaan verkkokaupan perustaminen on ilmaista ja ylläpitokustannukset domain-maksun lisäksi 10–50 euroa kuukaudessa. Myyntiä voi kasvattaa moninkertaiseksi ilman, että se vaikuttaisi merkittävästi verkkokaupan operatiivisiin kustannuksiin. Tuotteiden lähettämiseen ja maksupalveluihin liittyvät kustannukset ovat suhteessa pieniä ja verkkokaupan myyntiin sidottuja komissiokustannuksia, joita ei tarvitse maksaa ennakkoon.

Lue lisää: Mitä verkkokaupan perustaminen ja ylläpito maksaa?

Voiko verkkokaupan perustaa itse?

Yksinkertaisen verkkokaupan voi tänä päivänä perustaa ilman asiantuntija-apuakin, mutta suunnittelun ja toteutuksen tekevän sekä verkkokauppa-alustan käyttöön opastavan konsultin apu voi olla korvaamatonta. Suurin kustannus, joka usein ennakkolaskelmista unohtuu, on yrittäjän oma aika. Kannattaakin miettiä, olisiko kannattavampaa antaa verkkokaupan rakentaminen ammattilaisen käsiin kuin tuhlata päiviä tai jopa viikkoja huonosti toimivan kaupan rakentamiseen ja pahimmassa tapauksessa virheet korjaavan ammattilaisen palkkaamiseen jälkikäteen.

Verkkokaupan perustaminen vaatii monialaista osaamista. Omat taidot ja kokemus määrittelevät sen, mitä kannattaa tehdä itse ja mitä ostaa ulkopuolelta. Älä ulkoista sitä, minkä osaat itse erinomaisesti mutta muista myös, että sinun päävastuualueesi yrittäjänä on kannattavan liiketoiminnan varmistaminen.

Perttu Kröger, Checkout Finland

Lue myös: Bistro Naapurin kokemuksia verkkokaupan perustamisesta

Suunnittele tavoitteesi ja budjetoi sen mukaan

Vaikka alkuun voi päästä jo pikkurahalla, on laajan tuotevalikoiman ja kunnianhimoisen liiketoimintasuunnitelman kanssa liikkeelle lähtevän verkkokauppiaan on syytä varata verkkokaupan perustamiseen noin 10–15 000 euron budjetti. Tällöin käyttövalmiin verkkokaupan perustamiskustannukset sisältävät asiantuntijayrityksen palkkiot, mahdollisesti toisella alustalla toimivan verkkokaupan siirron tuotetietoineen uudelle verkkokauppa-alustalle, ulkoasusuunnittelun sekä perusteellisen koulutuksen oman verkkokaupan käyttöön, ylläpitoon ja kehittämiseen.

Liiketoiminnasta koituvia kustannuksia verkkokaupasta riippuen ovat lisäksi

  • myytävän tuotteen valmistus- tai hankintakulut sekä mahdolliset varastointikulut
  • henkilöstö- ja toimitilakulut
  • kirjanpito
  • markkinointi ja asiakashankinta
Yksinkertaiseltakin vaikuttavan verkkokaupan perustaminen vaatii 250–300 yksittäistä tehtävää ja toimenpidettä. Verkkokauppatoimittajan tehtävä on muistaa niistä jokainen, jotta verkkokauppa toimii ongelmitta nyt ja tulevaisuudessa. Täydellistä katastrofia tuskin kukaan saa aikaan, mutta pienenkin virheen korjaaminen voi tulla kalliiksi.
Teemu Tolonen, Woolman Oy

Verkkokauppiasta koskeva lainsäädäntö

Viimeinen elintärkeä tehtävä ennen verkkokaupan pystyttämistä on varmistaa omaa liiketoimintaa koskevat lakipykälät. Jälleen on aika palata liikeideaan ja tarkastella mitä myymme, kenelle myymme, minne myymme ja miten myymme.

Uusi verkkokauppalaki astui voimaan koko EU:n alueella kesäkuussa 2014. Kansainvälisessä kaupankäynnissä lain merkitys korostuu, kun kuvaan astuvat eri maiden verotuskäytännöt ja muu lainsäädäntö. Varmista, että kirjanpitäjäsi tuntee oman alasi lisäksi myös kansainvälistä verkkokauppaa ja etämyyntiä koskevat lakipykälät. Huomioi, että kivijalkaliikkeen kanssa aiemmin auttanut kirjanpitäjä ei välttämättä taida ulkomaankaupan ja etämyynnin kiemuroita.

Kuluttajakauppaa koskettavat kuluttajansuojalaki sekä kuluttaja-asiamiehen linjaus verkkokaupasta ja etämyynnistä. Verkkokauppiasta koskettavat myös tietosuojalaki sekä syyskuussa 2019 uudistuvat verkkomaksuihin liittyvät vahvan tunnistautumisen pelisäännöt. Myös hankinta- ja sopimusoikeus voi koskettaa verkkokauppiasta toiminta-alueesta riippuen.

Kuluttajansuojalaki määrittelee verkossa tapahtuman vähittäiskaupan vaatimuksiksi:

  • Tuotekuvaukset: tuotteen pääominaisuudet, lopullinen hinta veroineen ja toimituskuluineen, tilauksen ehdot (maksu- ja toimitusehdot, peruutusoikeus, virhevastuu) sekä myyjän nimi ja tarkat yhteystiedot.
  • Palautus- ja peruutusoikeus: laki säätää kuluttajalle 14 päivän palautusoikeuden. Kauppias voi määrittää, onko palautus ilmainen vai maksaako kuluttaja kustannukset, mutta tästä on ilmoitettava selkeästi ennen tilauksen tekemistä.
  • Tilaus- ja toimitusehdot, jotka asiakkaan on hyväksyttävä ennen ostotapahtuman loppuun saattamista.
  • Tilausvahvistus, joka toimitetaan asiakkaalle ostotapahtuman jälkeen.
  • Rekisteriseloste ja evästeilmoitus: tutustu tarkempiin ohjeisiin Tietosuojavaltuutetun toimiston yrityssivuilla.

Tutustu tarvittaessa myös yritysten välisen sähköisen kaupan oikeudellisiin kysymyksiin.

Lisää aiheesta blogissamme: Tunnetko verkkokauppaa koskevan lainsäädännön?

Mitä ottaa huomioon verkkokaupan suunnittelussa

Tässä osiossa käymme läpi lyhyesti, mitä aloittavan kauppiaan on vähintään otettava verkkokaupan suunnittelussa huomioon.

Verkkokauppa-alustan valinta

Verkkokauppa-alustan valinta alkaa yrityksen omista tarpeista, taidoista, budjetista ja kasvutavoitteista. Jälleen kerran tieto siitä, mitä myymme, kenelle myymme, mihin myymme ja miksi myymme, auttaa rajaamaan vaihtoehtoja.

Suomalaisten suosimat verkkokauppa-alustat:

Shopify

Verkkokauppa-alustoista nopeimmin suosiotaan kasvattavan Shopifyn etuja ovat helppous ja edullisuus. Yksinkertaisen verkkokaupan voi perustaa tunneissa, ja Shopifyn edullisin versio maksaa vain 29 dollaria kuukaudessa. Shopify on valmis verkkokauppa-alusta, eli erillistä hosting-palvelua ei tarvita. Ulkopuolisia maksupalveluja käytettäessä Shopify veloittaa kuukausimaksun lisäksi 0,5–2 prosentin provision verkkokaupan myynnistä.

Lue lisää Shopify-alustasta blogistamme.

WooCommerce

Avoimeen lähdekoodiin perustuva WooCommerce on WordPress-julkaisujärjestelmän maksuton lisäosa. Sen käyttäminen ja päivittäminen on ilmaista ja paras vaihtoehto erityisesti silloin, jos haluaa lisätä verkkokaupan jo olemassa olevalle WordPress-sivustolle. WooCommerce ei sisällä web-hotellia tai domainia, vaan nämä ovat verkkokauppiaalle erillisiä kustannuksia.

MyCashflow

Kotimainen MyCashflow on Shopifyn tavoin valmis verkkokauppa, eli erillistä hosting-palvelua ei tarvita. MyCashflown etuja ovat edullisten kustannusten (50–150 €/kk) lisäksi räätälöitävyys ja suomenkielinen tuki. MyCashflow taipuu myös kansainväliseen kauppaan. Kieli- ja valuuttavaihtoehtojen lisäksi MyCashflow laskee automaattisesti arvonlisäveron ostajan kotimaan perusteella.

Lue lisää MyCashflow-alustasta blogistamme.

Vilkas

Suomalainen verkkokauppa-alusta Vilkas pohjautuu saksalaiseen ePages-verkkokauppasovellukseen ja on Shopifyn ja MyCashFlown tavoin oma-aloitteiselle ja pienen budjetin (10–205 €/kk) verkkokauppiaalle varma valinta. Vilkas tukee myös kansainvälistä kauppaa – verkkokaupan voi kääntää jopa 15 eri kielelle ja maksuja voi vastaanottaa kaikilla valuutoilla.

Lue lisää Vilkkaasta blogistamme.

Magento

Avoimeen lähdekoodiin perustuva Magento on maailman suosituin verkkokauppa-alusta ja suunniteltu erityisesti kansainvälistä kasvua sekä B2B-myyntiä tavoitteleville verkkokauppiaille. Magento taipuu lähes millaiseen tarpeeseen tahansa. Skaalautuvuuden ja hyvien integraatioiden ansiosta Magenton kanssa voi aloittaa pienestä ja jatkaa kasvua loputtomiin. Sen haasteita ovat hankala käyttöliittymä ja hinta – Magento-kauppaan on varattava useamman kymmenentuhannen euron budjetti.

Pelkän hinnan perusteella ei verkkokauppa-alustan valintaa kannata tehdä. Konsulttiyrityksen palveluja hyödyntämällä alustan vaihto onnistuu myöhemminkin suhteellisen vaivatta, mutta alustan vaihto syö aina yrittäjän resursseja. Helpoimmalla pääset, kun valitset heti alussa verkkokauppa-alustan, jonka skaalautuvuus ja räätälöintimahdollisuudet vastaavat yrityksen tarpeita nyt ja tulevaisuudessa ja joka takaa parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen sekä teknisen tuen.

Ammattilaisen viisi vinkkiä verkkokauppa-alustan valintaan

  1. Valitse suosittu verkkokauppa ja sen uusin versio. Tietyt verkkokauppa-alustat ovat suosittuja syystä.
  2. Älä joudu toimittajaloukkuun. Varmista, että voit viedä kauppasi toiselle alustalle tarpeen vaatiessa.
  3. Varmista, että valitsemasi verkkokauppa-alusta skaalautuu ja taipuu myös tulevaisuuden tarpeisiin.
  4. Pidä huoli, että verkkokauppasi kestää äkilliset kävijäpiikit. Tämän merkitys korostuu erityisesti sesonkimyynnissä.
  5. Tarkista, että tukea on saatavilla, kun sitä tarvitaan.
Asiantuntija: Tuomas Kumpula, Geniem Oy

Loistava asiakaskokemus on menestyvän verkkokaupan perusedellytys

Asiakaskokemukseen vaikuttaa koko myyntiputken kulku aina ensimmäisen mainoksen näkemisestä verkkokaupan ulkoasuun ja käytettävyyteen, ostamisen helppouteen, tuotepalautuksiin ja jälkimarkkinointiin. Asiakaskokemus on onnistunut, kun asiakas tuntee brändin lupaaman viestin ja asiakaslupauksen välittyvän jokaisesta ostotapahtuman vaiheesta.

Mitä paremmin asiakkaasi tunnet, sitä suuremmalla todennäköisyydellä onnistut täyttämään heidän odotuksensa.

Vaikka nettikaupan perustaminen on helppoa, ei oikoteitä onneen ole. Pieninkin ongelma verkkokaupassa voi ajaa asiakkaan tiehensä, pahimmassa tapauksessa pysyvästi. Panosta yksinkertaisiin asioihin ja varmista, että

  • Asiakas löytää helposti etsimänsä tuotteet: tuoteryhmärakenteet ovat huolella suunniteltu, tuotekuvat ja -kuvaukset selkeitä, sivuston sisäinen hakutyökalu on toimiva ja valikkorakenteet yksinkertaisia.
  • Helpotat asiakkaan ostopäätöstä: erotu laadukkailla, kaikkia kohderyhmiä palvelevilla tuotekuvilla, lisää tuotearvostelut verkkokauppaan jokaisen tuotteen yhteyteen ja kannusta ostaneita asiakkaita arvostelemaan tuote, lisää toimitus- ja palautusehdot helposti löydettäväksi ilman ostoskorin täyttämisen tarvetta.
  • Ostaminen on helppoa ja nopeaa myös mobiilissa: kuvat ja teksti skaalautuvat kaiken kokoisilla näytöillä, painikkeet ovat tarpeeksi etäällä toisistaan, navigointi kaupan sisällä ja tuotteisiin tutustuminen on helppoa ja ostoprosessi looginen.

Miten tehdä ostamisesta helppoa? Lue kuinka verkkokaupan asiakaskokemus näkyy suoraan viivan alla.

Maksutavat, toimitusvaihtoehdot ja palautukset

Maksamisen helppous sekä asiakkaan saatavilla olevat maksu- ja toimitusvaihtoehdot vaikuttavat merkittävästi asiakaskokemukseen ja sen myötä verkkokaupan konversioon. Mahdolliset maksu- ja toimitustavat rajautuvat sen mukaan, onko asiakas kuluttaja vai yritys, onko asiakkaan kotipaikka Suomessa vai ulkomailla ja mikä on myytävä tuote.

Varsinkin laajan tuotevalikoiman verkkokaupassa kustannustehokkaan ratkaisun löytäminen voi tuntua hankalalta mutta on taustatyön väärti. Maksu- tai toimitustapoihin tyytymätön asiakas ei epäröi jättää ostoskoria lunastamatta. Siksi vaihtoehdoissa kannattaa panostaa kustannustehokkuuden lisäksi vain luotettavan maineen omaaviin maksu- ja kuljetuspalveluihin.

Miten löytää oikeat maksutavat aloittavaan verkkokauppaan

Etämaksamisen vaihtoehdot ovat kehittyneet ennätysvauhtia parin viime vuoden aikana. Mobiilimaksut valtaavat massamarkkinoita, ja syyskuun puolivälissä voimaan astuva lainsäädäntö poistaa käytöstä avainlukulistat ja avaa samalla pankkien maksurajapinnat kolmansille osapuolille.

Vaikka mobiililompakot kasvattavat suosiotaan, tutkimusten mukaan suomalaisten suosimat maksutavat ovat edelleen verkkopankki, pankki- tai luottokortti ja lasku. Omalle verkkokaupalle parhaiten sopivien maksutapojen kartoittamisen voi aloittaa tutkimalla kilpailijoiden maksutapavalikoimaa. Kiinnitä huomiota myös maksuvaihtoehtojen järjestykseen – parhaiten konvertoivat ja yrittäjälle komissiota tuottavat maksutavat kannattaa sijoittaa vaihtoehtojen kärkeen.

Maksutapojen kartoittamisen voit aloittaa myös tästä vertailusta

Lisää aiheesta blogistamme: Verkkokaupan maksutavat pähkinänkuoressa

Verkkokaupan toimitustavat ja niiden kustannukset

Maksutapojen lailla myös toimitusvaihtoehdot kannattaa miettiä huolellisesti. Nykyään verkkokauppias voi valita myös keskitetyistä logistiikkapalveluista (esimerkiksi Shipfunk), joiden kautta yleisimmät toimitustavat voi integroida omaan verkkokauppaan.

Varsinkin kuluttajakaupassa verkkokaupan logistiikan avainsana on helppous – jos tuotetta ei voi tilata kotiovelle tai se on kallista, halutaan tuote noutaa oman kauppareissun yhteydessä lähikaupan pakettiautomaatista. Eri palveluntarjoajien toimituspisteverkosto kasvaa vauhdilla. Postin pakettiautomaattien lisäksi vaihtoehtoja ovat lähes kaikkien jakelijoiden kanssa maailmanlaajuisesti toimiva Smartmile-pakettiautomaattiverkosto sekä Matkahuollon pakettiautomaatit. Asiakaskokemukseen vaikuttaa merkittävästi myös mahdollisuus seurata toimituksen kulkua. Varmista, että asiakas saa ajantasaista tietoa toimituksen eri vaiheista joko seurantakoodin tai sähköposti-/tekstiviesti-ilmoitusten avulla.

Toimituskuluista ei saa muodostua asiakkaalle ostamisen estettä. Jos myyntikate sallii ilmaisen toimituksen tarjoamisen asiakkaalle, on se merkittävä kilpailuetu markkinoilla. Kuljetusyhtiöt eivät kuitenkaan tarjouksia tunne, joten varmista, etteivät toimitustarjoukset nollaa koko myyntikatetta.

Huomioi myös palautuksen helppous

Laadukkainkin tuote voi vaatia asiakaspalautuksen. Suunnittele ajoissa, kuinka palautusten hallinta tapahtuu paitsi kotimaisten myös kansainvälisten asiakaspalautusten suhteen. Kuluttajakaupassa monet verkkokauppiaat tarjoavat asiakkaiden käyttöön omille verkkosivuille integroidun palautusportaalin. Samalla, kun asiakas palaa verkkokauppaan hoitamaan palautuksen, hänen on helppo tilata lisää tuotteita, jos palautuksen syy on vaikkapa väärä vaatekoko.

Myytävästä tuoteryhmästä ja asiakaskunnasta riippuen logistiikka-, varastointi- ja huolintaprosessi on verkkokaupan suurin kuluerä Suomessa. Mitä suurempi verkkokauppa, sen merkittävämpi rooli on sillä, miten ja missä tuotteet varastoidaan ja pakataan turvallisesti ja kuka toimitukset kuljettaa perille.

Verkkokaupan asiakaspalvelukanavat

Jokainen verkossa asioinut on nähnyt puhelinnumerojen inflaation asiakaspalvelun yhteystietoja etsiessä. Asiakaspalvelu-chat on korvannut puhelimessa jonottamisen valtaosassa yrityksiä. Chat-palveluntarjoajien verkosto on laaja, ja uusia vaihtoehtoja tulee markkinoille nopeaan tahtiin. Näin ollen verkkokauppa-alustasta huolimatta joka kauppaan löytyy varmasti sopiva palvelu.

Älä unohda sosiaalisen median roolia asiakaspalvelussa. Kohderyhmästä riippumatta jokaisella yrityksellä on hyvä olla vähintään fiksut Facebook-sivut, joiden kautta asiakaspalvelun tarjoaminen onnistuu nopeasti. 

Vaikka tarjottavien asiakaspalvelukanavien valikoima riippuu verkkokaupan kohderyhmästä, kannattaa asiakaspalvelu-chattia pitää vähimmäisvaatimuksena. Myös yritysten välisessä kaupankäynnissä yhteyshenkilönä on ihminen, joka etsii helpointa ja nopeinta mahdollista keinoa ongelmatilanteen selvittämiseen.

Verkkokaupan visuaalinen ilme

Vasta kun verkkokaupan kohderyhmä, tuotevalikoima sekä palvelut ovat selvillä, on aika pohtia verkkokaupan ilmettä. Tärkeintä on, että verkkokauppa noudattaa ulkoasultaan yrityksen brändiä ja tarinaa. Heti ensimmäisestä sekunnista lähtien asiakkaalle on muodostuttava mielikuva siitä, millaisesta verkkokaupasta on kyse. Ulkoasu on hyvin erilainen asiantuntijapalveluita tarjoavassa yrityksessä kuin kaupassa, jonka tarkoituksena on myydä kodin käyttötavaraa mahdollisimman paljon mahdollisimman edulliseen hintaan.

Verkkokaupan visuaalisessa ilmeessä korostuvat

  • Suoraviivainen design, joka näyttää hyvältä ja selkeältä myös mobiilissa.
  • Verkkokaupan ja erityisesti tuotesivujen rakenne: suurin osa asiakkaista ei saavu verkkokaupan etusivulle, vaan verkon mainokset johdattavat suoraan tuotesivulle.
  • Laadukkaat tuotekuvat, videot, tuotearvostelut, fontit ja värimaailma.

Älä koskaan valitse verkkokauppasi teemaa pelkän kauniin ulkokuoren perusteella. Sivuston latausnopeudella on kaupanteon kannalta erittäin suuri merkitys, ja esimerkiksi teemaan sisältyvien lisäosien suuri määrä vaikuttaa negatiivisesti sivuston nopeuteen ja sitä kautta hakukonenäkyvyyteen. Varmista siis, että miellyttävän ulkoasun lisäksi sivuston latausnopeus palvelee verkkokauppasi tarpeita.

Verkkokaupan rakentaminen ja sivuston sisältö

Tässä osiossa kerromme, mitä verkkokaupan rakentamisessa, teknisessä toteutuksessa ja sisällöntuotannossa on otettava huomioon.

Verkkokaupan graafinen ilme ja tekninen toteutus

Liian hienoja ja moderneja ratkaisuja on turha tavoitella. Verkkokaupan käyttöliittymän suunnittelussa ei kannata liikaa erottautua, sillä asiakkaat arvostavat helppoa ostamista. Kun kauppa toimii muiden kauppojen tavoin, ei asiakkaan tarvitse opetella uusia jippoja ostaakseen.

Erotu kilpailussa ennemmin laadukkailla tuotekuvilla, houkuttelevilla ja ostopäätöstä helpottavilla tuotekuvauksilla sekä asiakasta hyödyttävällä viestinnällä. Ota verkkokaupan automatiikkaa suunnitellessa huomioon, että asiakas saa tiedon jokaisesta toiminnosta: milloin tuote on lisätty ostoskoriin, milloin tilaus tai maksu on vastaanotettu, milloin tilaus on lähetetty ja miten lähetystä voi seurata.

Teknisessä toteutuksessa kiinnitä huomiota verkkokaupan hierarkiaan myös Googlen silmin. Älä upota tuotesivuja liian syvälle valikon uumeniin, pidä valikot ja kategoriat selkeinä ja sivuston rakenteesta kertovat linkkipolut eli murupolut siisteinä. Varmista, ettei liian suuri pop-up-ikkunoiden määrä ahdista ja aja asiakasta kilpailevaan kauppaan. Tarkista, että mahdolliset evästeilmoitukset ja uutiskirjeen tilauskaavakkeet asettuvat ja ovat ruksittavissa myös mobiilissa.

A/B-testauksen merkitystä ei voi olla korostamatta: älä koskaan oleta, vaan tee aina kaksi eri versiota ja testaa, kumpi toimii paremmin. Ohje pätee niin verkkokaupan toteutukseen kuin markkinointiin.

Verkkokaupan integraatiot hyödyttävät kauppiasta ja asiakasta

Verkkokaupan käytettävyyteen vaikuttavat sivuston nopeuden ja yksinkertaisen rakenteen lisäksi erilaiset integraatiot, jotka varmistavat, että tieto kulkee verkkokaupan sisällä eri järjestelmien välillä ilman manuaalista työtä.

Tyypillinen esimerkki verkkokaupalle tärkeästä integraatiosta on ajantasainen varastosaldo. Tuotteen varastotilanteen on päivityttävä automaattisesti aina, kun joku ostaa tuotteen verkkokaupasta tai mahdollisesti verkkokaupan rinnalla toimivasta kivijalkamyymälästä. Emmehän halua, että varastosaldon verkkokaupasta tarkistava asiakas kävelee liikkeeseen turhan takia.

Muita verkkokaupalle olennaisia integraatioita ovat markkinoinnin järjestelmät, kassajärjestelmät ja logistiikkapalvelut. B2B-kaupalle tyypillisiä integraatioita ovat toiminnanohjausjärjestelmä, asiakkuudenhallintajärjestelmä ja tuotetiedonhallintajärjestelmä.

Saas-pohjaisessa verkkokaupassa kauppias saa käyttöönsä laajan valikoiman valmiita integraatioita, joiden laatu ja toimivuus on testattu. Pahimmillaan verkkokauppa-alustassa on huono integraatiovalmius, jolloin rajapinnat ja integraatiot vaativat käsityötä ja koodausta.

Harkitse yllä mainittujen lisäksi ainakin näitä integraatioita:

  • OP Kassa yhdistää maksamisen, ajantasaiset varastosaldot verkkokaupan ja eri toimipisteiden välillä sekä automaattisen raportoinnin.
  • Google Shopping nostaa tuotekuvat mainoksina Googlen hakutuloksiin.
  • Integraatiot mahdollisiin kanta-asiakasjärjestelmiin.
  • Facebook Ads -rajapinnat mahdollistavat dynaamisten mainosten tekemisen.

Lue Woolmanin ohjenuorat integraatioihin

Tuotetiedot vaikuttavat verkkokaupan konversioon

Tuotesivu on verkkokaupalle tärkeä erottautumiskeino. Ensimmäisenä asiakkaan huomio kiinnittyy tuotekuviin, joten panosta laadukkaisiin kuviin, jotka huomioivat asiakkaan erilaisuuden. Jos myyt vaatteita, älä luota vain langanlaihoihin malleihin vaan panosta kuviin, joissa tuotteita käyttävät eri näköiset ja kokoiset ihmiset. Tee koon valinnasta helppoa: tarkkoja senttimetrejä tursuilevat kokotaulukot eivät palvele asiakkaita, jotka eivät vyötärönympäryksistä perusta. Sen sijaan tuotekuvassa näkyvän mallin pituuteen ja painoon heidän on huomattavasti helpompi samaistua.

Tuotekuvausten sisällöntuotanto on asia, joka herkästi unohtuu verkkokauppiailta. Pelkkä kuva ja hinta harvoin riittävät, vaan tuotteesta on osattava kirjoittaa houkuttelevasti ja ennen kaikkea kopioimatta. Tuotevalmistajan geneerisiä tekstejä ja tuotekuvia käyttävän verkkokaupan hakukonenäkyvyys voi romahtaa jopa kymmenien sivujen päähän. Personoidut ja verkkokauppakohtaiset tuotetekstit ovat auttaneet aloittavia verkkokauppoja nousemaan ensimmäisen kolmen toimintakuukauden kuluessa jopa kolmen parhaan hakutuloksen joukkoon.

Mitä muuta sisältöä verkkokaupassa pitäisi olla?

Tuotetietojen, tilaus- ja maksuehtojen sekä asiakasta helpottavan UKK-sivun lisäksi verkkokaupassa voi olla sisältöä, jonka ansiosta asiakas viihtyy sivustolla pidempään ja muodostaa siten yhteyden brändiin.

Tämän hetken kaksi tyylisuuntaa verkkokaupassa ovat

  1. Nopea ja suoraviivainen ostoprosessi, jossa asiakas tuodaan verkkokauppaan, hän valitsee haluamansa tuotteet ja päättää sitten, lunastaako ostoskorin vai jättääkö sen sikseen.
  2. Elämyksellinen ostoprosessi, jossa ostamisesta luodaan kokemus viihdyttävien sisältöjen avulla. Asiakas viettää sivustolla aikaa ja ehtii samalla miettiä ostopäätöstään. Asiakkaan siirtyessä kassapolulle hän on jo sitoutunut viemään maksutapahtuman loppuun asti.

Blogiartikkelit, videoarvostelut tuotteesta tai palvelusta ja asiantuntijan vinkkipalsta ovat vain muutamia esimerkkejä viihdyttävistä mutta myyntiä tukevista sisällöistä. Myös tuotekuvaukset voivat olla viihdyttäviä ja jopa räväköitä, kunhan äänensävy on yhtä yrityksen muun brändin kanssa. Tästä täydellinen esimerkki on armeijan ylijäämä- ja ulkoiluvarusteita myyvä Varusteleka, jonka omintakeinen tyyli näkyy sekä yrityksen verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavissa että muussa viestinnässä.

Asiantuntijan vinkki: Paras lupaus, minkä verkkokauppias voi tehdä, on tarjota asiakkaalle vähän enemmän kuin mitä hän odottaa. Paljasta alan tarkimmin varjellut salaisuudet tai tarjoa tunnettujen ammattilaisten tai harrastajien vilpittömät vinkit. Pienestäkin nichestä voi ponnistaa miljoonamarkkinoille – mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sen todennäköisemmin menestyt.
Teemu Tolonen, Woolman Oy

Verkkokaupan kehittäminen ja myynnin kasvattaminen

Verkkokauppa ei ole koskaan valmis. Viimeisessä osiossa esittelemme lyhyesti, miksi verkkokaupan analytiikkaa kannattaa seurata, millä keinoin verkkokauppias voi helposti lisätä myyntiä ja helpottaa ostoprosessia sekä mitä pitää ottaa huomioon verkkokaupan kehittämisessä nyt ja tulevaisuudessa.

Miksi verkkokaupan kävijä- ja myyntidataa kannattaa seurata

Verkkokaupan toiminnan ja päätöksenteon on heti ensimmäisestä päivästä alkaen oltava data- ja analytiikkapohjaista. Faktatieto asiakkaan käyttäytymisestä on paras työvälineesi verkkokaupan, myynnin ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Mieti verkkokauppasi toiminnan ja kehittämisen kannalta tärkeimmät mittarit etukäteen ja varmista, että ne ovat helposti saatavilla ja seurattavissa.

Internet on pullollaan erinomaista ja ilmaista materiaalia, johon tutustumalla kokematonkin verkkokauppias pääsee helposti sisään analytiikan ja datapohjaisen päätöksenteon perusteisiin. Googlen ilmaiset työkalut, alan asiantuntijoiden järjestämät ilmaiset webinaarit ja oppaat sekä sosiaalisen median verkostot ovat aloittavalle verkkokauppiaalle kullanarvoinen tuki.

Aloittavan verkkokauppiaan ongelmana on datan puute. Dataa ei synny ilman myyntiä, myyntiä ei synny ilman kävijöitä eikä kävijöitä saavu verkkokauppaan tyhjästä. Siksi oikein kohdennetulla markkinoinnilla, ostamisen helpottamisella sekä lisä- ja ristiinmyynnillä on merkittävä rooli verkkokaupan menestymisessä.

Miten saat lisää kävijöitä verkkokauppaan?

Verkkokauppa elää kävijäliikenteestä, minkä vuoksi markkinointikustannuksissa ei auta säästellä. Ennen verkkokauppaa verkostoilleen suosittelevien kanta-asiakkaiden muodostumista tuntematon verkkokauppa joutuu taistelemaan asiakkaista.

Tässä taistelussa korostuvat hakukoneoptimointi, maksettu mainonta, viihdyttävät sisällöt, vaikuttajamarkkinointi, hyvä sosiaalisen median strategia sekä tietysti erinomainen palvelu ja laadukkaat tuotteet, joiden avulla asiakas saadaan ostamaan ja palaamaan asiakkaaksi.

Lue lisää: Miten saat kävijöitä verkkokauppaan?

Ostamisen helpottaminen on varma tapa lisätä myyntiä

Yksikään verkkokauppias tulee tuskin pääsemään tilanteeseen, jossa 100 % verkkokaupan kävijöistä ostaisi. Sitä voidaan kuitenkin tavoitella tekemällä ostamisesta niin helppoa kuin mahdollista. Ostamisen helppous muodostuu ostoprosessin eri vaiheista: millainen on verkkokaupan käytettävyys ja millainen asiakaskokemus verkkokaupassa asioinnista syntyy, kuinka helposti tuotteet löytyvät, kuinka suoraviivaista maksaminen on ja millaiset toimitusvaihtoehdot verkkokauppa asiakkaalle tarjoaa.

Viisi tapaa helpottaa asiakkaan ostopäätöstä

  1. Varmista, että verkkokaupassa navigointi on yksinkertaista, tuotehaku on toimiva, tuotekuvat laadukkaita ja tuotekuvaukset asiakkaan ostopäätöstä tukevia.
  2. Tuo maksu- ja toimitustavat esiin selkeästi ja selkokielisesti jo ennen asiakkaan siirtymistä maksupolulle.
  3. Tee maksamisesta niin helppoa kuin mahdollista: älä vaadi rekisteröitymistä tai pitkien kaavakkeiden täyttelyä vaan anna mahdollisuus yhden klikkauksen ostamiseen esim. mobiililompakon avulla.
  4. Tarjoa asiakkaalle mahdollisuus jatkuvaan tilaukseen, jolloin sovittu määrä tuotteita toimitetaan automaattisesti asiakkaan kotiovelle kerran kuukaudessa tai kahdessa.
  5. Muistuta asiakasta keskeneräisestä ostoskorista: joskus asiakas voi jättää ostamisen kesken häiriötekijän vuoksi. Keskeneräisestä ostoskorista muistuttava sähköpostiviesti tai työpöytäilmoitus kehoittaa asiakasta viimeistelemään ostoksensa.

Lisä- ja ristiinmyynti on verkkokaupassa kivijalkaa helpompaa

Erityisesti kuluttajakaupassa tavat tehdä lisämyyntiä poikkeavat sen mukaan, millainen on myytävä tuote.

  1. Keskihintaista arvokkaampi tuote: Riittää, että asiakas ostaa ensin yhden tuotteen. Jatkossa lisämyyntiä on helppoa tehdä kohdennetun markkinoinnin avulla (sosiaalinen media, sähköposti). Markkinoinnin automaatio on nopea rakentaa, kun tiedetään, minkä tuotteen kyseinen asiakas on ostanut: asiakkaalle voidaan tarjota sähköpostitse tai dynaamisten Facebook-mainosten avulla alkuperäiseen ostokseen liittyviä lisävarusteita.
  2. Edulliset myyntiartikkelit: Haasteena on, että asiakkaan halutaan ostavan enemmän kerralla. Tämä voidaan toteuttaa nostamalla päätuotesivulle automaattisesti siihen liittyviä lisävarusteita. Esim. julistetta ostavalle asiakkaalle ehdotetaan automaattisesti kehysten lisäämistä ostoskoriin. Partahöylän ostaja voi yhdellä klikkauksella lisätä ostoskoriinsa myös partavaahdon, lisäterät sekä kosteusvoiteen.

Tuotehakuun ja tuotteiden kategorisointiin perustuvat tuotenostot ovat näkyvä ja yleinen keino lisämyyntiin verkkokaupan sisällä. Myyntiä voi kasvattaa myös huomaamattomasti: kerro edullisen tuotteen kuvauksessa hieman laadukkaammasta ja parempien ominaisuuksien tuotteesta ja ohjaa asiakas tekstilinkillä arvokkaamman tuotteen pariin.

Asiakkaan ostopäätöstä voidaan helpottaa hyvin yksinkertaisin keinoin – tilastot kertovat, että ilmainen toimitus nostaa asiakkaan ostoskorin loppusummaa jopa 30 %.

Kannattavatko verkkokaupan alennuskampanjat?

Erilaiset alennuskampanjat ovat toimiva tapa saada verkkokauppaan asiakkaita, mutta niiden kanssa ei pidä liioitella. Jatkuviin alennuskampanjoihin tottuneita asiakkaita on vaikea saada ostamaan normaalihintaisia tuotteita, jos he tietävät seuraavan alennusmyynnin olevan nurkan takana. Poikkeuksena tästä ovat verkkokaupat, joiden koko liiketoimintastrategia perustuu alennuksiin.

Sähköpostitse toimitettavat henkilökohtaiset alennuskoodit ovat hyvä keino saada asiakas palaamaan verkkokauppaan. Samalla verkkokauppias voi kerätä arvokasta palautetta asiakaskokemuksesta ja hyödyntää sitä myös lisämyynnin tekemiseen. Rakenna sähköpostiautomaatio, joka kysyy muutaman päivän tai viikon kuluttua tuotteen toimittamisesta asiakasta arvioimaan tuote verkkokaupassa ja tarjoa kiitokseksi alennuskuponki seuraavaa ostoskertaa varten.

Suuri kertainvestointi vai verkkokaupan jatkuva kehittäminen

Verkkokaupan ylläpito on elinikäistä optimointia ja oppimista. Jos verkkokaupan jatkuvaan kehittämiseen ei löydy inspiraatiota, kannattaa verkkokaupan perustamista harkita kahdesti.

Mitä pidemmälle verkkokaupan elinkaaressa mennään, sitä enemmän parannettavaa löytyy ja toisaalta nälkäkin kasvaa syödessä. Kasvua tosissaan tavoitteleva verkkokauppias tekee pitkän tähtäimen suunnitelmia kuukausiksi tai jopa vuodeksi eteenpäin. Kun tavoitteet on kirjattu ylös, on kauppiaalla käytössään konkreettiset keinot ja kiintopisteet, mihin huomionsa keskittää. Kilpailussa pärjää vain verkkokauppa, jossa asiat kehittyvät jatkuvasti vähän parempaan suuntaan.

Verkkokaupan kehittämisen tavoitteita voivat olla esimerkiksi

  • huomiota herättävämpi Facebook-mainonta
  • uuden tuoteryhmän lanseeraus
  • ympäristöystävällisempien pakkausmateriaalien käyttöönotto
  • tuotteiden pakkausprosessin uudistaminen
  • uuden kohderyhmän tavoittelu

Olisi hullua investoida verkkokaupan perustamiseen 15 000 euroa ja jättää se sitten oman onnensa nojaan. Varaa siis budjetistasi edes pieni pala verkkokaupan asteittaiseen kehittämiseen. Yksi vaihtoehto on palkata kehittämisen tueksi monialainen konsulttiyritys, jonka palveluihin investoimalla varmistat, että teknistä, graafista ja strategista apua on tarjolla aina, kun sitä tarvitaan. Näin verkkokaupan myynnin kasvattaminen ei pysähdy ainakaan kehityksen puutteesta.