Verkkokauppiaan 6 vinkkiä väärinkäytösten ehkäisyyn

Aiemmin kirjoitimme yleisesti erilaisista verkossa vaanivista väärinkäytöksistä. Mitä verkkokauppiaan tulee tietää väärinkäytöksistä ja miten niitä voi ehkäistä? Kokosimme usein kysytyistä kysymyksistä tiiviin tietopaketin, jonka avulla pääset kartalle ja voit virittää omat toimintamallisi entistä turvallisemmiksi.

1. Olen verkkokauppias ja myyn tuotteita tai palveluita kuluttajille. Miten verkkokauppaani voidaan käyttää väärin?

Väärinkäytösten pääasiallisena tarkoituksena on saada nopeaa rahaa, joten riskituoteryhmiä ovat arvokkaat ja helposti myytävät tavarat, kuten elektroniikka ja lahjakortit. Esimerkiksi iPhonen kaltaiset tuotteet menevät helposti jälleenmyytäviksi.

Koska osa tuotteista on alttiimpia väärinkäytöksille, kauppiaan kannattaa itse arvioida oma tuotevalikoimansa ja sen riskitaso. Myös palveluiden ostamiseen voi kohdistua väärinkäytöksiä, mutta se on harvinaisempaa.

2. Miten voin kauppiaana tehdä toiminnastani turvallisempaa? Mitä voin tehdä ennaltaehkäistäkseni väärinkäytöstilanteita?

Korttimaksujen vastaanottaminen verkossa sisältää aina riskejä, koska maksaja ja maksuväline eivät ole samassa tilassa kauppiaan kanssa. Luotollisissa maksutavoissa asiakkaan tunnistaminen luotettavalla tavalla, kuten TUPAS-tunnistautumisen avulla, vähentää riskejä.

Väärinkäytösten ehkäisyssä ja väärinkäytöstilanteissa pääsee pitkälle maalaisjärjellä: tilauksia tarkkailemalla ja epäilyttäviin tilauksiin puuttumalla pystyy ehkäisemään petoksia. Tilausten kontrolloinnista tulee tehdä rutiininomaista toimintaa, ja verkkokauppiaalla kannattaa olla valmiit toimintatavat suurten maksujen ja tilausmäärien tarkastamista varten. Tarvittaessa tilaajalle voi vaikka soittaa lisätietojen kysymiseksi.

Korttiyhtiöt pitävät listoja korkean riskin toimialoista. Jos toimit niillä, kiinnitä erityistä huomiota riskienhallintaan.

3. Millaisten ostotapahtumien tulisi herättää kauppiaan epäilykset ja mihin kauppiaan kannattaa kiinnittää huomiota?

Kauppiaan on hyvä kiinnittää huomiota kaikkiin tavallisuudesta poikkeaviin tilanteisiin, kuten yhtäkkisiin suuriin tilausmääriin tai epätyypillisiin toistuviin samankaltaisiin tuoteostoihin. Näissä tilanteissa kannattaa tarkistaa, mihin ja kenelle tilaukset ovat menossa, ja varmistaa toimitusosoitteen, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron uskottavuus. Tyypillisissä väärinkäytöstilanteissa toimitusosoitteeksi on annettu pelkkä noutopiste ja sähköpostiosoitteesta ei tule ilmi tilaajan nimeä tai organisaatiota.

Muita hälytysmerkkejä ovat asiat, joita tehdään ilman perusteltua syytä. Niitä voivat olla esimerkiksi asiakastietojen muutos, palautuksen pyytäminen toiselle tilille tai käteisellä tai tilauksen hoputtaminen.

4. Jos havaitsen väärinkäytöksen tai epäilen sitä, miten minun tulee toimia?

Väärinkäytöstilanteissa nopeus on valttia: mitä nopeammin poikkeavaan ostotapahtumaan reagoi, sitä helpompi se on perua tai pysäyttää. Yhden tai kahden päivän kuluttua voi olla jo myöhäistä, ja sen jälkeen tavaroita on vaikea jäljittää. Myös rikosilmoituksen tekeminen on hyvin tärkeää. Näin tapaus ei jää piilorikollisuudeksi, ja lisäksi voidaan estää mahdolliset muut väärinkäytökset tai niiden yritykset.

Tapahtuma ja ostokset tulee myös kirjata ylös mahdollisimman kattavasti. Tarkka tapahtumakuvaus helpottaa tilanteen selvittämistä.

5. Jos saan yhteydenoton kuluttajalta, joka on joutunut väärinkäytöksen kohteeksi, kuinka minun tulee toimia?

Opasta kuluttajaa tekemään rikosilmoitus välittömästi. Näissä tilanteissa kyse voi olla esimerkiksi identiteettivarkaudesta. Kuluttajaa voi myös neuvoa tarkistamaan tilauksen: jos sen voi perua tai pysäyttää tai jos sen luovutuksen voi estää, aina parempi.

6. Huomaan väärinkäytöksen ja otan siitä yhteyttä Checkoutiin. Mitä tietoja minun tulee selvittää ennen yhteydenottoa?

Autamme mielellämme tilanteen selvittämisessä. Selvitystyötä nopeuttaa kattava tapahtumakuvaus. Kerro yhteydenotossasi seuraavat asiat, niin pystymme selvittämään tilanteen nopeammin:

  • Mistä päättelet, että kyseessä on väärinkäytös?
  • Onko kyseinen henkilö ostanut aiemmin tai onko samaan osoitteeseen toimitettu ostoja aiemmin?
  • Mikä toimitustapa tilaukselle on valittu?
  • Oletko ehtinyt toimittamaan tilauksen? Jos kyllä, koska ja löytyykö sinulta lähetyksen seurantatunnus?

Artikkelia varten on haastateltu OP:n turvallisuusasiantuntijoita.

Lue myös: Väärinkäytös vaanii verkossa – tunnetko toimintaympäristösi vaaranpaikat?