Voittavan verkkokaupan 7 kulmakiveä

Matematiikka menestyvän verkkokaupan takana on yksinkertaista: mitä helpompaa asiointi on, sitä parempi on myös verkkokaupan konversioprosentti. Mitkä ovat käyttäjäystävällisen ja voittoisan verkkokaupan peruspilarit? 

1. Sujuva mobiilikäyttökokemus

Mobiiliostaminen kasvaa jatkuvasti etenkin kuluttajille suunnatussa verkkokaupassa. Vuonna 2018 mobiiliostamisen määrä kasvoi jopa 55 %, ja mobiililaitteilla tehtävien verkko-ostosten määrä ylitti reilusti tietokoneella tehdyt.

Mobiilishoppailijan ostokokemuksen sujuvuuteen vaikuttavat mm. seuraavat asiat:

  • Onko mobiilisivusto visuaalisesti selkeä?

  • Onko sivun toiminnallisuuksia helppo käyttää pienellä kosketusnäytöllä?

  • Ovatko navigointi ja haku suunniteltu mobiiliystävällisiksi?

  • Onko tuotevideot ja -kuvat suunniteltu mobiili edellä?

  • Onko ostoskoria helppo käyttää mobiilissa?

  • Onko maksutapoina tarjolla myös mobiilimaksutapoja?

2. Helppo sivunavigaatio ja hyvät hakuominaisuudet

Verkkokaupan perimmäinen tavoite on johdatella sivukävijä klikkaamaan tuote ostoskoriin ja siitä edelleen kassalle. Toimivat hakuominaisuudet nousevat sitä tärkeämmiksi, mitä suurempi tuotevalikoima on. Käyttökokemusta voi parantaa ottamalla huomioon mm. seuraavat asiat:

  • Onko navigaatio selkeä ja saako sivukävijä helposti kokonaiskuvan tarjoomasta?

  • Onko tuotehaun käyttö helppoa ja intuitiivista, vai joutuuko kuluttaja näkemään ylimääräistä vaivaa sen eteen, että löytää haluamansa tuotteet verkkokaupasta?

  • Noudattaako tuotehaku verkkokaupan ja toimialan parhaita käytäntöjä?

  • Palauttaako hakutoiminnallisuus järkeviä tuloksia hakutavasta riippumatta? Esimerkiksi automaattinen täydennys helpottaa tuotteiden etsimistä ja säästää näin kuluttajan aikaa.

3. Ajantasaiset ja kattavat tuotetiedot

Verkkokauppiaan paras valttikortti on tuotetietojen tarkkuus, sillä verkossa ostaja ei voi arvioida tuotetta itse ennen ostopäätöstä. Mitä paremmin ostopäätöstä pystyy tukemaan, sitä vähemmän tulee virhearvioita – sekä kalliita ja turhauttavia tuotepalautuksia. Ostamisen kipukohtia voi pyrkiä välttämään esimerkiksi seuraavilla asioilla:

  • Ovatko tuotekuvaukset perusteellisia ja käyttäjälähtöisiä? Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että verkkokaupan tuotetietojen tulisi yltää samaan kuin kivijalkakaupan huippumyyjän.

  • Tarjoavatko tuotekuvat ja -videot (tai esim. erilaiset lisätyn todellisuuden ratkaisut) lisätietoa tuotteen tai palvelun niistä ominaisuuksista, joita on vaikea kuvata sanallisesti?

4. Vaivaton ja turvallinen maksutapahtuma

Verkkokaupan kriittisin hetki on aina itse ostotapahtuma: pienikin odottamaton häiriötekijä tai ikävä yllätys voi johtaa ostoskorin hylkäämiseen. Siksi ainakin seuraavat asiat kannattaa ottaa huomioon:

  • Latautuuko verkkosivu tarpeeksi nopeasti?

  • Ovatko maksutavat kattavat ja turvalliset ja onko niistä kerrottu luottamusta herättävästi?

  • Eihän maksuvaiheessa tule lisäkustannuksia, joista ei ole ilmoitettu aiemmin (esim. toimituskulut)?

  • Onko verkkokaupassa mahdollisuus asioida ja tehdä tilaus ilman tilin luomista?

  • Onko kuluttajalla mahdollisuus lisätä ja poistaa tuotteita helposti vielä ostoskorinäkymässä?

Lue myös: Maksutapavalikoima vaikuttaa verkkokaupan menestykseen

5. Monipuoliset kuljetusvaihtoehdot

Myös verkkokaupan logistiikan on oltava entistä kuluttajalähtöisempää. Verkko-ostamisen arkipäiväistyessä kuluttajien vaatimukset logistiikalle kasvavat, ja mieluisan toimitusvaihtoehdon puuttuminen saattaa johtaa ostoskorin hylkäämiseen. Verkkokauppiaan kannattaa huomioida ainakin:

  • Tarjoatko lukuisia kuljetusvaihtoehtoja?

  • Onko kuljetusvaihtoehtojen noutopistevalikoima kattava?

  • Voiko kuluttaja valita helposti kotiinkuljetuksen?

  • Onko mahdolliset toimituskulut esitetty selkeästi?

  • Tarjoatko kuluttajalle tarkan toimitusaika-arvion?

  • Pystyykö kuluttaja seuraamaan pakettinsa etenemistä helposti?

Lue myös: Verkkokaupan logistiikan ABC

6. Vaivaton ja maksuton palautus

Vaikka laki ei enää edellytä maksuttomia palautuksia, on mahdollisuus ilmaiseen palautukseen monelle kuluttajalle kynnyskysymys. Verkkokauppiaalle se puolestaan on hyvä mahdollisuus erottautua positiivisesti kilpailijoistaan. Lyhyellä tähtäimellä maksuton palautus voi tuoda kustannuksia, mutta pitkällä tähtäimellä sitouttaa kuluttajia tehokkaasti. Verkkokauppiaan kannattaa  huomioida ainakin nämä seikat:

  • Onko palautusprosessi yksinkertainen?

  • Onko palautus maksuton?

  • Ovatko toimitus- ja palautusehdot ymmärrettävät ja yksiselitteiset? Onko ne helppo löytää verkkosivulta?

Lue myös: Mitä verkkokauppiaan tulee tietää kuluttajansuojasta?

7. Ekologiset tuotepakkaukset

Pakkauksen ensisijainen tehtävä on suojata tuotetta kuljetuksen aikana, mutta pakkausmateriaalissakin kannattaa huomioida ekologisuus. Kuluttajien ympäristötietoisuuden kasvusta ennustetaan trendiä vuodelle 2019, ja eettiset ja ekologiset seikat tulevat  painamaan yhä enemmän kulutusvalinnoissa. Kuluttajat kiinnittävät huomiota esimerkiksi tuottteiden tuotanto-oloihin, logistiikkaketjun pituuteen sekä siihen, onko tuote pakattu ympäristöystävällisesti. Siksi kauppiaan kannattaa pohtia ainakin:

  • Voiko ylimääräistä muoviin pakkaamista välttää?

  • Voiko pakkausmateriaalia käyttää vähemmän?

  • Voiko pakkausmateriaalina käyttää helposti kierrätettävää materiaalia, kuten aaltopahvia?

Lue myös: Millainen on hyvä verkkokauppapakkaus?

 

Jotta verkkokauppasi olemassaolo ei jäisi salaisuudeksi, kannattaa digimarkkinoiti valjastaa avuksi. Tutustu maksuttomaan markkinoinnin tietopakettiimme täältä tai alla olevasta painikkeesta ja nosta kauppasi lentoon.