Verkkokaupan somemarkkinointi: näin pääset alkuun

Verkkokauppa erottuu ja menestyy sosiaalisen median markkinoinnissa myös ilman tajunnanräjäyttävää viraalisisältöä. Somemarkkinointiin kannattaa panostaa budjettia, jotta saa tuloksia. Mediashaken Matti Hirvonen vinkkaa, millainen summa on hyvä alku.

Jos haluaa menestyä verkkokaupan somemarkkinoinnissa, kannattaa aivan ensimmäisenä keskittyä perusasioihin.

Sosiaalinen media kuten Facebook, Instagram tai Linkedin ovat lähes kaikkien saatavilla olevia, silti isoja massoja tavoittavia mainosalustoja pienellekin verkkokaupalle.

”Kaikkien ei tarvitse olla Varusteleka. Aluksi ei tarvitse mitään tajunnanräjäyttävää tai viraalisisältöä”, sanoo Mediashake-digimarkkinointitoimiston Matti Hirvonen.

Armeijatavaran erikoisliike Varusteleka on tunnettu omintakeisesta kommunikaatiotyylistään. Rohkeudestaan kiitosta kerää myös esimerkiksi miesten alusvaatebrändi the other danish guy.

Hirvosen mielestä sisällöissä riittää alkuun kanavan huomioon ottaminen, mikä monelta vielä unohtuu. On tärkeä varmistaa, että mainonnasta saadaan myös dataa. Hyvä ensimmäinen askel on, että kirkastaa viestikärjiksi erottuvuustekijät: mikä erottaa oman verkkokaupan ja sen tuotteet kilpailijoista. 

"Pelkkään hintakilpailuun tai ostokehotuksiin keskittymällä verkkokauppias saa usein vain lyhytkestoisia vaikutuksia", Hirvonen muistuttaa.

 

Ota huomioon kohderyhmä

Verkkokaupan somemarkkinoinnin suunnittelussa kannattaa aloittaa miettimällä kohderyhmiä. Tunnetko ostajasi? Mikä heitä itseään kiinnostaa, mikä on heille tärkeää: millaisen ongelman tuotteesi ratkaisee?

Kalastustarvikkeet tai vauvojen vaatteet menevät kaupaksi melko kapeille kohderyhmille, joita kannattaa puhutella heidän arkensa haasteisiin vastaten.

Joskus tuotteen kohderyhmä on epämääräisempi. Verkko-ostoksilla kukkakimput, pelikoneet, rikosromaanit tai ulkoiluvaatteet saattavat kiinnostaa keskenään hyvinkin erilaisia ihmisiä.

Erityisesti silloin Mediashaken Hirvonen luottaa somemarkkinoinnissa algoritmeihin, jotka osaavat optimoida markkinointisisällön näkyvyyttä oikeille yleisöille.

"Ennen valittiin tosi tarkkaan kohderyhmiä Facebookin mainonnanhallintajärjestelmässä, esimerkiksi ’koirien omistajat’" Hirvonen kertoo.

"Nykyään mainonta ennemmin kohdennetaan laajoille kohderyhmille, josta on poimittu pois lähinnä ilmiselvästi ei-kohderyhmään kuuluvat."


Algoritmi optimoi somemainontaa

Kun somemainonnan laittaa julki laajoille massoille, antaa järjestelmä palautteeksi dataa yleisön reaktioista ja toiminnasta. Data kertoo, millaiset ihmiset päätyvät ostamaan kyseisen somejulkaisun kautta.

Tämän tiedon perusteella algoritmi määrittelee, ketkä ovat potentiaalisinta ostajakohderyhmää, ja algoritmi alkaa näyttää tätä sosiaalisen median julkaisua enemmän ostajan kaltaisille ihmisille.

Näin somealusta oppii, millaiset käyttäjät ovat potentiaalisimpia asiakkaita verkkokaupalle ja osaa siten näyttää jatkossa mainoksia entistä osuvammin. 

 

Someformaatti löytyy kokeilemalla

Kun verkkokauppias haluaa löytää toimivimman kuvitus- ja kokoformaatin, Hirvonen suosittelee kokeilemaan kaikki yleisimmät formaatit ja antaa datan tehdä valinnat.

Someformaatit

Voi esimerkiksi laittaa julki useita liikkuvan kuvan ja still-kuvan yhdistelmiä ja katsoa, mikä niistä lähtee toimimaan parhaiten. 

Somemarkkinointia kannattaa myös opetella automatisoimaan: järjestelmä osaa näyttää potentiaalisille ostajille dynaamisesti personoituvaa markkinointisisältöä. Silloin ostaja näkee esimerkiksi mainontaa tuotteesta, jota on vastikään käynyt tarkastelemassa tai mainonta aktivoituu sen mukaan, mitä tuotetta on tai ei ole varastossa juuri nyt.

"Kannattaa muistaa poissulkea mainonnan piiristä esimerkiksi asiakkaita, jotka ovat juuri tehneet verkkokaupassasi ostoksen. Tämä usein unohdetaan."

"Se on tapa antaa rauhaa ostaneille ja käyttää mainosrahaa uusien asiakkaiden tavoitteluun."

 

Somemarkkinoinnin budjetti: Panosta ja odota hetki

Moni verkkokauppias aloittaa somemarkkinoinnin niin sanotuilla orgaanisilla eli ilman mainosrahaa julkaistuilla sisällöillä. Valitettavasti orgaaninen sisältö ei enää näy käytännössä kenellekään – edes silloin, vaikka esimerkiksi Facebook-sivulla olisi paljon tykkääjiä.

Millä summalla pääsee alkuun somemarkkinoinnissa?

"Jos lähtee panostamaan ja haluaa oikeasti tuloksia, niin suosittelisin panostamaan vähintään tuhat euroa kuukaudessa esimerkiksi 3–6 kuukauden testijakson ajan."

"Sillä saadaan edes jokin mittari värähtämään", Hirvonen arvioi.

Jos raha tuntuu suurelta, voi ajatella, että juuri kohdentamisen ansiosta sosiaalinen media on hyvin kustannustehokas markkinointikanava.

"Usein tehdään se virhe, että kokeillaan pari viikkoa ja sitten jo hermostutaan ja otetaan kaikki rahat pois somemarkkinoinnista, kun ei tapahdu mitään."

Sosiaalisesta mediasta saapuva data voi myös olla ansa, jos lukuja tuijottaa liian kärsimättömästi.

"Ei kannata olla pelkkää taktista (ostoon kehottamista). Niissä caseissa, missä on oikeasti saatu kasvua aikaan, ollaan ymmärretty, että pitää tehdä myös ostopolun alkupään vaiheita."

Muista siis verkkokaupan somemarkkinoinnissa myös viestit, joilla vahvistat positiivista mielikuvaa verkkokaupastasi sekä vastaat yleisimpiin kysymyksiin, joihin kuluttaja etsii jo vastauksia verkossa.

 

Tee se itse -somemarkkinointi verkkokauppaan

eli kun haluat aloittaa omin voimin verkkokaupan somemarkkinoinnin

  1. Pyri luomaan muutama hyvä viestikärki, mitä hyödynnät 1–2 kuukauden ajan.
  2. Mieti mainonnan budjetti suhteessa myyntitavoitteeseen.
  3. Ole kärsivällinen. Älä tee päätöksiä liian nopeasti, vaan katso rauhassa useamman viikon tai kuukauden ajan. 

Kumppanin kanssa -somemarkkinointi verkkokauppaan

eli kun kaipaat apua verkkokaupan somemarkkinointiin:

  1. Vaadi kommunikaatiota. Kun tieto liikkuu, yhteistyön laatu paranee.
  2. Varmista, että kumppani kertoo datasta ja tuloksista riittävän ymmärrettävästi.
  3. Pyydä uusia ideoita, kehitysajatuksia ja rikastavia näkemyksiä myös oman toimialasi ulkopuolelta.