Verkkokauppa-alustat esittelyssä: Shopify

Tarvitsetko kompassia verkkokauppa-alustojen viidakkoon? Haluatko tutustua tarkemmin Shopify-verkkokauppa-alustaan? Olet tullut oikeaan paikkaan! Tästä artikkelista löydät Shopifyn perustiedot ja saat vastauksen siihen, kenelle ja millaiseen liiketoimintaan alusta sopii.

Mikä Shopify on ja kenelle se sopii?

Shopify on helppokäyttöinen ja nopeasti suosiotaan kasvattava verkkokauppa-alusta. Käytännössä Shopifystä voisi puhua alustan sijaan ekosysteeminä, sillä sen omasta sovelluskaupasta löytyy kattava tarjonta lisäosia kaupan muokkaamista varten.

“Shopifyn lisäosatarjonnasta löytyvät kotimaiset maksunvälitys- ja logistiikkapalvelut sekä kattava valikoima sovelluksia kaupan kustomointiin”, kertoo Teemu Tolonen Shopifyn kumppaniyritys Woolmanilta.

Shopify toimii pilvipalveluna, mikä tarjoaa kauppiaalle lukuisia etuja: sitä varten ei tarvitse hankkia webbihotellia, ja asennuksesta tai palvelimen ylläpidosta ja tietoturvasta ei tarvitse huolehtia itse. Kun palvelimen ylläpidon voi jättää muille, kauppiaan ei tarvitse murehtia sitä, kestääkö kauppa suuret kävijäpiikit.

“Shopify skaalaa itse kapasiteettiaan, joten se kestää rajun tilausmäärän tai muut kuormituspiikit. Näissä tilanteissa kauppiaan huolena on enemmänkin se, miten pystyy itse vastaamaan kasvaneeseen kysyntään ja palvelemaan asiakkaitaan.”

Helppokäyttöisyytensä ja valmiin paketointinsa vuoksi Shopify-verkkokaupan perustamisen ei tarvitse olla kuukausien it-hanke. Kauppa on mahdollista pystyttää muutamassa päivässä, vaikka kokemusta verkkokaupoista ei entuudestaan olisikaan. Shopify soveltuu sekä fyysisten että digitaalisten tuotteiden, kuten vaikka valmennusten tai verkkokurssien, myyntiin.

“Jos pitää tehdä nopeasti ja ketterästi verkkokauppa, Shopify on todella hyvä vaihtoehto. Rajoituksia tietenkin on. Shopify on tehty vakiomuotoisten tuotteiden myyntiin, joten toimialoilla, joilla on olennaista räätälöidä tuotteita monista eri hintaisista materiaaleista ja ominaisuuksista, Shopify ei ole vahvimmillaan”, Tolonen kertoo. 

 

Miten päästä alkuun Shopify-kaupan kanssa?

“Kynnys lähteä tekemään verkkokauppaa Shopifyllä on hyvin matala, ja periaatteessa yksinkertaisen Shopify-kaupan saa pystyyn muutamassa päivässä itsekin”, Tolonen rohkaisee.

Verkkokaupan perustamiseen ja alkuunpääsyyn vaikuttavat vaatimustaso ja liikeidea. Se, mikä perustamisuunnitelmissa ja -laskelmissa usein unohtuu, on kauppiaan oma aika ja sen merkitys: aika kannattaa käyttää siihen, minkä itse osaa parhaiten, ja ulkoistaa osa toimenpiteistä muille – etenkin, jos toteutus tai tuotteet ovat yhtään monimutkaisempia.

Monissa tapauksissa liikkeelle voi päästä itsekin. Yleensä eniten aikaa vie tekniikan sijasta se, että kaupan sisältö on kunnossa.

“Avainjuttu verkkokaupan perustamisessa on, että sinulta löytyy tuotteet ja niiden tiedot: valokuvat, kuvaavat tekstit ja hinnat. Lisäksi pitää olla tapa vastaanottaa maksuja ja tapa lähettää tuote, jos kyseessä ovat fyysiset tuotteet. Verkkokauppiaan tulee muistaa myös juridinen puoli. Kaupassa on oltava näkyvillä tietosuojalauseke, maksuehdot, toimitus- ja palautusehdot sekä yrityksesi yhteystiedot.”

► Lue myös: Tuoreen verkkokauppiaan ABC & Tunnetko verkkokauppaa koskevan lainsäädännön?

Myös verkkokauppabisneksessä pätee vanha tuttu neuvo: tekemällä oppii. Siksi kaupan yksityiskohtia ei kannata hinkata liikaa, vaan kauppa kannattaa avata heti, kun siellä on kaikki tarvittavat perustiedot ja kun kauppa teknisesti ottaen toimii. Matkan varrella kauppaa voi aina parantaa ja korjailla virheitä.

► Lue myös, kuinka Bistro Naapuri perusti verkkokaupan alle viikossa, ja kannustaa avaamaan kaupan nopeasti

Tolonen muistuttaa, että teknisten yksityiskohtien sijaan hyvän verkkokaupan kulmakivi ovat asiakkaat:

“Teknistä osaamista verkkokaupan perustaminen ei vaadi loputtomasti, mutta sitäkin enemmän asiakasymmärrystä: haastavin ja tärkein tehtävä on saada ostavat asiakkaat kauppaan.”

 

Mitä ominaisuuksia Shopifyssä on ja mitä kustannuksia siitä tulee?

Shopifyn perusversiossa, Basic Shopify -kaupassa, on kaikki verkkokauppabisnekseen tarvittavat ominaisuudet: verkkokauppa ja mahdollisuus muiden myyntikanavien, kuten Instagramin hallintaan, rajoittamaton tuotemäärä sekä toiminnot tilauksen luontiin, tuotealennuksiin ja lahjakortteihin. Sen kuukausikustannus on 29 dollaria.

Basic Shopify mahdollistaa rajattomien tuotekuvien lisäksi tuotevideot, tuotevariaatiot ja tuotekategoriat. Kaupan kehittämistä ja asiakassuhteen luomista tukevat asiakasrekisteri ja analytiikkatyökalut.

Tärkeä kulmakivi kaupan brändissä ja erottautumisessa on tietenkin ulkoasu, jonka voi muokata kauppiaan näköiseksi.

“Shopifyssä itsessään ei ole rajoituksia ulkoasun suhteen. Teema on Shopifyn perusrakenne, ja sen sisältöjen ja samalla ulkoasun muokkaaminen käy helposti. Osa teemoista on maksuttomia.”

Kun Shopify on laajentunut jo ekosysteemin kaltaiseksi alustaksi, miten kauppias löytää itselleen tarpeelliset ja sopivat lisäosat?

“On muutama lisäosa, joita suosittelemme kauppiaille aina. Yksi on maksuton Stamped.io -lisäosa, joka tuo kaupan sivuille tuotearvostelut ja tähdet lisäämään kaupan luotettavuutta. Toinen on jokin uutiskirjesovellus, kuten Omnisend", Tolonen vinkkaa.

► Lue myös: Tehoa tuotearvosteluista! Näin lisäät arviot Shopify-verkkokauppasi

“Käytännössä kuukausimaksun päälle yleensä tulee muutamalla kympillä sovelluksia. Sovellusten kannattaa olla sellaisia, että ne tuovat lisäarvoa kaupalle ja sen toiminnallisuuksille.”

 

Mitä maksutapoja voin tarjota Shopify-kaupan kanssa?

Shopifyn laajan lisäosatarjonnan joukosta löytyy runsaasti myös kotimaisia vaihtoehtoja niin maksunvälitykseen kuin logistiikkaankin. Myös Checkout-maksupalvelu on saatavilla helppokäyttöisenä Shopify-lisäosana. Sen avulla kaikki Checkoutin tarjoamat maksutavat saa lisättyä näppärästi kauppaan.

► Katso, kuinka otat Checkoutin maksutavat käyttöösi Shopify-kaupassa

Checkout tarjoaa maksutapoina kaikki kotimaisten pankkien pankkipainikkeet, yleisimmät luottokortti- ja mobiilimaksutavat sekä valikoiman lasku- ja osamaksupalveluita. Suomalaiset kuluttajat suosivat erityisesti pankkimaksuja ja luottokorttia, mutta sopivat maksutavat kannattaa arvioida myytävien tuotteiden ja kohderyhmän perusteella.

► Lue myös: Verkkokaupan maksutavat pähkinänkuoressa

 

Haluatko tietää lisää verkkokaupan perustamisesta?

Haluatko kuulla lisää Shopifystä ja verkkokaupan perustamisesta? Katso maksuton webinaaritallenne, jossa Teemu Tolonen kertoo tarkemmin Shopifyn saloista. Samasta paikasta löydät myös muut webinaaritallenteemme, joissa käsittelemme mm. verkkokaupan markkinointia, logistiikkaa ja maksunvälitystä.

Jos kaipaat apua Shopify-kaupan perustamiseen, tutustu myös Woolmanin Shopify Start -palveluun, jonka avulla avaat verkkokauppasi kolmessa päivässä.